Jaargang 2001 Nr. 1

Woord van de voorzitter

Onder dank voor al uw giften en meeleven, kunnen we u opnieuw een nieuwsbrief aanbieden. Tussen de vorige nieuwsbrief en dit exemplaar, is er heel wat werk verzet. Zo kunt u informatie krijgen op internet, alsook op de Flakkeese kabelkrant. Een diapresentatie is gereed, een videopresentatie is in de maak en een CD zit er aan te komen. Ook is er structuur gekomen in de organisatie en een goede taakverdeling kwam tot stand. Zodoende gaan we enthousiast verder. Verder met de hulp aan de allerarmste Oekraïense ouderen, die op dit moment midden in de winter leven en ze krijgen hun voedselpakket, brood en brandhout. En dat is mogelijk geworden dankzij uw giften. Particulieren, bedrijven, scholen: enorm bedankt voor uw meeleven, we willen u graag oproepen om ook in 2001 dit prachtige werk te blijven ondersteunen met uw giften. Ik wens u veel genoegen met het lezen van deze nieuwsbrief!

Werkbezoek november 2000

Op donderdag 2 november 2000 hebben drie medewerkers van de Stichting OZO een werkbezoek gebracht aan het dorp Nagydobrony in de Oekraïne. Voor deze reis had de Stichting gratis de beschikking over een Mercedes Vito bestelbus plus een grote hoeveelheid brandstof. Dit conform het streven van de stichting, om zoveel mogelijk mensen te helpen, met zo weinig mogelijk kosten. Na een uitstekende reis van een kleine tweeduizend kilometer, kwam het team vrijdagnacht om 02.00 op de plaats van bestemming aan. De bevindingen daar zijn zeer positief. Het voedsel-project draait zeer goed. Door middel van een nauwkeurige selectie, worden alléén de allerarmsten geholpen. Dit bevalt de plaatselijke bevolking uitstekend, zodat er geen sprake is van afgunst en jaloezie. Er komen zelfs allerlei tips binnen over adressen die mogelijk geholpen moeten worden. Het zal duidelijk zijn dat het selecteren van die adressen niet de eenvoudigste taak is voor de medewerkers in de Oekraïne. Bij enkele adressen was niet eens een gesprek nodig. Eén oogopslag was voldoende om gelijk actie te ondernemen. De situaties waarin deze mensen leven gaan boven elk voorstellingsvermogen uit. Bij één bejaarde vrouw was de situatie zo onmenselijk, dat ze wenste spoedig te mogen sterven. Aan de andere kant zijn ook enkele verzoeken om hulp afgewezen, omdat er al genoeg hulp van buren en familie geboden werd. En bovendien waren de omstandigheden naar Oekraïense maatstaven “normaal” te noemen. Op dit moment krijgen ongeveer 35 mensen om de twee weken een voedselpakket en één keer per week een vers brood. Deze mensen wonen op 19 adressen in vier verschillende dorpen. Na een zeer drukke week, waarin veel besproken en geregeld is, was de tijd weer aangebroken om naar huis te gaan. Op 11 november om 10.00 uur reden de drie medewerkers weer op Hollandse bodem, met ruim 4000 km op de teller erbij. Blij omdat ze weer zonder ongelukken terug waren en dankbaar dat het voedselproject van de St. OZO een middel mag zijn om het leven van velen te helpen verlichten.

Ouderen contactmiddag te Goedereede

Op dinsdag 30 januari j.l. was er een ouderen contactmiddag van de Ned.Herv.Kerk te Goedereede. Hier verzorgden enkele OZO-medewer-kers een diaklankbeeld. Het was een goed samenzijn, waarin vragen en antwoorden aan elkaar werden doorgespeeld. Ook kon men in Oekraïne vervaardigde mandjes, bezems, kleedjes enz. kopen. Aan het eind van de middag konden de OZO-medewerkers huiswaarts keren met het mooie bedrag van ƒ 250,-. en enkele honderden guldens uit de verkoop van de Oekraïense spullen.

Nogmaals hartelijk dank.

“En zij stierven”

Van onze medewerkers in de Oekraïne vernamen we het droevige bericht, dat 3 bejaarde vrouwen die door Stichting OZO werden geholpen, zijn overleden. We hebben geprobeerd een kleine handreiking te doen in hun armoede. Voor hun was het van korte duur. Voor het OZO-team blijft een herinnering achter: een dankbare blik in de ogen van deze, door enorme armoede getekende mensen.

CD-Project

In de laatste nieuwsbrief van september jl. hebben we u al wat verteld over het Cd-project. Vorig jaar in mei zijn er verschillende muziekopnamen gemaakt van een schoolkoor en van een zigeuner groep. De bedoeling is om hiervan een mooie en unieke CD te maken, waarbij de muzikale sfeer een belangrijke rol zal spelen. We streven beslist niet naar een CD van hoog muzikaal niveau. Wel willen we u laten genieten van muziek, zoals die werkelijk wordt gezongen en gespeeld in het dagelijks leven in de Oekraïne.
Op dit moment zijn de opnamen bij Studio Verbiest te Dirksland. De planning was eigenlijk dat de CD in het najaar van 2000 in de winkel zou liggen. Maar omdat het vorig jaar bijzonder druk was voor de Stichting OZO en andere belangrijke zaken voorrang hebben gehad, werd besloten om het Cd-project wat op te schuiven. Als de CD klaar is zal er door Radio Flakkee te Dirksland, een uur lang aandacht aan worden gegeven. Natuurlijk wordt u ook op de hoogte gehouden door middel van de regionale kranten, kabelkrant en onze eigen website.

Eigen website

Een grote wens van de stichting is een eigen website op het internet. Op dit moment wordt er druk aan gewerkt. De stichting wil overzichtelijke en duidelijke informatie geven over het werk in de Oekraïne. Door middel van een digitaal foto album kan iedereen “mee op reis” naar de Oekraïne, om te zien waar en hoe de St. OZO met uw geld de allerarmsten probeert te helpen. Verder is het de bedoeling om wat achtergrond informatie te geven over de Oekraïne. Hoewel op dit moment de site nog niet klaar is, kunt u wel alvast een kijkje nemen op onze tijdelijke (nood)site.

Surf naar: www. stichting-ozo.nl.

“Morzsákat Lázárnak” (Kruimeltjes voor Lazarus)

Tijdens ons werkbezoek november jl. hebben wij een gesprek gehad met ds László Horkay, een bekend persoon in het dorp Nagydobrony. Ook in de wijde omgeving van zijn woonplaats is hij een zeer geliefd persoon, omdat hij bijzonder veel aandacht en hulp geeft aan de allerarmsten. Bovendien is hij bisschop (kerkvoogd) van de Hongaarse Kerk in de Unter Karpaten, zodat hij nauw betrokken is bij de levensomstandigheden van de plaatselijke bevolking. Hij deelde ons mee, dat hij een functie als projectmanager heeft gekregen van een nieuwe Oekraïense humanitaire organisatie “Morzsákat Lázárnak”, gevestigd te Chop, die met behulp van de St. Dorkas uit Nederland, kleding bezorgt bij de allerarmsten. Tijdens dit gesprek hebben we veel ervaringen en tips uitgewisseld. Als stichting juichen wij deze ontwikkelingen van harte toe. Als in een land zelf actie wordt ondernomen om de armoede te bestrijden, ook al is het kleinschalig, dan is dat zeker een positieve ontwikkeling te noemen. Gods onmisbare zegen over deze organisatie toegewenst!

Financiën

Wat de financiën betreft, kan gezegd worden dat het uitstekend gaat. Veel positieve reacties worden onderstreept met een mooie gift. Op dit moment wordt zelfs gedacht aan een uitbreiding naar 35 adressen die geholpen kunnen worden. Uiteraard wordt dit adressenbestand langzaam opgebouwd. Het kan namelijk gebeuren dat b.v. op één adres een moeder woont, met drie gehandicapte kinderen. En dan komen er natuurlijk opeens vier mensen bij. En bovendien is het de bedoeling alle mensen blijvend te helpen en niet slechts één keer. Daarom is deSt. OZO dankbaar, dat veel mensen gebruik hebben gemaakt van de automatische incasso. Vaak horen we de vraag wat het kost om één persoon een jaar lang een aanvullend voedselpakket te geven. Op dit moment, met de huidige prijzen in de Oekraïne, is daarvoor f 250,00 nodig.

U zult begrijpen dat continuïteit van de giften zeer belangrijk is. De mensen die graag per maand, kwartaal of per jaar willen doneren, kunnen gebruik maken van de bijgevoegde automatische incasso kaart. Mocht u dat in het verleden al gedaan hebben, zodat u al per maand, kwartaal of per jaar doneert, wilt u dan de kaart aan familie, vrienden of kennissen geven? Uiteraard kunt u de kaart ook gebruiken voor een éénmalige gift. Alvast heel hartelijk dank!
Wij vinden het heel belangrijk dat u zich als donateur van de St. OZO bij het werk betrokken voelt. Wij kunnen begrijpen dat u geïnteresseerd bent naar de financiën. Daarom liggen de jaarstukken (die elk jaar zullen worden gecontroleerd door Visser & Visser Registeraccountants te Middelharnis), voor iedereen ter inzage, na telefonische afspraak met de penningmeester Albert van Holten (telefoon 0187-489228). Er worden geen namen van donateurs in genoemd en de giften worden niet gespecificeerd omschreven. Dit natuurlijk om enige privacy te waarborgen.

Groen van Prinstererschool

Elke maandagmorgen brengen de leerlingen van de Groen van Prinstererschool te Middelharnis zendingsgeld mee naar school. Het zendingsgeld van maandag 9 oktober jl. was bestemd voor het voedselproject in de Oekraïne. We waren bijzonder blij met het mooie bedrag van f 427,80 en willen graag alle kinderen, hun ouders en natuurlijk ook de leerkrachten heel hartelijk bedanken.
Voor dit bedrag kan ruim 1 ½ jaar lang, om de twee weken een voedselpakket worden gegeven aan een arme alleenstaande man of vrouw in de Oekraïne.

Hartelijk dank!

Een mooie hobby voor een goed doel

Dat de familie Kievit uit Nieuwe-Tonge creatief is, bewijzen wel de prachtige kaarten die ze maken. Honderden kaarten zijn er al verkocht. Er is zelfs sprake van een “klantenkring”, die regelmatig om nieuwe kaarten komen. En of het nu gaat om een kaart “Van harte beterschap” of “Van harte gefeliciteerd”, alles is verkrijgbaar. De opbrengst van de kaarten komt geheel ten goede aan het voedsel-project in de Oekraïne. Als u interesse heeft, ga dan even langs bij de familie Kievit, het adres is Koningin Julianastraat 8 te Nieuwe-Tonge.

Voor de prijs hoeft u het niet te laten, ze kosten slechts f 2,50 per stuk!

Ook bij Tonny Moerenhout in Oude-Tonge kunt u prachtige handgemaakte kaarten kopen. U kunt uit allerlei variaties en kleuren kiezen. Waarlijk een lust voor het oog en de opbrengst is voor de armen in de Oekraïne. Tonny Moerenhout woont in de Doelenstraat 14 in Oude-Tonge. Voor een prachtige kaart kunnen we u beide adressen van harte aanbevelen!

Bosseschool

Van de Bosseschool voor Christelijk basisonderwijs te Middelharnis, ontvingen wij het mooie bedrag van ƒ 385,55 voor voedselhulp in de Oekraïne. Het is de opbrengst van de door hen gehouden Kerstcollecte. Bij deze willen we hiervoor de kinderen, hun ouders en ook de leerkrachten hartelijk bedanken voor dit mooie resultaat.

Een voorbeeld ter navolging!

Interview burgemeester van Nagydobrony

Tijdens het werkbezoek in november jl. is het OZO team op bezoek geweest bij de burgemeester van Nagydobrony. Op zich is dat al een ervaring. Het gemeentehuis bijvoorbeeld, ziet er rommelig en stoffig uit. Het doet heel ouderwets aan. Niettemin werden we heel gastvrij ontvangen door een receptioniste. Spoedig kwam de burgemeester, een vriendelijke enigszins gezette man. We hebben een lang gesprek met hem gehad. Hoofdzakelijk over de sociale en maatschappelijke positie van de ouderen in de Oekraïne. Hij vertelde ons dat er in de Oekraïne weinig of geen bejaardenhuizen zijn. Hij was zeer bezorgd over de toekomst van de Oekraïne. Vooral wat de gezondheidszorg betreft. Een Oekraïens medisch tijdschrift voorspelt, dat de Oekraïne over 25 jaar 16 miljoen inwoners minder zal tellen. Veel ouderen sterven b.v. omdat er geen ambulance op tijd aanwezig kan zijn, daar de wegen zo slecht zijn. Of de dokter wordt niet gebeld, omdat er geen geld is. De burgemeester is bijzonder verheugd dat er hulp geboden wordt aan de allerarmsten van zijn dorp. Hij vroeg ons de dank en groeten over te brengen aan Holland, wat we dan ook graag bij deze doen.

Diapresentatie ouderen middag te Oude-Tonge

Op 24 oktober jl. hebben enkele medewerkers van de St. OZO een diapresentatie verzorgd op de ouderenmiddag van de Ned. Hervormde Kerk te Oude-Tonge.

Ongeveer 50 ouderen konden zien, hoe veel ouderen in de Oekraïne een niet bepaald gemakkelijke oude dag hebben, in vergelijking met de situatie, zoals wij die in Nederland kennen. Het was een fijne middag, waar vooral in de pauze, onder het genot van een kop koffie, vele verhalen te horen waren. Na afloop werd er geld opgehaald en kon een mooi bedrag van ruim f 400,= in ontvangst worden genomen.

Heel hartelijk dank!

Informatie Oekraïne

Voorheen was de Oekraïne een van de belangrijkste en meest welvarende deelrepublieken van de Sovjet-Unie.
Landbouw en industrie leverden het merendeel van de totale jaarlijkse agrarische en industriële productie van de Unie. Na het ineenstorten van de Sovjet-Unie aan het eind van de jaren tachtig kwamen de nationalistische bewegingen weer sterk op. Op 1 december 1991 stemde 85% van de Oekraïense bevolking voor afscheiding van de Sovjet-Unie. De economische hervormingen van de nu zelfstandige staat verliepen traag als gevolg van politiek verzet, grote economische problemen en gebrek aan deskundigheid. De industriële productie daalde met bijna 15% en een kwart van de bedrijven leed verlies. Pas in 1996 was een lichte verbetering te zien.

Maar ook nu kampt de Oekraïne nog met geweldige problemen en de toekomst ziet er bepaald niet erg rooskleurig uit. Want veel mensen die het zich kunnen veroorloven, verlaten het land. De kinderen studeren in een ander land waar ze een betere toekomst hebben. Goede professoren verlaten de Oekraïense universiteiten om elders hun geluk te beproeven. Op deze manier blijft de welvaart van de Oekraïne in een vicieuze cirkel hangen. De opgeleide mensen trekken weg, omdat ze geen toekomst hebben in het land, en het land krijgt geen toekomst omdat deze mensen vertrekken. Wat overblijft, is een volk dat voor 80% tot 85% werkeloos is. Veel mensen zijn te arm om te leven en te rijk om te sterven. Vooral de ouderen en alleenstaanden hebben het bijzonder moeilijk. Zij kunnen niet meer werken en een pensioentje van twaalf gulden (waarvan soms de helft al nodig is voor medicijnen) is te weinig om van te leven.

De Oekraïne is één van de vruchtbaarste landen. Bijna 42 miljoen ha werd gebruikt voor akkerbouw maar ook mijnbouw kwam veel voor. De Oekraïne bezit de mogelijkheid om een welvarend land te worden, gezien de vruchtbaarheid van de grond en de aanwezigheid van een grote steenkolenvoorraad. Maar door hoofdzakelijk gebrek aan geld en deskundigheid en door demotivatie van de mensen, gaat alles heel langzaam.

Hulp uit andere landen is hard nodig, zodat na tientallen jaren misschien gesproken kan worden over “herstellend Oekraïne”. (bron: Oekraïne Magazine)