Werkbezoek 35

Van:2011-09-07
Tot:2011-09-17
Medewerkers:Teun Bakker, Herman van Wezel, Albert van Holten, Michel Koppenaal, Tanja van Koppen
Gasten:-
Vervoer:Bus met aanhangwagen

Woensdagavond 7 september 2011 vertrokken we uit Middelharnis naar Oekraïne voor werkbezoek 35. Door onze gezinsleden werden we uitgezwaaid.

In Hazeldonk wordt de aanhanger door de douane verzegeld.

Onderweg naar Oekraïne wordt deze "volg ons" presentatie online gezet.

Vlak voor de Oekraïense grens nog even tanken.
Na een vermoeiende reis met lange wachttijden op de Hongaars/Oekraïense grens (totaal 7 uur) komen we op vrijdag 9 september om 5.00 aan bij het verzorgingshuis Rehoboth.

Na een paar uurtjes nodige rust beginnen we aan ons werk. We gaan eerst het boerderij project bezoeken.
Na een effectieve toepassing van Biologische Grond Ontsmetting staan de augurken er prachtig bij. (Bij biologische grondontsmetting wordt gefermenteerd organisch materiaal ondergewerkt en vervolgens wordt de grond luchtdicht afgedekt met plastic. Er komen dan stoffen vrij die ontsmettend werken en die aaltjes en hardnekkige bodemschimmels effectief doden).

Nieuwe brandveilige laarzen voor de brandweer in Nagydobrony.
Vanmiddag namen we de stand van zaken door van de boerderij samen met bedrijfsleider Ráti Pisti.

In de polikliniek is de verwarming afgerond, er is nu een aanvang gemaakt met de riolering en het waterleidingsysteem.

Zondag....... Rustdag. Vandaag zijn we naar de kerk geweest.

Maandagmorgen vroeg. Na allerlei douane formaliteiten kan de kar met hulpgoederen eindelijk gelost worden.

Twee gelukkige bewoonsters van verzorgingshuis "Rehoboth" poseren voor de camera.

Dinsdag 13 september. Vandaag hebben we de groep in drieën gedeeld. Herman en Albert bespraken met directeur Hidi Jenö de financiën. Dankbaarheid is het goede woord om weer te geven hoe met de hulp van onze donateurs heel veel mensen worden verzorgd.
Op verzoek van de predikant van het nabijgelegen Kisdobrony vertrokken Michel en Teun, met verpleegster Gizike van het verzorgingshuis en de predikant, in de vroege morgen naar Miskolc in Hongarije om een ernstig zieke man te bezoeken. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij een toekomstige bewoner.

Naast haar geweldige inbreng ten aanzien van de totale zorg in Rehoboth bakt Tanja een heerlijke roombotercake voor de bewoners.
Sommige bewoners zijn actief met hun hobby, zoals borduren of kleding naaien. Anderen moeten aan de gang worden gezet. Daarom is volgens Tanja activiteitenbegeleiding heel belangrijk. Prachtig om te zien hoe de bewoners bezig zijn.

Vandaag (woensdag) onder hoogzomerse temperaturen naar het Karpatengebergte gereisd. In een verafgelegen dorpje bezochten we een basisschool waar hulp zeer nodig bleek. Misschien weer een nieuw project?
Twee stille kindertjes kwamen helemaal los toen zij een prachtig kleurboek kregen!

Voor het project Algemene Hulp werden er in dit dorp heel veel allerarmsten bezocht.
Ook hier heerst nameloze armoede. Hier is hulp hard nodig!

Donderdag. De 2e pluk dit jaar van de augurken laat een veelbelovende start zien. Tot nu toe is de ontsmetting van de grond effectief te noemen.

Het vermoeden dat de elektriciteit in de polikliniek ondeugdelijk is wordt duidelijk als technisch medewerker Michel Koppenaal samen met Jenö Hidi de zaak inspecteert. Sommige elektriciteitskabels zijn aan het smelten. Alle bedrading moet worden vervangen. We schatten in dat dat dit een flinke extra kostenpost zal worden.

Vandaag werden de goede contacten met Ds. Tamás van Kisdobrony nog even aangehaald onder het genot van een kop koffie.
Vlak voor het vertrek naar Holland overhandigen we nog een set grootletterbijbels aan Ds. Lászlo Horkay. Deze zullen zeker een goede bestemming krijgen. Net voor de foto gemaakt wordt pakt de dominee er een brood bij dat onder handbereik ligt met de mededeling dat we bij brood alleen niet zullen leven...

Na een drukke werk week weer koffers pakken en dan de lange reis terug naar Holland.
We verlaten Oekraïne, een land waar nog veel hulp nodig is! Helpt u mee?