Werkbezoek 39

Medewerkers:Herman van Wezel, Albert van Holten, Michel Koppenaal
Gasten:Adri van der Laan
Vervoer:Bus met aanhangwagen

In de nacht van donderdag op vrijdag arriveerden we na een 1800 km lange reis in verzorgingshuis Rehoboth in Nagydobrony. De reis was voorspoedig verlopen. Aan het werkbezoek nemen vier personen deel: Albert van Holten, Michel Koppenaal en Herman van Wezel. Adri van der Laan reisde mee als gast.
Op de eerste dag van ons werkbezoek was er in het centrum van Nagydobrony een officiële bijeenkomst. Rondom een kort geleden geplaatst beeld werden door verschillende leden en instanties uit de Hongaarse gemeenschap bomen geplaatst. Veel mensen waren voor deze plechtigheid naar het stukje groen gekomen om hiervan getuige te zijn.

Er waren enkele toespraken en kinderen voerden in nationale dracht een aantal mooie volksdansen uit. Naast de burgemeester, de beide predikanten was ook de Hongaarse consul aanwezig. Verschillende organisaties die veel voor de gemeenschap betekenen, waren in de gelegenheid om een boom te planten. Ook de leiding van Rehoboth was hiervoor uitgenodigd. De aanwezige bestuursleden en Hidi Jenö plantten gezamenlijk de boom.
Zij plaatsten ook een paal met een bordje waarop staat dat de boom namens Rehoboth geplant is. Als bestuur en leiding vinden wij het fijn dat we als volwaardig lid van de gemeenschap van Nagydobrony ook een rol in deze ‘boomplantdag’ kregen toebedeeld.

Deze zaterdag waren er voor ons team weinig verplichtingen. Deze dag werd gebruikt om even te acclimatiseren. Wakker worden met zo’n uitzicht uit het raam van Rehoboth is natuurlijk niet te versmaden.
De dag werd verder gebruikt om te ontspannen, vriendschappen met de mensen uit Nagydobrony te verstevigen en wat administratief werk te doen. Voor de komende week werd een strak schema gemaakt, zodat we alle projecten kunnen bezoeken en een goed beeld kunnen krijgen van de processen.

Het was de bedoeling dat we vandaag – zondag – een kerkdienst zouden bijwonen in de dorpskerk van Nagydrobrony. Vrijdag hadden we al geconstateerd dat dit niet mogelijk was, want de kerk wordt momenteel grondig ‘op de schop’ genomen. De muren en plafonds worden gestuukt en geverfd. Verder worden er verschillende delen in de kerk vervangen.
De kerkelijke gemeente van Nagydrobrony heeft hier echter wel een oplossing voor gevonden. In de tuin naast de kerk is een grote tent geplaatst en ook in het verenigingsgebouw is ruimte gemaakt. De ongeveer 500 kerkgangers waren verdeeld over het verenigingsgebouw en de tent en zodoende kon een ieder, waaronder ook onze delegatie, de dienst meemaken.

Na de kerkdienst ontmoetten we vele bekenden en hadden we een ontmoeting met afgevaardigden van het Hongaarse ministerie van onderwijs. Zij behartigen de belangen van de Hongaarse reformatorische scholen in dit gebied. Onder hen waren David en Anna Pándy-Szekeris van de Presbyterians Church in Canada. Natuurlijk moesten wij en de twee plaatselijke predikanten met hen poseren voor een groepsfoto.
Vanmiddag werd er ook een Bijbeluur in Rehoboth gehouden , o.l.v. ds. András. De rest van de dag heerste de rust in Rehoboth.

Maandag hebben we in de vroege ochtenduren de boerderij bezocht. Verschillende activiteiten hebben we daar bekeken en ons goed laten voorlichten over het reilen en zeilen van dit agrarisch bedrijf. Er zijn in de afgelopen tijd verschillende veranderingen doorgevoerd en we hopen en verwachten dat het bedrijf het jaar met goede cijfers zal afsluiten.
Later deze ochtend kwam er bericht dat de kar met hulpgoederen op het douaneterrein kon worden opgehaald. Het ophalen kon met weinig administratieve problemen gebeuren. ’s Middags konden we de kar uiteindelijk zelf openen bij Rehoboth.

‘Vele handen maken licht werk’. Dit gezegde ging ook vanmiddag op toen de kar geleegd moest worden en de inhoud naar boven werd gedragen. Van fietsen tot bureaus en van computers tot verbandmiddelen en luiers, alles werd in Rehoboth verzameld en zal in de komende tijd op de plaats van bestemming worden gebracht.
Vandaag werden er ook verschillende gesprekken gevoerd met de leiding van de OZO-projecten in Nagydrobrony. Rati Pisti praatte ons bij over de boerderij en Hidi Jenö over de andere projecten.

Vandaag vertrokken we - eerst in de mist – richting Járok. Een dorpje in de heuvels van de Karpaten. In Járok zijn twee schooltjes en voor deze beide schooltjes hadden we wat schoolmateriaal bij ons. Járok ligt in een uithoek van het gebied. We moesten dan ook een fikse reis maken voor we er waren. Nu was het aantal kilometers niet zoveel, maar sommige wegdelen zijn niet geschikt om harder dan 25 km per uur te rijden. Maar ter compensatie reden we door een prachtig herfstlandschap.
Bij de eerste school werd een aantal spullen gelost en werden we ontvangen in de lerarenkamer.

Er werd een aantal computers afgeleverd. Door Michel werden de computers geïnstalleerd en ondertussen werd gekeken of er eventueel een wc binnen in het gebouw zou kunnen worden aangelegd, want de kinderen moeten nu naar de wc in een hok, zo’n vijftig meter verderop. Deze wc is niet meer dan een gat in de grond.
Bij een ander schooltje in het dorp leverden we een schoolbord en een aantal gebreide truien af. Die door de kinderen direct werden gepast. Natuurlijk poseerden ze graag voor een foto.

Vandaag had het verplegend personeel van Rehoboth wat tijd over. Deze tijd werd gebruikt om gezamenlijk de tuin in te duiken. De dames maken de tuin winterklaar door uitgebloeide beplanting op te ruimen en de grond weer glad te maken. We fotografeerden hen vanuit de bovenverdieping van Rehoboth.
In één van de voorraadschuren achter Rehoboth staat de wintervoorraad gereed in weckflessen. Abrikozen, tomaten, appels en andere vruchten wachten op de consumptie de komende winter.

Eerder dit jaar was een groot aantal gebruikte computers geleverd aan het gymnasium. Vandaag hebben we ze gezien in het computerlokaal van de school. Ze waren blij met de aanwinst en de computers waren natuurlijk volop in gebruik. Ook werd het nieuw aangebouwde deel van het gymnasium bezichtigd.
We maakten een uitstapje richting de bouwvakkersgroep van Flakkee. Deze mannen zijn in de buurt van Nagydrobrony schooltjes aan het bouwen. In één week tijd hopen zij schooltjes aan de rand van twee zigeunerdorpjes te bouwen. Zij liggen op schema en hopen deze week het karwei af te ronden.