Jaargang 2021 Nr. 4

Van de (waarnemend) voorzitter

Eindelijk, eindelijk konden we weer een werkbezoek aan Oekraïne brengen. Afgelopen oktober maakten we ons gereed om na ruim anderhalf jaar weer richting Oekraïne te gaan. Het bleef tot het laatste moment spannend of de reis wel door kon gaan. Enkele dagen voor vertrek nog bleek een ‘speciale’ verzekering in Oekraïne nodig te zijn voor eventuele medische zorg in verband met Covid-19. Met een premie van vijf euro per maand kan dat natuurlijk nooit veel voorgesteld hebben!

De hydrofoor, de waterpompen die het verzorgingshuis Rehoboth van water voorzien, draaiden voor de covidcrisis al op hun ‘tandvlees’. In mei 2020 had de nieuwe pomp al getransporteerd en geïnstalleerd moeten worden, maar corona gooide roet in het eten. We zijn dankbaar dat de apparaten het zolang uitgehouden hebben! Een verslag van de vervanging leest u vederop.

Nu we de boerderij op een zodanig niveau hebben gebracht dat het ‘bedrijf’ zichzelf moet gaan bedruipen, zochten we naar mogelijkheden voor een nieuw project. Onze ervaring is dat het uitkiezen van een project niet mogelijk is zonder zelf ter plaatste te zijn om mee te proeven en te voelen. Het werd ons tijdens dit werkbezoek zomaar in de schoot geworpen door het predikantenechtpaar Géza en Dóra Kacsó. Met enige schroom vertelden ze ons van het project ‘The Shelter’ waar ze in hun gemeente mee gestart zijn. We zien het als Gods leiding dat dit op ons pad komt.

Ook een uitgebreid artikel over dit nieuwe project. En last but not least: ons logo en daarmee ook dit OC, hebben een nieuwe frisse look gekregen. Het hoe en waarom van de upgrade leest u eveneens in één van de artikelen. Ik wens u veel plezier bij deze extra dikke uitgave van ons Onderling Contact.

Albert van Holten, waarnemend voorzitter

Voedselpakketten voor de allerarmsten

Wie al eens een aantal werkbezoeken van het OZO-team heeft meegemaakt, moet tot de conclusie komen dat armoede nog steeds een groot probleem blijft. Wie het straatbeeld in bijvoorbeeld Nagydobrony ziet, zou het idee kunnen krijgen dat het wel meevalt met de armoede. Je ziet modern geklede mensen en ook zijn duurdere auto’s, zoals Audi’s en BMW’s geen uitzondering op de wegen. Wie echter verder kijkt en wie hier en daar een huisje binnenstapt, moet erkennen dat het zéker niet meevalt. Cijfers hebben we niet, maar het lijkt erop dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Hieraan liggen verschillende oorzaken ten grondslag. Verslaving, werkloosheid, familie die naar het buitenland vertrekt, enz., hebben er voor gezorgd dat er enorme hulpbehoevendheid en armoede heerst. En daar probeert Stichting OZO iets aan te doen.

In nauwe samenwerking met de kerken in de omgeving worden er maandelijks voedselpakketten verspreid op die plaatsen waar hulp het meest nodig is. Zo werd het afgelopen werkbezoek samen met ds. Géza Kacsó in Bátyú een bezoek gebracht aan verschillende adressen waar ook een pakket werd afgeleverd.

We hoorden de verhalen van een eenzame 86-jarige vrouw die onnoemelijk veel had meegemaakt in haar leven. We hoorden het verhaal van die man die wat minder begaafd was en die hier en daar in het dorp wat werk verricht. Er werd een pakket voor hem gereedgezet. Dan was daar die moeder die haar 24-jarige gehandicapte en spastische dochter geen moment alleen kon laten omdat ze anders een gevaar voor haarzelf en voor de huisraad was. De moeder kon daarom niet werken. Ze wees op een rolstoel die niet meer geschikt was voor haar dochter. Samen met Stichting OZO zal er op zoek worden gegaan naar een rolstoel waarin het meisje ook kan liggen. Ook was daar die oude man die geen familie meer had en die in zijn kleine huisje maar moest zien rond te komen. We kunnen op deze manier nog veel meer verhalen in dit OC schrijven. Met deze voorbeelden willen we aangeven dat het echt ‘niet meevalt’ met de armoede daar. Stichting OZO is dan ook blij en dankbaar dat de achterban hen in staat stelt om deze basale hulp met de pakketten te verlenen aan de allerarmsten daar. Voor de ontvangers sprak ds. Géza een gebed uit en bracht zo het bidt en werkt in de praktijk. Hier levert OZO graag een bijdrage aan. De hulpverleningspakketten bestaan vooral uit voedingsmiddelen. Mocht er behoefte zijn aan andere zaken, zoals kleding dan wordt daar ook in voorzien.

Een kleurrijk Onderling Contact

Voor u ligt, wat vormgeving betreft, een totaal ander Onderling Contact. Zolang het OC van Stichting OZO verschijnt, is het altijd afgedrukt in zwart-wit. Ook heeft het infoblad in de afgelopen jaren vrijwel altijd dezelfde lay-out gehad. Na enige aarzeling van het OZO-bestuur heeft men besloten om niet alleen de layout te veranderen, maar ook besloot men bij het drukken van het OC gebruik te maken van kleur.

Ontwerper Ewoud van der Wende heeft een mooie lay-out gemaakt, zoals u kunt zien. Er was wat aarzeling om OC in kleur te gaan drukken. Het bestuur ging en gaat van het standpunt uit dat er zo weinig mogelijk kosten dienen te worden gemaakt bij de organisatie, zodat er zoveel mogelijk geld beschikbaar blijft voor de allerarmsten in het werkgebied rondom Nagydobrony.

De moderne druktechnieken hebben ervoor gezorgd dat het afdrukken in kleur nauwelijks duurder is dan in zwart-wit. Uiteindelijk heeft men daarom besloten om over te gaan in kleurendruk. Het bestuur hoopt dat met deze frisse vormgeving het werk in Oekraïne nog beter kan worden gepresenteerd.

Dank aan de vrijwilligers

Als we terugkijken op het afgelopen jaar dan kunnen we nu ook weer zeggen dat er veel werk is verricht. Niet alleen door het bestuur van Stichting OZO, maar ook door veel vrijwilligers. Voor u ligt nu een Onderling Contact. Zonder het werk van de vele vrijwilligers zou u niet op de hoogte zijn van het vele werk wat er moet gebeuren voordat dit blad bij u in de bus valt. Het OC moet in de envelop worden gestopt en daarna natuurlijk worden bezorgd. Het bestuur is de vele vrijwilligers enorm dankbaar dat zij dit werk doen en daarom krijgen ze ook dit jaar een Ds. Kacsó Gezá op bezoek bij de allerarmsten presentje dat door Dingenliefde uit Ouddorp ter beschikking is gesteld.

Elektriciteit voor de brandweerkazerne van Kisgejöc

Zoals de trouwe lezers van het Onderling Contact weten, heeft de zorg voor een goede brandbestrijdingsorganisatie, altijd hoog in het vaandel van Stichting OZO gestaan. Veel hulpmiddelen en technische kennis zijn al naar Oekraïne getransporteerd. Dit omdat de vrijwillige brandweer in Oekraïne nauwelijks steun van de overheid krijgt.

Er is in de grotere plaatsen wel een beroepsbrandweer, maar de staat van de meeste wegen zorgt ervoor dat men lang niet altijd tijdig ter plaatse kan zijn bij brand of ongelukken in de kleine dorpjes. Daarom hebben veel bewoners van kleinere plaatsen de hand aan de ploeg geslagen en zelf voor een brandweerploeg van vrijwilligers gezorgd. In menig plaats heeft brandweerman Hans den Hartog ervoor gezorgd dat er goed materiaal voor deze brandweermensen aanwezig is. Meestal zijn het hulpmaterialen of soms ook een bedrag om brandstof te kopen, want deze mensen moeten grotendeels uit eigen zak de brandweer bekostigen.

Een voorbeeld hiervan is het plaatsje Kisgejöc. Hier hadden brandweermensen zelf een schuur gebouwd waarin hun brandweerwagen kon staan en waar ook hun materiaal kan worden opgeslagen. Er was echter één probleem: in de kazerne ontbrak elektriciteit. Met hulp van een sponsor werd er voor gezorgd dat de brandweermensen van Kisgejöc over elektriciteit kunnen beschikken. Dit is niet alleen voor verlichting belangrijk, maar ook voor het tijdens de winter op temperatuur houden van de startmotor, zodat bij een uitruk direct kan worden gestart. Samen met de commandant, draaide Hans den Hartog de stroomschakelaar om…! Daarnaast kregen de brandweerlieden een training en wat communicatieapparatuur. Wat natuurlijk dankbaar werd aanvaard.

Tijdelijke stop inzameling goederen

Het werk van Stichting OZO is ontstaan tijdens goederentransporten vanuit Nederland naar Hongarije en Oekraïne. Nadat Stichting OZO een vast centrum had gekregen – bejaardenhuis Rehoboth – zijn deze transporten in een andere vorm doorgegaan. Niet meer in vrachtwagenladingen, maar meer tijdens kleinere transporten met de OZO-aanhanger achter een bus.

Drie keer per jaar werd een dergelijk transport georganiseerd. Kleding, incontinentiemateriaal, schoolspullen, schoenen, bureaus, lesmiddelen, medische artikelen, enz. werden iedere keer minutieus in de aanhanger gepast.
Veel mensen op het eiland en daarbuiten wisten de mensen van Stichting OZO te vinden als het gaat om het brengen van goederen. Het OZO-bestuur en de mensen in Oekraïne hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt. Omdat er vanwege de coronaperikelen maar weinig transporten hebben plaatsgevonden. Is er een stuwmeer ontstaan van hulpgoederen. Daarom heeft het bestuur besloten om voorlopig een ‘goederenstop’ in te lassen. Ook wordt het lastiger – vanwege corona - om in Oekraïne de goederen op de bestemde plaatsen te brengen. Het stichtingsbestuur vindt het jammer dat dit besluit genomen moest worden. Iedereen wordt bedankt die in de afgelopen jaren ervoor gezorgd heeft om goederen aan te leveren. Wellicht komt er nog een tijd dat er weer goederentransporten plaats kunnen vinden. Overigens zijn gebreide dekens en mutsen nog wel welkom. Zie elders in deze Onderlinge Contact. Als er in de toekomst specifieke zaken nodig zijn, dan wordt dat natuurlijk bekend gemaakt via het OC of de website.

Nieuwe pomp voor de watervoorziening

In Nagydobrony is, zoals in de meeste plaatsen in Oekraïne, geen waterleiding zoals wij die in Nederland kennen. Voor drinkwater is men daar aangewezen op de winning van grondwater.

Bij het bedrijf Aubia pompen in België werd een nieuwe pompenset aangeschaft. Dit professionele bedrijf heeft ons goed geadviseerd en kon een flinke korting geven. Uiteraard zijn we hier erg dankbaar voor. Tevens werd door het bedrijf Aqua-Techniek uit Hellevoetsluis gratis een hoeveelheid zand, grind en koolstof geleverd, waarmee het koolstoffilter gevuld werd. Ook dit bedrijf zijn we dankbaar.

In anderhalve dag tijd werd de oude installatie verwijderd en de nieuwe geplaatst. De komende jaren kan men dus weer genieten van schoon drinkwater dat direct gebruikt kan worden voor consumptie.

Breisters aan de slag voor Oekraïne

Dat er nog veel gebreid wordt op het eiland wordt ook opgemerkt door de mensen van Stichting OZO. Bij ieder transport ontbreken niet de warme sjaals, dekens, mutsen en wanten. Deze gebreide materialen worden gemaakt van zowel nieuwe wol maar ook van al eerder gebruikt wol. Er is de laatste tijd heel veel binnengekomen.

Enkele voorbeelden: Van de door mevrouw Schaaf uit Dirksland gebreide dekens was er een flinke voorraad. Tijdens het laatste werkbezoek zijn deze direct uitgedeeld aan de kinderen uit Bátyú. Ook mevrouw Huibrechtse uit Achthuizen en mevr. van de Klundert uit Oude-Tonge hadden weer een flinke voorraad bij elkaar gebreid en deze spullen hebben ook een goede bestemming gekregen tijdens het werkbezoek. Suze Hollaar uit Sommelsdijk en Jantje Roos uit Middelharnis en Mevr. Schaaf uit Dirksland maken al jaren warme truien en dekens van nieuw en gebruikte wol. Voor elk transport staan er weer enkele dozen en zakken gereed. Ook familie Zuidwijk belde met de vraag of wij een overschot breiwerk van de verkoping van de Exoduskerk uit Sommelsdijk konden gebruiken.

Met dit ‘breiwerk’ is men bij OZO heel blij want het is praktisch materiaal. Eén van de deelnemers van een werkbezoek een aantal jaren geleden, herinnert zich nog de blijde gezichten van schoolkinderen toen zij een gebreide trui en muts kregen aangereikt. Ze stapten er zo trots als een pauw mee naar huis! Met het breiwerk worden niet alleen de mensen in Oekraïne ondersteunt, maar menig breister kan bevestigen dat het ook een voldaan gevoel geeft om zo actief bezig te zijn voor de naaste in Oekraïne.

Nieuwe bewoner Rehoboth

Nadat de coronadreiging wat afnam kon men in Rehoboth weer beginnen met het aannemen van nieuwe bewoners. Eén van deze bewoners is Lajos Tóth hij kwam per 1 september van dit jaar in Rehoboth wonen. Hieronder zijn verhaal:

De bijna 66-jarige Lajos Tóth werd op 21 januari 1956 geboren in Bene, Beregszász. Een plaats niet ver van Nagydobrony. Lajos volgde zijn opleiding in zijn geboortedorp. Hij haalde daar een tractorlicentie. Het was nog in de Sovjettijd en er waren daar veel collectieve boerderijen. Lajos werd daar tractorchauffeur en woonde ook in zo’n boerderij. In 1976 trouwde hij en ging elders wonen. Uit hun huwelijk werden twee kinderen geboren, een jongen en een meisje. In 1980 verliet hij zijn familie en verhuisde met zijn nieuwe partner naar Boedapest, waar ze 20 jaar woonden, in die tijd werd een zoon geboren. In 2006 verhuisden ze weer terug naar Oekraïne. Hij huurde een huis en ze woonden daar met z’n drieën. Zijn vrouw kreeg een beroerte vanwege haar hoge bloeddruk. Ze lag enkele dagen in het ziekenhuis waar ze uiteindelijk overleed. Hij verlangde weer naar zijn huis dat hij zelf had gebouwd en waar hij met zijn eerste vrouw woonde. Maar hij kon vanwege zijn eerste vrouw niet in dat huis wonen. Hij huurde daarom een kleine boerderij met maar weinig comfort en hij leefde in grote armoede. Zijn eerste zoon had medelijden met hem zorgde voor eten, zodat hij de ontberingen van het dagelijks leven kon doorstaan. Door verschillende oorzaken kon hij niet alleen blijven wonen en nam contact op met de mensen van OZO in Rehoboth. Zodoende woont hij nu drie maanden tot grote tevredenheid in het bejaardenhuis.

De sleutel voor de combine officieel overgedragen

Tijdens het werkbezoek in oktober van dit jaar konden de mensen van Stichting OZO voor het eerst de pas aangeschafte combine in ‘real-life’ aanschouwen.

De aanschaf van de combine voor de OZO-boerderij heeft veel onderhandel- en rekenwerk gekost, maar aan het eind van de zomer mocht de combine op ‘de farm’ worden binnengehaald. Tijdens het werkbezoek vond met een kort ‘officieel’ moment de sleuteloverdracht plaats. Herman van Wezel mocht de sleutel overhandigen aan Balog János. Deze laatste is de bedrijfsleider van de boerderij. Een week na het werkbezoek kon de dorsmachine al de mais in. Het apparaat functioneerde voortreffelijk en was een onmisbaar middel om de oogst binnen te halen. Alle gevers en sponsoren worden hartelijk dankgezegd voor hun bijdragen.

Hulp aan de kinderen van Bátyú

Tijdens het eerste werkbezoek van 2021 (oktober) werden de contacten vernieuwd met het predikantengezin Kacsó. Ds. Kacsó Gezá en zijn vrouw Kacsó Dorá wonen in het plaatsje Bátyú, ongeveer 10 km verwijderd van Nagydobrony waar het bejaardenhuis Rehoboth staat. Dit echtpaar heeft een aantal jaren in Engeland gestudeerd en gewerkt. Ds. Kacsó Gezá werkte in Engeland bij een Hongaarse kerk. Er was een mogelijkheid dat het gezin in Engeland kon blijven werken en wonen. Maar ze voelden zich toch door God geroepen om terug te keren naar de West Karpaten en dat deden ze met hun gezin waarvan de kinderen in Engeland waren geboren. Hij werd predikant in het dorp Bátyú.

In het dorp van ongeveer 3.000 inwoners bleek grote nood te zijn onder de jeugd. Door allerlei oorzaken zijn er in Bátyú veel problemen onder kinderen. Via het jeugdwerk van de kerk werd men hiermee geconfronteerd en de vrouw van de predikant heeft verschillende initiatieven ontplooid om deze kinderen te bereiken. Met nog een aantal andere gemeenteleden is men met hulp gestart voor deze kinderen.

Enkele dagen per week is er een gedeelte van een jeugdgebouw “The Shelter” onder de pastorie geopend voor deze kinderen. Ze worden dan na schooltijd opgevangen en krijgen een warme maaltijd aangeboden. Iets dat ze thuis niet gewend zijn. Daarnaast worden ze ook gewassen en naar de kapper begeleid en verder worden ze voorzien van kleding. Hierin moeten de kinderen wel begeleid worden want, zo geeft mevrouw Kacsó een voorbeeld: als de kleren vuil worden dan worden de kleren verbrand, ze hebben geen idee dat kleren ook gewassen kunnen en moeten worden. Daarom worden ook de kleren van de kinderen gewassen in “The Shelter”.

De kinderen moeten helemaal begeleid worden. Je kan ze geen zeep meegeven want ze weten niet wat ze daarmee moeten doen. Daarom gaan ze in “The Shelter” onder de douche. Sommige kinderen wonen wel in een huis maar dat huis is gewoon leeg. Ze slapen in of op een kartonnen doos want een bed in de slaapkamer kennen ze niet. Als de kinderen in “The Shelter” zijn of als ze meegenomen worden naar een kledingwinkel, dan verwonderen ze zich over de luxe die ze overigens helemaal niet kennen. Zo was er een kind dat zich verwonderd afvroeg “waarom zie ik hier geen ratten?” Thuis zullen deze dieren waarschijnlijk gewoon rondlopen. De problemen bij deze groep zijn meestal ontstaan, doordat bij de kinderen meestal één van de ouders ontbreekt of ze hebben helemaal geen ouders en worden door een oudere broer of zus een klein beetje verzorgd. Verder is er regelmatig sprake van huiselijk geweld.
Om in een continue zorg voor deze kinderen te voorzien is er geld nodig, zodat deze zorg door kan gaan. Momenteel zorgen er drie vrouwen voor de opvang van de kinderen. Omdat de school in het dorp niet de mogelijkheid heeft om voor warm eten te zorgen, koken deze vrouwen voor de groep en wassen daarnaast ook hun kleren. Het echtpaar Kacsó heeft berekend dat er per kind ongeveer € 6,- per week nodig is, want er is ook behoefte aan twee vaste krachten die in dienst komen van “The Shelter”.
Het predikantenechtpaar heeft via andere stichtingen geprobeerd om geld voor hun werk te krijgen, maar dit is niet gelukt want de hulpvraag in het westelijk deel van Oekraïne is zeer groot! Stichting OZO was heel erg onder de indruk van het verhaal en het werk. Tijdens het werkbezoek werd alvast een financiële bijdrage van € 500,- overhandigd en werden er gebreide dekens en mutsen uit Holland meegegeven. Het echtpaar was heel blij met de giften. Na overleg met onze medewerkers in Oekraïne is besloten om deze kinderen te gaan helpen. Volgens Dorá is het belangrijk dat dezelfde mensen de kinderen helpen. Dus niet steeds iemand anders.

De kinderen zijn erg schuw en hebben vaak te maken met een minder prettig verleden. Bijvoorbeeld tijdens het douchen van de kinderen ontdekte zij duidelijk sporen van lichamelijk geweld. Bij een volgend werkbezoek zal vast en zeker een bezoek worden gebracht aan ‘The Shelter’. De lezers van Onderling Contact worden natuurlijk goed op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom dit nieuwe project.

Een project dat ‘zomaar’ op de weg van OZO werd geplaatst en waarin duidelijk de leiding van God wordt gezien.

Project kachelhout voor Rehoboth

In Nederland verwacht men dat de prijs van aardgas fors zal stijgen. In Oekraïne is dit al het geval. De slechte relatie met Rusland, één van de grootste gasleveranciers aan Oekraïne, is de laatste jaren – op zijn zachtst gezegd – nogal bekoeld. Mocht Oekraïne in het verleden heel sterk leunen op levering van gas uit Rusland, dit is nu niet meer het geval als gevolg van de onderlinge spanningen. Oekraïne moest daardoor op zoek naar andere gasleveranciers.

Men krijgt momenteel al veel gas uit Slowakije en de EU heeft beloofd mogelijkheden te zoeken om extra gas aan te voeren uit de EU. Het gevolg is wel dat de gasprijs heel hoog is. En daarom wordt er naar andere bronnen gezocht. Vooralsnog lijkt het stoken van hout voor de verwarming de oplossing. Tijdens het werkbezoek van oktober door Stichting OZO werd de ‘CV-ketel’ weer volgestouwd met houtblokken en ging voor het eerst deze herfst ‘het vuur erin’. Ook in het Oekraïne werkt het marktdenken, want als er meer vraag naar een artikel is, dan stijgt de prijs. Dit is ook het geval met de prijs van stookhout. Warmte in een land waar het ’s winters heel koud kan zijn is heel belangrijk. Dit geldt zeker voor de mensen van Rehoboth en daarom heeft het OZO-bestuur besloten om ‘Project kachelhout’ in het leven te roepen. Wie specifiek een gift wil overmaken voor dit project kan dit doen onder vermelding van ‘Project kachelhout’. OZO hoopt op deze manier de bewoners van Rehoboth, die al heel veel ontberingen in hun leven hebben meegemaakt, ‘warm de winter door te helpen’.

De medewerkers van St. Onderlinge Zorg Oekraïne wensen u Gezegende Kerstdagen en alle goeds voor 2022