Basisschool Járok

In de loop van 2011 kwam OZO medewerker Hidi Jenö in contact met de sympathieke directeur van een staatsbasisschool in Járok, een dorpje midden in de Karpaten vlakbij de grens Oekraïne-Slowakije waar de doorgaande weg ophoudt. Tijdens het werkbezoek van september 2011 werd deze school gezamenlijk bezocht om te bezien of er hulp geboden kon worden. Het grootste probleem vormde het ontbreken van verwarming. Uit voorzorg waren de gedateerde en in slechte staat verkerende houtkachels afgebroken en er was geen ‘staatsgeld’ voor nieuwe kachels; al enkele winters kon de school, met bijna 70 kinderen, niet verwarmd worden. Verder zag de school er netjes en onderhouden uit. Er klopte een warm hart voor de jeugd, dat was aan alles te merken.

We besloten de school structureel te gaan helpen. Via een actie in ons blad ‘Onderling Contact’ kwam er voldoende geld geschonken om OZO medewerker Jenö te laten weten dat de houtkachels gebouwd konden worden. Tijdens het werkbezoek van januari 2012 ontmoetten we allemaal blije mensen: eindelijk weer warme lokalen in de ijskoude winter! Ook de meegebrachte gebreide kleding werd dankbaar ontvangen, alsmede een aantal schoolborden, tafels, stoelen en kasten.
Een volgend hoogtepunt was de schenking van Bijbels en kinderbijbels in de Oekraïense taal. Al eerder was er door het team gesproken over het belang van Bijbels onderwijs voor de kinderen en een grote wens ging hiermee voor hen in vervulling.

Uw gift blijft welkom voor de basisschool! Waterleiding ontbreekt en ook leermiddelen zijn onvoldoende aanwezig. Reden genoeg om hier blijvend hulp te bieden!