Jaargang 2016 Nr. 1

Na een tijd van voorbereidingen is het adoptieprogramma nu online! Via onze website www.stichting-ozo.nl bieden wij u de mogelijkheid om de bewoners van verzorgingshuis Rehoboth te adopteren. Als u geen gebruik maakt van internet kunt u met mij contact opnemen, telefoon 0187-486383. U krijgt dan de informatie per post thuisbezorgd. Overigens staat er al heel veel informatie in deze OC, misschien aan te merken als een bewaarexemplaar?
Waarom dit adoptieprogramma? Heel eenvoudig: in de totale kosten van het verzorgingshuis kunt u uw bijdrage leveren voor de zorg aan de individuele bewoner. In deze editie kunt u hiervan kennis nemen. Nu al zijn er een aantal bewoners geadopteerd en ik hoop dat velen dit voorbeeld zullen volgen! Lees dit OC, bekijk uw mogelijkheden en maak ook anderen warm voor deze vorm van hulp aan de allerarmste naaste! Door middel van foto’s en informatie over uw adoptieoudere kunt u meeleven door een brief of kaart te sturen, zelfs een bezoek is mogelijk. Bedenk dat u ook samen met familieleden, gezinsleden of vrienden een oudere kunt adopteren.
Zeer benieuwd naar uw reactie!

Foto voorpagina

Tijdens het werkbezoek in januari kwamen we in contact met een alleenstaande mevrouw. Door woningbrand verloor zij haar enige zoon, alles wat ze op deze aarde nog had. Zelf werd ze op het nippertje gered door haar buurvrouw. Liefdevol ontfermde een christenechtpaar zich over haar.

Op de foto is hoofdzuster Erika met haar in gesprek om de komst naar Rehoboth te overwegen. Inmiddels is zij een dankbare bewoonster en voelt zich helemaal thuis in het verzorgingshuis.

Adoptieprogramma

Financiële adoptie houdt in dat u periodiek een bedrag aan Stichting OZO overmaakt, waarmee levensonderhoud voor een oudere wordt betaald. De ontvangen bedragen worden voor 100% besteed aan de algehele verzorging van de bewoner. De adoptieoudere zal in overleg met u worden aangewezen.

Hoe word ik op de hoogte gehouden?

Minimaal twee keer per jaar ontvangt u post waarin u wordt verteld hoe het met uw adoptieoudere gaat. De belangrijkste gebeurtenissen in het leven van de oudere worden met u gedeeld. Jaarlijks ontvangt u een nieuwe foto van de door u geadopteerde oudere.

Kan ik corresponderen?

Ja, het is mogelijk om brieven en kaarten te versturen en te ontvangen. Correspondentie met de adoptieoudere is niet verplicht. De oudere zal de correspondentie wel zeer op prijs stellen omdat er vaak weinig of geen bekenden zijn waar de oudere post van ontvangt.
Correspondentie met de oudere verloopt via het postadres van “Rehoboth”. Bij correspondentie is het belangrijk dat u de poststukken voldoende frankeert en melding maakt van de naam van oudere.
Wanneer u stopt met adoptie is het niet mogelijk om te blijven corresponderen met de oudere.

Adres:

Ukraine Kárpátalja
Ungvári Járás
Nagydobrony 89463
Beke Ut 17
“Rehoboth” Szeretetotthon
<Naam adoptie ouder>

Kan ik de oudere bezoeken in Rehoboth?

Ja, dit is mogelijk. Een bezoek moet acht weken van tevoren worden aangemeld via adoptie@stichting-ozo.nl

Ben ik de enige sponsor van een oudere?

Ja. Het kan wel voorkomen dat degene die u sponsort eerder al door iemand anders gesponsord is geweest. Uiteraard is het ook mogelijk om met meerderen één oudere te adopteren. In dat geval vragen wij u een contactpersoon aan te stellen via wie de correspondentie en de incasso verloopt. De contactpersoon draagt zorg voor informatie naar de andere deelnemers.

Wat gebeurt er als ik stop met sponsoring?

U kunt u financiële adoptie elke moment opzeggen. We vragen u om dit drie maanden van te voren aan te geven door een mail te sturen naar adoptie@stichting-ozo.nl In die periode gaat Stichting OZO op zoek naar een andere sponsor. Wanneer geen nieuwe sponsor wordt gevonden zal Stichting OZO de kosten van deze oudere voor haar rekening nemen.

Hoe weet ik dat de hulp goed terecht komt?

De controle van Stichting OZO is streng: de medewerkers van Stichting OZO in Oekraïne rapporteren over de voortgang van het adoptieplan en Stichting OZO houdt de voortgang doormiddel van werkbezoeken en telefonisch contact nauwlettend in de gaten.

Hoe wordt mijn geld besteed?

Stichting OZO incasseert maandelijks het adoptiebedrag van uw rekening. Voor dit bedrag ontvangt de adoptieoudere verblijf en verzorging in verzorgingshuis “Rehoboth”. Hieronder vallen concreet voedsel, kleding, aanschaf van medicijnen en verder medische hulp voor de bewoner.

Hoe lang ontvangt een oudere de hulp?

Een adoptieoudere ontvangt zorg tot het moment van overlijden, of als de oudere besluit verzorgingshuis “Rehoboth” te verlaten.

Wat gebeurt er als een oudere overlijdt?

Zodra wij bericht ontvangen dat een oudere is overleden, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op. De financiële adoptie stopt in principe op dat moment en u ontvangt daarna van St. OZO een voorstel voor een andere adoptieoudere.

Wat kost het om een oudere te adopteren?

De kosten om een oudere te adopteren zijn € 25,- euro per maand. Omgerekend is dit slechts € 0,83 eurocent per dag. Dit bedrag word maandelijks geïncasseerd van het door u opgegeven banknummer onder vermelding van ‘adoptieplan’, de naam en het adoptienummer van de door u geadopteerde oudere.

Voordeel

Stichting OZO is ANBI geregistreerd. De maandelijkse incasso/gift is daarom aftrekbaar bij u belastingaangifte.

Contactpersoon van het adoptieplan

Contacten lopen via het email-adres adoptie@stichting-ozo.nl

Kijk op www.stichting-ozo.nl als u mee wilt doen met het adoptieproject óf om een informatiepakket aan te vragen. U krijgt dit informatiepakket zo snel mogelijk thuisgestuurd. Als u geen gebruik maakt van internet kunt u per telefoon contact opnemen met T. Bakker, 0187-486383.

OZO algemeen

- onze kaartenexperts uit Nieuwe-Tonge, moeder en dochter Kievit, maakten € 100,- over uit opbrengsten van zelfgemaakte kaarten. Tevens werd door hen vermeld dat de Vrouwenvereniging van de HHG te Nieuwe-Tonge de collecte van de Kerstmiddag 2015, € 185, wilde besteden aan Stichting OZO

- dank aan I-GO en Kabelkrant Goeree-Overflakkee voor de berichtgeving van Stichting OZO op hun websites

- Jeugdvereniging Nathánaël van de HHG Middelharnis-Sommelsdijk organiseerde een ontbijtactie. Twee plaatselijke goede doelen, Stichting Oost Europa Werkgroep Middelharnis (Roemenië) en Stichting OZO (Oekraïne) werden verblijd met de gedeelde opbrengst van ruim € 1300,-

- OZO medewerker Krijn van der Wende kreeg van firma Bové te Middelharnis 1900 stuks Latex handschoenen voor het verzorgingshuis. Via de eerder genoemde Oost Europa Werkgroep ontvingen wij materialen voor Rehoboth

- Verkerk Sanitair en Tegelwerk te Brouwershaven schonk, in plaats van een Kerstgeschenk aan relaties, het mooie bedrag van € 250,-. Tevens bood dit bedrijf haar medewerking aan voor een hulpgoederentransport door gebruik te maken van hun bedrijfsvoertuig

- familie Van der Wende uit Ouddorp verkocht appels uit eigen tuin voor Stichting OZO; €100,-

- kleding breien voor de naaste in Oekraïne word door veel enthousiaste dames in praktijk gebracht. Mevrouw Hollaar uit Sommelsdijk, de zusters Peeman uit Middelharnis en de breiclubs uit Hellevoetsluis en Oude-Tonge zorgden voor een ‘warme’ aanvoer van winterkleding voor kinderen

- jongstleden 11 februari verzorgde een van de OZO medewerkers de videopresentatie in serviceflat ‘Avondrust’ te Rotterdam. De aanwezigen gaven blijk van hartelijke betrokkenheid voor alles wat Stichting OZO mag doen in Oekraïne, het was een fijne en inspirerende avond. De collecte en de verkooptafel brachten bij elkaar € 140,55 op

- op de website van SPS-NO (Stichting Platform Samenwerking Nederland-Oekraïne) verscheen een artikel over het werk van stichting OZO

- in de Hervormde dorpskerk van Stellendam organiseerde Mannenkoor DEV (Door Eendracht Verbonden) op 28 november 2015 de tweede zangavond naar aanleiding van het 25-jarig jubileum. Deze zangavond stond in het teken van een nieuw opgenomen CD die deze avond al verkrijgbaar was. Voor het goede doel was Stichting OZO gekozen, speciaal voor de afronding van renovatie polikliniek in het Oekraïense dorp Nagydobrony. De opening en sluiting van de avond werd verzorgd door ds. D. Hoolwerf, predikant te Stellendam en hiertussen genoten de vele luisteraars van de liederen van het Mannenkoor, begeleid door een welluidend (jeugd-) orkest en orgel. Tevens was er gelegenheid voor Stichting OZO om het doel toe te lichten tijdens de zangavond en daarna door middel van een infostand tijdens de receptie. Wij bedanken Mannenkoor DEV heel hartelijk voor hun betrokkenheid om van de polikliniek in Nagydobrony een waardig medisch centrum te maken en wensen hen nog heel veel muzikale jaren toe

- Navigate North. Ook dit jaar deden vader en zoon Bac van Bac Hoogwerkers te Waddinxveen mee met de autotoertocht door Noord-Europa. Ruim 7000 kilometers werden afgelegd door sneeuw en ijs. Navigate North was ook deze keer weer een doorslaand succes voor de avontuurlijk aangelegde deelnemers. Van Bac Hoogwerkers ontvingen we het prachtige bedrag van € 1000,-

- voor een talrijk publiek verzorgde het Urker Visserskoor ‘Crescendo’ o.l.v. Louwe Kramer, orgel Pieter Heykoop en het Fluitenensemble ‘Chasifja’ o.l.v. Jan Luteijn, orgel Cees van der Hart een Nieuwjaarsconcert in de Sommelsdijkse Rehobothkerk. Initiatiefnemers waren Kees en Gerian Kwakernaak uit Nieuwe-Tonge. Kees en Gerian zijn fervente liefhebbers van de Urkse koorzang en wilden hun 35-jarig huwelijksjubileum en het 30-jarig bestaan van hun bedrijf ‘Kwekerij de Halve Maan’ luister bijzetten door zoveel mogelijk mensen te laten genieten van een mooie zangavond. De collecte voor Stichting OZO bracht het prachtige bedrag van € 3100,- op.

Zo dragen veel betrokken mensen hun steentje bij aan de projecten van Stichting OZO. Grote of kleine stenen, het is allemaal geweldig. Met elkaar zijn we immers bezig om onze allerarmste naaste te helpen, namens hen oprechte dank daarvoor! Daarnaast leggen we ook verantwoording af van de giften van € 2000,-, € 10000,- en € 10500,- door zeer betrokken sponsors die willen meedenken in de structurele voortgang van de OZO projecten. Alles bij elkaar geeft u ons moed en vertrouwen voor de toekomst. In afhankelijkheid van de Heere aan Wie we steeds kunnen vragen: bevestig U het werk van onze handen.

Polikliniek

Op de valreep voor de opmaak van deze OC kregen we een mail van Jenö dat er een begin is gemaakt met de werkzaamheden aan de buitenmuren van de polikliniek. De muren zullen worden gerepareerd, voorzien worden van isolatie en een verflaag. Binnenkort zal het gebouw er weer prachtig uitzien!

Gelezen

‘Soms hoor je mensen cynisch spreken over ontwikkelingssamenwerking. Concreet als individu of groep iets ondernemen wordt dan als zinloos omschreven, het zou maar een druppel op de gloeiende plaat zijn. Ik gebruik liever het beeld van de vonk die een vuur kan ontsteken’.