Auto voor voedselhulp

Onderstaand bericht verscheen in de OC van november 2001:

TRANSPORT VAN VOEDSELPAKKETTEN IN PROBLEMEN

Zoals u weet bestaat Stichting OZO uit vijf Hollandse en drie Oekraïense medewerkers. Deze laatste drie zijn zéér belangrijk! Zonder hun hulp is het werk onder de allerarmsten zo goed als onuitvoerbaar. Zij vormen de onmisbare schakel tussen de activiteiten hier in Nederland en de praktische uitvoering daarvan in Oekraïne. Zij ervaren het als een levenstaak om hun allerarmste landgenoten te helpen.

Een van hun taken is: het kopen van voedsel en het rondbrengen daarvan. Inmiddels op 53 adressen, wat neerkomt op 86 personen in 11 dorpen.

Maar……….er zijn ernstige problemen gerezen.

De auto van de medewerkers is ingestort. Vooral de afgelopen anderhalf jaar heeft deze 15-jarige Russische Moskvics het enorm voor de kiezen gekregen. Honderden kilo’s “OZO-voedsel” werden vervoerd over de erbarmelijk slechte wegen. Door weer en wind, door stof en sneeuw.

De medewerkers zijn unaniem van mening dat het uitvallen van een auto geen belemmering mag zijn voor de hulp aan de allerarmsten. In goed onderling overleg is besloten een nieuwe Lada Niva aan te schaffen. Een nieuwe auto is in Oekraïne vele malen goedkoper dan in Holland. Eigenaar is Stichting OZO, want het is ten enenmale onmogelijk voor familie Hidi om zelfs maar een tweedehands auto te kopen.

Maar nu rust er een forse kostenpost op de nog jonge schouders van St. OZO!

Daarom het volgende plan:

Het opstarten van een project onder het motto:

AUTO VOOR VOEDSELHULP

Helpt u mee deze auto zo snel mogelijk af te lossen? Maak dan een gift over op rekeningnummer 3420.36.851 o.v.v.: Auto voor Voedselhulp. Opdat dit prachtige project voortgang mag hebben!!

In de mei OC 2002 stond het volgende artikel:

Transport van voedselpakketten uit de problemen!

Zoals u weet heeft St. OZO een nieuwe Lada Niva aangeschaft voor de medewerkers in Oekraïne. Met enigszins gemengde gevoelens werd hiertoe besloten. Want een auto kost gewoon geld, ook al is de aanschaf vele malen goedkoper in Oekraïne. Gelukkig heeft u de oproep in de vorige “Onderling Contact” niet naast u neer gelegd! Tot onze grote verrassing kwamen vele giften, klein en groot, binnenstromen. Mede namens familie Hidi willen wij alle geefsters en gevers heel hartelijk bedanken!
Dankzij uw gift is het vervoer van voedselpakketten voor vele jaren veilig gesteld.

Dit project is afgesloten.