Werkbezoek 58

Van:2019-02-14
Tot:2019-02-22
Medewerkers:Herman van Wezel, Krijn van der Wende, Michel Koppenaal, Hans den Hartog
Gasten:-
Vervoer:Bus met aanhangwagen

Donderdag 21, Vrijdag 22 en Zaterdag 23 februari; Zoals eerder belooft, willen wij graag het laatste gedeelte van werkbezoek 58 met u delen. Donderdagmorgen hadden we nog een aantal activiteiten op het programma. Zo was er een afspraak met de dominee uit een naburig dorpje om de voortgang van het voedselhulp-project binnen zijn gemeente te bespreken. Met de dominee en een ouderling werden een aantal gezinnen bezocht, welke deze voedselpakketten regelmatig krijgen. Zo bezochten we een verstandelijk beperkte jonge vrouw, wiens moeder enkele jaren geleden overleden is en sindsdien alleen door haar oude oma verzorgt wordt. In Oekraïne zijn absoluut geen voorzieningen om mensen zoals deze vrouw op te nemen of te verzorgen, zodat zij volledig op de weinige familie aangewezen zijn. De armoede en het diepgaande verdriet maakte op ons grote indruk. Wat zijn er toch ontzettend veel mensen die het zonder hulp niet zouden redden. Ons werd op het hart gedrukt om de grote dankbaarheid van deze allerarmste gezinnen aan u over te brengen. Dit belangrijke werk kan immers alleen gedaan worden met u als sponsor van Stichting OZO. Deze gedachte willen wij als leden van Stichting OZO graag onderstrepen, dus hierbij een welgemeend “Dank u wel”!!

Intussen was Hans extra vroeg op gestaan om voorbereidingen te treffen voor een aantal grote oefeningen met een 2 brandweerkorpsen uit de omgeving. Het team uit het grensdorp Chop arriveerde in de morgen en gingen druk aan de slag met het red- en knipgereedschap om een persoon (gelukkig ditmaal in de vorm van een pop) uit een autowrak te knippen. Hans leidde deze actie op secure wijze en deelde zijn kennis en ervaring bij deze acties met de aanwezige brandweerlieden. Helaas was er tijdens deze training sprake van een probleem in de elektriciteit voorziening van het dorp, zodat de uit Nederland meegebrachte trainingsvideo’s niet getoond konden worden. Na het middaguur arriveerde het korps uit Dercen, welke dezelfde training aangeboden kreeg. Duidelijk werd dat het heel goed is om de mensen regelmatig te trainen, maar ook om de in de brandweerauto aanwezige apparatuur goed te controleren en te testen.

‘s Middags was de tijd voor ons aangebroken om de laatste werkzaamheden af te ronden, de koffers te pakken en afscheid te nemen van de bewoners en medewerkers van verzorgingshuis Rehoboth. Na een week veelvuldig met onze Oekraïense medewerkers opgetrokken te zijn, was het zoals altijd toch weer zwaar om afscheid van hen te nemen en hen hier weer achter te moeten laten. Dankbaar zijn wij voor dit betrouwbare OZO-team, die de vele werkzaamheden voor ons verrichten. De reis huiswaarts werd om 15:30 aangevangen, waarbij Jenö ons begeleidde over de Oekraïens-Hongaarse grens. Op de grens was het uitermate rustig, zodat we binnen het uur de grenspassage achter de rug hadden, waarna de neus van de transport bus in de richting van Hollandse bodem gericht werd. Evenals de heenreis verliep deze reis zeer voorspoedig. Met slechts een enkele regenbui in Hongarije en Oostenrijk, maar verder met prachtig weer in Duitsland en Nederland werden de vele kilometers zonder veel fileleed afgelegd, zodat we vrijdagmiddag rond 17:00 veilig aankwamen op Goeree-Overflakkee. Tot besluit van de reis werd er nog een gemeenschappelijke maaltijd genoten, werden zowel de OZO-kar als de bus weer netjes schoongemaakt en werd de bus bij de rechtmatige eigenaar thuis afgeleverd.

Ter afsluiting van dit werkbezoek sprak Herman een dankgebed uit en lazen we met elkaar Psalm 23. Hoe zouden wij immers kunnen terugzien op dit werkbezoek als wij de Heere niet de eer, lof en dank zouden brengen? Hij heeft ons immers geholpen en bewaard bij al het werk dat door het gehele OZO-team in de afgelopen tijd gedaan kon worden. Vertrouwend op Hem mogen wij dan ook met een gerust hart de toekomst van Stichting OZO tegemoet zien!

Tot slot willen wij graag nogmaals van de gelegenheid gebruik maken om u als achterban van Stichting OZO van harte te bedanken voor alles wat u voor ons betekend. Mede door uw steun en hulp maakt u het mogelijk om dit ontzettend mooie werk onder de allerarmste bevolking in Oekraïne voort te zetten. Mogen wij u dan in de eerste plaats vriendelijk vragen ons ook in het toekomende te blijven steunen, maar u bovenal vragen de lijdende Oekraïense bevolking in uw gebeden te gedenken?

Woensdag 20 februari; Vandaag een dag vol fysieke inspanning voor zowel de Hollandse als de Oekraïense OZO-medewerkers. Vanwege een groot gebrek aan werkmensen in de gehele regio, werd er besloten een dag aan onder andere de afbouw van de opslagschuur te besteden. Zoals u wel op de foto’s gezien zult hebben zijn alle muren van de opslagschuur klaar, dus kan er nu een begin gemaakt worden met het plaatsen van het dak. Daartoe werden vandaag door Herman en Krijn de stalen dakspanten deels in elkaar gelast, zodat deze volgende week met behulp van een mobiele kraan geplaatst kunnen worden. Tegelijkertijd assisteerde Hans onze Oekraïense vrienden door een aantal raamopeningen van de schuur tijdelijk wind- en waterdicht te maken, zodat hier binnenkort de pootaardappelen neer gezet kunnen worden om hun nieuwe scheutjes af te laten harden. Michel had intussen de taak op zich genomen om nog wat onderhoud en reparaties uit te voeren aan een aantal apparaten; een accuboormachine werd werkend gemaakt, de hogedrukreiniger werd inwendig schoon gemaakt en vervolgens weer in bedrijf gesteld. Tussendoor werden er nog wat mensen weg geroepen om een vrachtwagen met maïs te laden.

Hoewel we vanmorgen wakker werden van regen op het dakraam en dus het weer spelbreker dreigde te worden voor alle buitenactiviteiten, klaarde het rond 9 op. Zelfs in dusdanige mate dat een aantal bewoners van Rehoboth besloot een kijkje te nemen bij alle werkzaamheden op het erf. Hans had voor vandaag eigenlijk een ontmoeting gepland met het brandweercorps van Chop om op het terrein van Rehoboth te oefenen met hun hydraulisch knipgereedschap. Voor dit doel staan er al een aantal dagen 2 autowrakken op het terrein. Het corps was echter niet in de gelegenheid om te komen, vanwege hun vereiste assistentie op een andere locatie, zodat deze actie verplaatst is naar morgen.

Vanmiddag arriveerde een nieuwe bewoonster in Rehoboth. Zij werd door een familielid geholpen en naar het verzorgingshuis gebracht om zo weer een lege plaats in te nemen. We hopen en wensen dat zij haar plaats binnen deze kleine gemeenschap kan vinden en ze op deze manier een goede tijd mag hebben bij ons. Tijdens de vele werkzaamheden vandaag hadden we nog een bespreking met verschillende mensen. Een predikant en zijn vrouw uit een naburig dorpje, die wij hopen te helpen met een project in zijn gemeente en een bespreking met een afgezant van het plaatselijk presbyterium te Nagydobrony.

Helaas zal morgen alweer de laatste dag zijn voor ons bezoekbroeders in Oekraïne. Morgen willen we graag de laatste besprekingen met de Oekraïense medewerkers voeren en de documentatie afronden. De laatste dag van het werkbezoek is altijd wat hectisch, omdat er toch altijd nog wat dingen gedaan moeten worden én er toch op tijd vertrokken moet worden in verband met de grenspassage. Rond 4 uur morgenmiddag hopen wij de thuisreis te kunnen aanvaarden. Hierdoor zullen wij morgen geen “Volg Ons” maken, maar hopen wij zaterdag een afsluitend stukje te kunnen schrijven. Hans zal nog een dag langer blijven en vrijdag naar Nederland vliegen. Voor nu willen wij graag afsluiten met een hartelijke groet en hopelijk tot zaterdag!

Dinsdag 19 februari; Na een aantal dagen overwegend in Rehoboth vertoefd te hebben voor diverse werkzaamheden, trokken de Hollandse OZO-medewerkers met de Oekraïense medewerkers, welke vergezeld werden door hun vrouwen, erop uit voor een aantal activiteiten buitenshuis. Tijdens een ronde door het verzorgingshuis bleek het namelijk dat een deel van de keukeninventaris dringend vervangen moest worden. Zo was er bijvoorbeeld geen werkend koffiezetapparaat meer voor handen en de gehaktmolen bleek stuk te zijn en niet meer te repareren. Na ettelijke kilometers over de Oekraïense wegen gehobbeld te hebben, werden verschillende winkels bezocht om vervangende apparatuur te vinden. Inmiddels is dit wat betreft het koffieapparaat gelukt, maar voor een gehaktmolen moet er waarschijnlijk over de landsgrenzen gezocht worden om deugdelijke kwaliteit te vinden. Tevens werd er uitgekeken naar wat kleine huishoudelijke materialen voor gebruik in het verzorgingshuis.

Na de boodschappen werd er op de terugweg een kleine omweg gemaakt, zodat onze route door de voet van het Karpatengebergte geleid werd. Op grote hoogte in de bergen waren enkele weggetjes dusdanig glibberig door de smeltende sneeuw, dat allen moesten uitstappen om de auto’s een duwtje te geven nadat deze gestrand waren in de berm. Op een mooie rustige plaats werd een kleine stop ingelast om een meegenomen boterhammetje te nuttigen en werd er een frisse neus gehaald in het prachtige gebergte. Vervolgens werd de terugreis naar Rehoboth weer aanvaard. Onderweg was er nog volop gelegenheid om allerlei zaken met onze Oekraïense vrienden te bespreken, maar was er zeer zeker ook tijd om van hart tot hart met elkaar te praten. Na een vermoeiende rit kwamen we weer veilig aan in Rehoboth.

Hans had besloten ons deze dag niet te vergezellen, maar in een opslag van Rehoboth aan het werk gegaan om de meegebrachte materialen vanuit Nederland tijdelijk op te slaan. Deze opslag was hiervoor in een eerder stadium nog niet in gereedheid gebracht, zodat Hans in samenwerking met Oekraïense medewerker Feri begonnen is om deze opslag keurig op te ruimen. Hiertoe werd ter plaatse een stelling gefabriceerd en geplaatst, zodat alle materialen keurig en overzichtelijk opgeslagen werden.

In de avond werd er nog middels Skype contact gelegd met de OZO-medewerkers in Nederland. Het is altijd weer goed om met elkaar overleg te plegen, zodat belangrijke zaken de aandacht krijgen van alle medewerkers en er op deze manier weloverwogen beslissingen gemaakt kunnen worden.

Resumerend kunnen we terugkijken op een vruchtbare dag, waarbij ook plaats was voor een klein stukje ontspanning.

Maandag 18 februari; Een blik op de eerder gemaakte planning leerde ons dat deze dag gevuld zou gaan worden met besprekingen omtrent alle OZO-projecten. Na het ontbijt kwamen de Oekraïense en Hollandse medewerkers bij elkaar om, aan de hand van een eerder in Nederland opgestelde vragenlijst, alle projecten onder de loep te nemen. Het is voor ons erg belangrijk om de voortgang van de diverse projecten duidelijk in kaart te brengen, zodat aan de hand hiervan beslissingen gemaakt kunnen worden voor de toekomst. Dit betekent dat er niet alleen naar de financiële zijde gekeken wordt, maar ook of bepaalde projecten misschien op efficiëntere wijze aangepakt kunnen worden en daardoor dus meer hulpbehoevenden geholpen kunnen worden. Zo werd er bijvoorbeeld gebrainstormd over de mogelijkheden om het energieverbruik van verzorgingshuis Rehoboth omlaag te krijgen. Hoewel het verzorgingshuis nu voorzien is van zowel een gaskachel als een hout gestookte kachel, kampen wij (en met ons alle Oekraïners) met steeds stijgende energieprijzen. Verder werd bijvoorbeeld de staat van het verzorgingshuis besproken en het onderhoud wat er de komende tijd aan de gebouwen uitgevoerd moet worden. Ook projecten, zoals het aanschaffen van Bijbels en de voedselhulp voor de allerarmsten werden belicht. Aansluitend werd een calculatie gemaakt voor de komende maanden, waarin voor iedereen duidelijk wordt gemaakt hoe de beschikbare financiën aangewend zullen worden. U begrijpt dat dit een verantwoordelijke taak is, waar dan ook behoorlijk wat tijd in gaat zitten.

Als leuke onderbreking werd vanmorgen een klein uitstapje gemaakt naar een collega akkerbouwer, waar een deel van de maïs van onze boerderij opgeslagen ligt. De laatste tonnen werden vandaag in zakken geschept, afgewogen op 50 kilo en klaar gemaakt voor de handel. Toch altijd weer een fijn moment om de boerderijproducten daadwerkelijk te verkopen. Van de maïs opbrengst zal er binnenkort kunstmest gekocht worden voor het komende seizoen.

Halverwege de middag was er ruimte voor een ander projectje. Een professionele fotograaf, vriend van OZO-medewerker Jenö, heeft een drone in bezit, welke hij graag voor onze stichting wilde inzetten. Vanwege het heldere voorjaarsweer, met een mooie lichtval door het ijle voorjaarszonnetje, werd besloten om vandaag een dronevlucht uit te voeren, waarbij een film en foto’s gemaakt werden van Rehoboth en de naaste omgeving. Een prachtig resultaat, getuige onderstaande beelden!

In het verzorgingshuis woonde sinds kort een hulpbehoevende dame. Helaas heeft zij niet kunnen wennen aan de voor haar totaal nieuwe leefomgeving. Ze mistte haar eigen huisje met de omgeving waar ze iedereen kende dusdanig, dat ze vol heimwee huilde dat ze weer terug wilde. Hoewel wij het jammer vinden haar niet langer te kunnen verzorgen in Rehoboth, werd haar beslissing om weer terug naar huis te gaan vanzelfsprekend gerespecteerd. Aangezien er nu weer een plaats vrij is, zal Jenö de directeur van het verzorgingshuis zo snel mogelijk stappen ondernemen om andere ouderen te benaderen voor een woonplaats alhier. Dagelijks wordt hij wel 3 tot 5 keer gebeld door ouderen die om plaatsing in Rehoboth vragen. Vanwege de beperkte woonruimte komen deze op een wachtlijst te staan en moeten er veel mensen teleurgesteld worden. Het is echter wel tekenend voor de huidige situatie in Oekraïne; De leefomstandigheden gaan nog steeds achteruit, waardoor er steeds meer mensen zijn die dringend hulp nodig hebben. Toch mag ook gezegd worden dat wij zeer dankbaar zijn om te mogen helpen waar dit ook maar mogelijk is.

Na een diner in het plaatselijke restaurant werd er nog een poosje doorgewerkt aan het documenteren en bespreken van alle informatie die we vandaag gekregen hebben. Voor nu willen wij graag weer besluiten met een hartelijke groet vanuit Oekraïne, met een welgemeend “Jó éjszakát” (Welterusten)!

Zondag 17 februari; Vanmorgen verzamelden de Hollandse medewerkers zich al redelijk vroeg op het balkon aan de achterzijde van het verzorgingshuis, om onder het genot van een verse kop koffie de stilte van de Oekraïense zondagmorgen met een schitterende zonsopkomst op zich in te laten werken. Een dag van rust voor de lokale gemeenschap en ook voor ons staan er deze dag geen werkzaamheden op het programma.

Na een stevig ontbijt in het verzorgingshuis werden we opgehaald door OZO-medewerker Jani, die ons vergezelde naar de kerk in het buurdorp Kisdobrony. Voor ons als Hollanders toch altijd weer een bijzonder moment om deel te nemen aan de kerkdiensten alhier. Hoewel 2000 kilometer van huis, worden ook hier bij het begin van de dienst de Psalmen aangeheven om de lof van God te bejubelen. De voorganger deze morgen was de ons welbekende dominee Tamasz, welke predikte uit de hoofdstukken 1 en 3 uit het Bijbelboek Ezra. De dominee schetste ons de belofte aan en de daadwerkelijke uittocht van het volk Israël uit Babel, waarna de Joden in Jeruzalem offerden en God de lof toebrachten. Als toepassing voor ons leven werd de noodzaak van een uittocht uit ons zondige leven benadrukt, maar ook de weg hiertoe door Jezus Christus. Hierna mag God de lof en eer toegebracht worden die Hem zó toekomt! Ondanks de taalbarrières die er toch blijven bestaan, was het goed toeven onder het Woord van God.

Bij terugkomst in het verzorgingshuis genoten we met elkaar van een kop koffie en werd er nog wat nagepraat. Wij begaven ons onder de bewoners van het verzorgingshuis om hier en daar een praatje te maken. Dit wordt altijd bijzonder gewaardeerd door de bewoners. Vaak komen al snel de fotoboeken op tafel en wordt er een inkijkje gegund in hun vaak bewogen levens. Een weduwe, die haar man reeds jaren geleden verloor, maar nog steeds liefdevol over hem vertelt. Of een vader wiens zoon op 21-jarige leeftijd overleed. Wat zijn er toch veel mensen die een groot verdriet met zich meedragen, maar wat doet het hen goed wanneer iemand de tijd neemt om hun verhaal aan te horen en een arm om hen heen slaat. De oude schoenmaker, die alweer een poosje in Rehoboth woont, werd nog verrast met een aantal tubes schoenmakerslijm uit Nederland. Ook in Oekraïne is wel lijm verkrijgbaar, maar de kwaliteit en vooral de droogtijd laten erg te wensen over. Aangezien de schoenmaker nog bijna dagelijks aan een nieuw paar laarzen werkt én waar mogelijk de nodige reparaties verricht aan het schoeisel van allen die bij het verzorgingshuis betrokken zijn, werd de lijm in grote dankbaarheid ontvangen!

Deze middag vond er nog een ontmoeting plaats tussen de bewoners en personeel van Rehoboth met een vrouw uit Ungvár welke misschien in aanmerking komt om in het verzorgingshuis te komen wonen. Het is belangrijk dat eventueel nieuwe bewoners eerst eens komen kijken om de sfeer onder de bewoners te proeven. De bewoners vertoeven met 2 personen op een kamer, dus is het goed dat ze elkaar leren kennen voordat de belangrijke beslissing genomen wordt om te verhuizen. Begrijpelijk is ook dat het voor hen enerzijds een zware beslissing is om hun eigen huis, waar ze vaak hun hele leven gewoond hebben te verlaten. Anderzijds hebben ze bijna altijd wél directe hulp nodig omdat ze niet langer op zichzelf kunnen wonen.

OZO-medewerker Jani verzorgde hierna nog een Bijbel-uurtje, waarbij een Bijbelgedeelte gelezen en overdacht werd. De bewoners zijn niet meer in staat om een kerkdienst te bezoeken, maar op deze manier kan er toch voorzien worden in hun behoefte om Gods Woord uitgelegd te krijgen.

Vanavond werden we door Jani, zijn vrouw Natasja en hun gezin uitgenodigd voor de maaltijd. Tijdens dit ontspannen en gezellig samenzijn werd er bijgepraat over de wederzijdse families en hun belevingen. Aangezien de tijd voorbij vliegt wanneer het gezellig is, wandelden we hierna toch weer snel richting Rehoboth om het vandaag gemaakte beeldmateriaal te verwerken en deze tekst voor u te verzorgen. Inmiddels is het bedtijd geworden, dus wensen wij u welterusten en hopelijk weer tot morgen!

Zaterdag 16 februari; Vandaag opnieuw een zonovergoten dag in Nagydobrony. In de vroege uren was het gehele team alreeds present, omdat er voor vandaag een vol programma opgesteld was. Gisterenavond is ook gast Hans gearriveerd, waardoor de Nederlandse delegatie inmiddels uit 4 personen bestaat. Besloten werd om de werkzaamheden op te delen, zodat er in korte tijd veel werk verzet kon worden.

Michel voerde reparatiewerkzaamheden uit aan de diverse apparatuur in verzorgingshuis Rehoboth. Met onderdelen uit een gebruikte printer uit Nederland werd de printer in het kantoor alhier weer compleet gemaakt en opnieuw in gebruik genomen. Hans had vandaag een samenzijn gepland met het brandweercorps uit Nagydobrony. Er mankeerde nogal het één en ander aan de verlichting van de bluswagen, welke met nieuw aangeschafte materialen weer in orde werd gebracht. Geconcludeerd werd dat het goed zou zijn ook het verdere van de elektrische installatie van de auto nagelopen zou worden. De daad bij het woord voegend nam Hans deze taak, samen met de chauffeur onmiddellijk onder handen, zodat aan het eind van de middag alles weer werkend was. Verder werd door de enthousiaste brandweerlieden een korte demonstratie van de blusinstallatie gegeven, waarbij vooral het grote bluskanon bovenop de brandweerwagen goed getest werd. Zoals altijd is het weer mooi om te zien hoe dankbaar de Oekraïense brandweerlieden zijn voor de hun geschonken apparatuur en hoe trots ze deze spullen gebruiken en onderhouden.

Intussen werd er op het kantoor in verzorgingshuis Rehoboth de gehele dag vergaderd door Herman en Krijn met de Oekraïense OZO-medewerker Jani, om de balans op te maken van de OZO-boerderij over het jaar 2018. Het afgelopen jaar is voor alle boeren in de omgeving een moeizaam seizoen geweest. Evenals in Nederland was de zomer in Oekraïne uitermate droog, waardoor de diverse gewassen met vochtgebrek te kampen hadden. Veel akkerbouwers in de buurt hadden totaal geen gewassen om te kunnen oogsten. Mede dankzij de beregeningsinstallatie welke Stichting OZO een aantal jaren geleden kon aanschaffen en er nu dus op de meest kritische momenten bevloeid kon worden, is er toch nog een kleine oogst gegroeid op de akkers. Helaas waren ook de marktprijzen voor de producten niet erg hoog dit jaar. Toch kon er, ondanks de vele zorgen gedurende het seizoen, aan het einde van de middag geconcludeerd worden dat er toch een kleine winst op de boerderij behaald was. Dit stemt ons erg dankbaar omdat in de eerste plaats de bewoners van verzorgingshuis Rehoboth eten van de boerderij producten en ten tweede omdat de winsten behaald uit het boerderij project weer besteed worden aan de andere OZO-projecten.

Momenteel heerst er in de omgeving van Nagydobrony een griep epidemie. Zelfs in een dusdanige mate dat de scholen intussen voor een aantal weken gesloten zijn omdat ruim 50 procent van de leerlingen ziek thuis zijn. Op deze manier wordt getracht verdere verspreiding van het griepvirus te voorkomen. Helaas voor de studenten zal deze onverwachte vrije week wel gecompenseerd moeten worden met de voorjaarsvakantie, die ze eigenlijk in maart zouden krijgen!

Aan het einde van de dag werden de Nederlandse bezoekbroeders uitgenodigd om de maaltijd te genieten ten huize van OZO-medewerker Jenö. Zoals altijd een hartverwarmende gastvrijheid en een overheerlijk diner. Tot slot werd de laatste hand gelegd aan deze “volg ons”, waarna een ieder zich voorbereidde op de komende zondag. Graag wensen wij u alvast een goede nachtrust toe en morgen een goede zondag.

Vrijdag 15 februari; Graag heten wij (Michel, Krijn en Herman) u van harte welkom in de “volg ons” van het 58ste werkbezoek van Stichting OZO in Oekraïne. Dagelijks zullen wij een beknopt verslag en foto’s plaatsen op de website, zodat u een idee krijgt van de dagelijkse gang van zaken tijdens dit werkbezoek. Wij waarderen uw interesse zeer en hopen u een helder beeld te schetsen van onze wederwaardigheden.

Enkele dagen voor aanvang van de reis werd de OZO kar geladen bij de opslagplaats in Sommelsdijk. Opnieuw was het mogelijk om een grote diversiteit aan gesponsorde materialen mee te nemen. Zo kon er weer veel incontinentie materiaal, brandweeruitrusting en andere hulpgoederen ingeladen worden. De dag voor aanvang van de reis werd de gesponsorde transport bus opgehaald en in gereedheid gebracht, zodat woensdagavond alles klaar was om de reis naar Oekraïne aan te vangen.

Voorzitter Teun opende de reis met het lezen van een Bijbelgedeelte uit Galaten 6 en sprak een gebed uit om Gods Zegen te vragen over de reis en het werk van Stichting OZO onder de hulpbehoevende Oekraïners. De reis verliep uitermate voorspoedig. De weersomstandigheden waren gezien de tijd van het jaar fenomenaal, waardoor de wegen schoon en droog waren en er vlot doorgereden kon worden. Behalve wat verkeersdrukte rondom Boedapest vanwege wegwerkzaamheden, stond niets ons in de weg om donderdag redelijk vroeg in de avond al bij de grens Hongarije-Oekraïne te arriveren. Helaas bleek de Oekraïense grenspolitie een ons totaal onbekend nieuw document in het leven geroepen te hebben, waardoor de grenspassage danig werd vertraagd. Gelukkig werd dit probleempje na wat geduld beoefend te hebben uit de wereld geholpen en werden wij welkom geheten in Oekraïne. Het laatste deel van ons traject werd met lage snelheid afgelegd over de zeer donkere en slecht onderhouden Oekraïense wegen, waarna we na een totale reistijd van 28 uur veilig aankwamen op onze plaats van bestemming; Verzorgingshuis Rehoboth.

Na een goede nachtrust werden we allereerst hartelijk begroet door de bewoners en personeel van het verzorgingshuis. Wat fijn om deze mensen weer te ontmoeten! Hierna werden alle meegenomen goederen uitgeladen en opgeslagen in de opslagruimtes van het verzorgingshuis. Op een later tijdstip zullen deze goederen door de Oekraïense medewerkers gedistribueerd worden onder de mensen die deze het meest nodig hebben. Met deze vracht kunnen velen geholpen worden, waardoor voor hen soms het verschil gemaakt kan worden tussen overleven of niet weten hoe de winter door te komen.

Tijdens de reis kregen we het nieuws van de Oekraïense medewerkers te horen dat de nieuw aangeschafte tractor voor het boerderij-project afgeleverd was. Inderdaad stond er op het erf een fonkelnieuwe Belarus op ons te wachten welke dan ook door een ieder van ons met dankbaarheid bewonderd werd. Vele Nederlandse sponsors hebben het mogelijk gemaakt dat deze sterke tractor aangeschaft kon worden. Hiermee hopen wij in het nieuwe seizoen vooral de eerste grondbewerkingen op de akkers beter uit te kunnen voeren dan met de vroegere kleine tractoren en hierdoor een betere start van het groeiseizoen te realiseren.

Na de avondmaaltijd genuttigd te hebben in het verzorgingshuis, werd de avond gevuld met het bijwerken van de OZO administratie en was er volop gelegenheid om met onze Oekraïense medewerkers bij te praten over de afgelopen periode. Tevens werd er een planning gemaakt voor de komende dagen.