Rehoboth Boerderij

Een van de sleutelwoorden binnen Stichting OZO is continuïteit. De wetenschap dat een verzorgingshuis zelfstandig nooit quitte kan draaien, deed het bestuur beseffen dat een project nodig is om inkomsten te genereren. De kerk in Nagydobrony had een farm die door mismanagement behoorlijk afgetakeld was. In overleg met het kerkbestuur kreeg Stichting OZO het vruchtgebruik van de farm in handen onder voorwaarde dat ook het plaatselijk gymnasium werd voorzien van producten van de boerderij.

Na enkele jaren van investeren was deze boerderij weer gebruiksklaar. Helaas raakte Stichting OZO door een wisseling in het kerkbestuur de zeggenschap over de farm van de kerk kwijt. Stichting OZO zag mogelijkheden om zelf een boerderij te starten. In no-time kreeg deze farm bijna 50 ha in bruikleen.

Inmiddels is de boerderij van de kerk weer terug onder het gezag en bestuur van Stichting OZO en is de zeggenschap schriftelijk vastgelegd voor de komende 50 jaar.

Bij elkaar is zo een aanzienlijke boerderij ontstaan is van meer dan 100 hectare. Land dat deels eigendom is maar ook voor een deel gehuurd wordt tegen een deel van de opbrengst. Drie fulltime medewerkers zijn dagelijks bezig om de nodige werkzaamheden uit te voeren.

Tot 2022 heeft Stichting OZO flink geïnvesteerd in de farm. Zo werden een 2 tal nieuwe tracktors aangeschaft, een 2e hands combine uit Duitsland geïmporteerd en werden diverse machine aangeschaft of geüpdatet. Vanaf 2017 wordt op het terrein van verzorgingshuis Rehoboth een opslagschuur gebouwd, nodig voor het opslaan van de producten van het land en stalling en onderhoud van de machines. Nu anno 2024 is de schuur wel in gebruik maar nog niet gereed. De corona crisis en de oorlog die uitbraken zorgden ervoor dat er heel weinig arbeiders beschikbaar zijn waardoor de afbouw flinke vertraging heeft opgelopen. Nieuwe boerderij-investeringen moeten in het vervolg uit de inkomsten worden gedaan.

Met de opbrengsten van de Boerderij wordt het plaatselijke gymnasium met de bijbehorende internaten geholpen met vlees, fruit, groenten en aardappelen. Ook verzorgingshuis Rehoboth profiteert zo van de opbrengsten van het land. Met de financiële inkomsten kan Rehoboth maar ook de overige projecten worden ondersteund.

Teelt in de volle grond brengt het risico van de afhankelijkheid van de weersomstandigheden met zich mee. Daarom wordt ook in enorme foliekassen geteeld. De teelt in de kas kan eerder in het voorjaar van start zodat meerdere oogsten per jaar uit een kas mogelijk zijn. Bovendien is dit onafhankelijk van het weer. Deze kassen leveren vroeg in het seizoen een mooie bron van inkomsten op.

De nadruk voor de toekomst van de Boerderij ligt op het vlak van verdere mechanisatie en efficiënter werken. Het telen van producten die soms niet zo voor de hand liggen kan een voorsprong op eventuele concurrentie geven. Momenteel wordt een proef met zonnebloempitten geëvalueerd.

Het boerderijproject van Stichting OZO lijkt een belangrijk initiatief te zijn om inkomsten te genereren en daarmee de continuïteit van het verzorgingshuis en andere projecten te waarborgen.