Jaargang 2005 Nr. 3

Voor u ligt opnieuw een uitgave van ons blad. Zodat u weer 'bij' bent. Aan het verzorgingshuis wordt hard gewerkt, ware het niet dat veel Oekraïense arbeiders de mogelijkheid geboden krijgen om in de omringende landen geld te verdienen. Zodoende is het voor onze Oekraïense medewerker wel eens moeilijk om aan goede mensen te komen. Hij maakt afspraken met een tegelzetter, een timmerman, enz., maar die komen dan zomaar niet opdagen. Dat geeft wel eens wat stress voor onze vriend. Toch lukt het hem om de bouw in goede banen te leiden en volgens zijn eigen zeggen heeft hij nog twee maanden nodig om 'Rehoboth' draaiende te krijgen. We hebben hem op het hart gedrukt om toch vooral te waken voor de kwaliteit van de afbouw, desnoods gaat de instelling dan maar een of twee maanden later in bedrijf. Aangaande het voedselproject kunnen we u melden dat de door de regering ingestelde pensioenverhoging nog steeds van kracht is. Het aantal adressen is daardoor ingekrompen, maar wordt nauwlettend in de gaten gehouden. In geval van calamiteiten bij de doelgroep staat St. OZO paraat om met raad en daad hulp te verlenen. Verder is er tijdens het werkbezoek in oktober opnieuw een bezoek gebracht aan de kleuterschool. Alles bij elkaar genomen zijn we God dankbaar voor de wijze waarop St. OZO hulp mág verlenen! Onder Zijn zegen en namens u als donateurs mag er iets moois opbloeien in een verpauperd land als Oekraïne is!

Een vorstelijke gift

We mogen in deze OC melding maken van opnieuw een vorstelijke gift. Een instelling in den lande die zeer betrokken is op de humanitaire hulpverlening wereldwijd, waaronder ook Oekraïne, verblijdde ons met een gift van € 7500,-!
We zeggen deze anonieme gever heel hartelijk dank!

Koekverkoop in Ouddorp

Tijdens de Boerenlanddag op jl. 3 september in Ouddorp verkocht Tanis Banket vele soorten koek met als doel de projecten van St. OZO. Ook de verkooptafel, waar heel veel Oekraïense producten te koop werden aangeboden, was zeer in trek.
Een mooie bijkomstigheid van zo'n dag als deze is dat door ontmoetingen en gesprekken nieuwe donateurs zich aanmelden. Alles bij elkaar heeft deze dag ruim € 2500, - opgebracht.
Firma Tanis: heel hartelijk dank!

Project Kleuterschool

Een donateur schonk een mooie hoeveelheid schoolmateriaal, zoals schriften, kleurpotloden, stiften, e.d. Uiteraard waren de Oekraïense kleuters hier heel blij mee! Zij vroegen ons u heel hartelijk te bedanken voor deze welkome gift!

Ziekenhuis Dirksland denkt mee

De gezondheidszorg in onze westerse cultuur is altijd in beweging. We mogen dankbaar zijn dat ook in onze ziekenhuizen steeds weer nieuwe technieken toegepast worden om de patiënten zo goed mogelijk te verzorgen. Het gevolg hiervan is dat verouderde apparatuur geen functie meer heeft. Toch kunnen deze apparaten wel degelijk functioneren in Oekraïne! Voor dit doel schonk het Ziekenhuis Dirksland enkele tilliften, een medicijnkar, een bloeddrukmeter en een deegmixer voor in de keuken. Dit zijn voor het project 'Huis van liefdadigheid 'Rehoboth' belangrijke aanwinsten. Daarom voor dit meedenken onze hartelijke dank!

OZO nieuws

Tijdens het werkbezoek in oktober jl. werden we geconfronteerd met in eerste instantie een tegenvaller. Dit betrof de inrichting van de keuken van 'Rehoboth'. Door een bureaucratische misser waren bepaalde aanvragen om een vergunning daarvoor niet aangekomen bij het Oekraïense Bureau voor de Volksgezondheid. In Oekraïne staat of valt alles met het al dan niet verstrekken van vergunningen.

Vooral op het gebied van hygiëne zijn er voor instellingen duizend en één regeltjes, het gevolg van de bijna manische angst voor besmettelijke ziektes. Zo moet er een aparte ruimte zijn voor vleesverwerking en daar mogen absoluut geen aardappels worden geschild. Op de tafel waar groente wordt gewassen en gesneden, mag zeker geen brood worden gesmeerd. Maar liefst negen wasbakken voor verschillende doeleinden moeten er in de keuken aanwezig zijn! Er moest dus onmiddellijk handelend worden opgetreden en adjunct-directeur Ráti Pisti regelde een afspraak met een belangrijke dame (dokter) van voornoemd bureau. Deze mevrouw kwam de volgende dag al op bezoek. Zij kreeg een rondleiding door het gebouw en ze was onverdeeld positief over de kwaliteit ervan. Ze inspecteerde de keukenruimte en vertelde alle criteria waaraan moet worden voldaan. Gelukkig werden bijna alle zaken in orde bevonden, slechts een enkele aanpassing bleek noodzakelijk voor het verkrijgen van de vergunning. Aan het einde van het bezoek waren we behoorlijk opgelucht. Er zal immers weinig vertraging zijn en de werkzaamheden kunnen gewoon doorgaan!

Verder las u al in de geschreven bijdrage van de voorzitter dat er problemen zijn met het vasthouden van kundige arbeiders. Dit is best een zorg. Het streven om in december van dit jaar de eerste bewoners te kunnen ontvangen komt hierdoor onder spanning te staan. Toch moeten we ons maar aanpassen aan de werkelijkheid van bepaalde omstandigheden. Een compleet afgebouwd en een goed functionerend 'Rehoboth' is immers het belangrijkste!

Om een goed inzicht te krijgen in het runnen van een verzorgingshuis, heeft hoofdzuster Marika een dergelijke instelling bezocht in de hoofdstad van Hongarije, Budapest. Enthousiast vertelde zij over haar opgedane ervaringen en liet dit vergezeld gaan van door haar gemaakte foto's. Bij het zien van deze foto's werd het ons warm om het hart. Dát is de bedoeling van ons project: een thuis voor armen en behoeftigen!

Met de directie van het kleuterschooltje in Eszény is een gesprek geweest. Een tijdje geleden heeft een kachelbrand de school getroffen en nu moet er op last van de overheid een losstaand kachelhuis gebouwd worden. Dit heeft geen verdere financiële consequenties voor St. OZO, zodat de maandelijkse bijdrage van $ 100,- gehandhaafd blijft. In prachtige bewoordingen, de Hongaren eigen, spraken zij hun dank uit aan onze stichting en werd Gods zegen op ons werk toegewenst. Wederkerig wensten wij hun Gods zegen toe voor hen persoonlijk, alsook voor de school. Overigens krijgt St. OZO van de school keurig netjes elk jaar een verantwoording van de uitgaven van de bijdrage. Tot slot nog de kilometerstand van de Lada Niva: bijna 80.000 km!

Video bij de Morgenster

Voor vrouwenkring 'De Morgenster' van de Hervormde gemeente (PKN) te Middelharnis werd de videopresentatie vertoond. Ook tijdens deze ontmoeting voegden verschillende dames zich in de gelederen van de OZO-donateurs.
De verkooptafel bracht het mooie bedrag van € 140,70 op. Dames: hartelijk bedankt!