Jaargang 2015 Nr. 4

In de humanitaire hulp wordt vaak het voorbeeld van een visser gebruikt. De bedoeling hiervan is: ga niet lukraak door met bepaalde hulp, maar gééf de mensen in het gebied waar je werkt een hengel en léér ze vissen!
Het zal duidelijk zijn dat een arme eenzame oudere, verstoken van hulp en eenzaam het leven levend niet veel kan met een hengel. Er zijn zoveel ouderen die niet meer kúnnen vissen, al zouden ze willen. Maar er kwam hoop. Met de door u en ons aangeboden hengel is er door Oekraïeners een prachtig verzorgingshuis verrezen, met als ‘vangst’ een weldadig thuis voor allerarmsten. Verzorging voor ouderen enerzijds, werkgelegenheid voor personeel anderzijds. Ook andere OZO projecten getuigen hiervan. Zó mogen we met elkaar het goede zoeken voor onze naaste! Hoop. Daar heeft Oekraïne behoefte aan. Er is zoveel wanhoop, vrees en valse hoop. Diep verankerde corrupte denkwijzen geven hier voeding aan. Er zijn leiders nodig die met krachtige hand het land richting willen geven. Bid voor Oekraïne!

Namens alle medewerkers van Stichting OZO wens ik u goede Kerstdagen en een gezegend 2016.

Foto voorpagina

Bezems zorgen ook voor inkomsten. Heel vaardig worden van een geschikt soort rietstengels bezems gemaakt, die verkocht worden op de markt. Voor veel mensen een goede bron van inkomsten, voor Rehoboth een bijdrage in de kosten.

Afscheid burgemeester

Szilvási Zoltán treedt na een periode van twaalf jaar af als burgemeester van Nagydobrony. We denken dankbaar terug aan zijn ambtsperiode waarin hij veel heeft betekend voor Stichting OZO. Door zijn inbreng was in 2003 een locatie voor het verzorgingshuis snel gevonden en in het doolhof van de bureaucratie zorgde hij voor vergunningen en verder alles wat nodig is voor een voorspoedige bouw. Wij wensen hem, samen met zijn vrouw, Gods zegen voor de toekomst!

Basis- en kleuterschool Járok

In goed overleg met betrokkenen gaan we dit project afronden. De schoolleiding en de leerlingen kunnen weer prima functioneren in de twee gerenoveerde gebouwen. We hebben veel vreugde beleefd aan dit project. Niet alleen door een nieuw dak, een nieuwe koelkast, schoolborden, sanitaire voorzieningen of een simpele voetbal, maar ook door het aanbieden van gebreide winterkleding voor de leerlingen of de kinderbijbels waaruit zij onderwijs mogen ontvangen. Het was vreugdevol om in dit afgelegen bergdorp bezig te zijn. Namens de kinderen danken wij alle sponsors die dit project hebben gesteund. We zoeken naar een dergelijk nieuw project!

Overweegt u een kerstgift voor Stichting OZO? Uw gift is bij ons in goede handen, want van elke geschonken euro gaat minstens 95 eurocent naar hulp voor de allerarmsten. Stort uw gift op NL71RABO0341636851. Dank namens iedereen die we mogen helpen!

Werkbezoek in Oekraïne 7 t/m 16 oktober 2015

Woensdag 7 en Donderdag 8 oktober;
Na een paar weken geleden de kar te hebben ingeladen waren de reizigers gereed voor vertrek. Deelnemers zijn Herman van Wezel, Albert van Holten en Michel Koppenaal namens de stichting. Adri van der Laan was dit keer te gast. Na Schriftlezing en gebed kon om 18.30 uur de reis naar Oekraïne beginnen. Het doel van de reis was, zoals gebruikelijk, verzorgingshuis Rehoboth in Nagydobrony in het westelijk deel van Oekraïne. De komende dagen zal een deel van de projecten worden bezocht. Verder zal er gekeken worden of er een nieuw project gevonden kan worden. Dit gebeurt natuurlijk in nauw overleg met het OZO team in Oekraïne, Hidi Jenö, Balog János en verpleegkundige Szanyi Erika.

Vrijdag 9 oktober;
Om ongeveer half één in de vroege ochtend kwamen de Oekraïnereizigers aan in Rehoboth. Na even te hebben ontspannen werd het bed opgezocht. Vrijdagochtend was de tijd om even bij te komen en na een stevig ontbijt was dit het geval. De bestuursleden hebben een gesprek met Jenö over het programma van de komende dagen. Jenö en János hebben in de afgelopen tijd een aantal stevige tuinbanken gemaakt. Deze banken zullen voor en achter Rehoboth worden geplaatst en zijn natuurlijk bestemd voor de bewoners. Verder hebben zij een houtkachel gebouwd en brandhout aangeschaft, want de exorbitant hoge gasprijzen in Oekraïne hebben de aanschaf van een alternatieve verwarmingsbron noodzakelijk gemaakt. De komende winter zal van deze houtkachel gebruikgemaakt worden.

In de middaguren werd een bezoek gebracht aan de akkers. János was hier bezig met het zaaien van wintertarwe. Bijzonder is dat, ondanks de armoede, er nog veel grond braak ligt. Deze grond zou ‘eenvoudig’ tot goede landbouwgrond kunnen worden gemaakt. Maar de overheid doet niet veel op dit gebied...

Zaterdag 10 oktober;
De dag begon met een bespreking. In de afgelopen tijd zijn er verschillende verzoeken voor opname in Rehoboth binnengekomen. Deze mensen zullen in de komende dagen bezocht worden. Er werd een aanvang met de behandeling van de werkbezoekpunten gemaakt. Hierna werden er een aantal noodzakelijke reparaties uitgevoerd en storingen verholpen. In de middaguren werd er nog een korte ronde in de omgeving van Nagydobrony gemaakt.

Hoewel er in een groot deel van Oekraïne voldoende regen is gevallen blijkt het westen toch te lijden onder een forse droogte. Het nabijgelegen Karpatengebergte zorgt er volgens deskundigen voor dat buien in de buurt van Nagydobrony zich splitsen en daardoor is er nauwelijks regenval in dit gebied. De akkers zijn zeer droog. De oogst van de mais moet daardoor worden uitgesteld. Overigens blijkt dat er regelmatig mais gestolen wordt. De sporen van deze diefstal waren vanmiddag duidelijk te zien.

Uit gesprekken bleek verder dat de werkgelegenheid in het werkgebied van OZO afneemt. Het gevolg is dat velen elders werk zoeken. Sommigen werken zelfs in Duitsland, anderen in Hongarije. Voor een iets hoger loon zijn ze dan weken achter elkaar van huis. Er zijn ook werknemers van Rehoboth die elders een baan gaan zoeken en soms ook vinden. Toch blijkt dit niet altijd tot tevredenheid te zijn. Er zal wel meer verdiend worden, maar de sfeer en de betrouwbaarheid van Rehoboth worden toch wel gemist, zo blijkt uit een aantal reacties van ex-werkneemsters.

Zondag 11 oktober;
Vandaag rustdag. Deze keer werd een kerkdienst bijgewoond in Kisdobrony. Een dorp met een kleine kerkelijke gemeente op enkele kilometers afstand van Nagydobrony. Voorganger was predikant Tamász, hij preekte over de genezing van Naäman de Syriër. Bij het verlaten van de kerk viel het oog op de tekst boven de uitgang uit Jeremia 23:6: ‘In Zijn dagen zal Juda verlost worden, en Israël zeker wonen; en dit zal Zijn naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: De HEERE; ONZE GERECHTIGHEID’.
Ook ds. Tamász vertelde over de ‘leegloop’ waar we gisteren over schreven. Hij vertelde van twee neven die met hun gezinnen vertrokken zijn naar Duitsland en daar werk hebben gevonden. Zij lieten hun oude moeder alleen achter in Kisdobrony. De predikant gaf aan dat er in de afgelopen jaren tweehonderd mensen uit Kisdobrony zijn vertrokken en uit het - grotere - Nagydobrony maar liefst achthonderd mensen. Dit heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de kerkelijke gemeenten en de predikant was zeer ongerust over deze ontwikkelingen. In deze gemeente steunt Stichting OZO een Bijbelproject waardoor Bijbels kunnen worden uitgedeeld aan de plaatselijke bevolking. De predikant is zeer verheugd over de samenwerking met Stichting OZO en over de contacten met OZO medewerker Hidi Jenö.
In de middag was er een ontmoeting met Szabó Dániel. De hoogbejaarde Szabó is een gezaghebbend persoon in de Hongaars Gereformeerde Kerk. Ondanks dat hij gezondheidsproblemen heeft en al op hoge leeftijd is, is hij erg geïnteresseerd in het werk van Stichting OZO.

Maandag 12 oktober;
Door de dag heen waren er besprekingen, maar daarnaast ook nog tijd voor klusjes. Vandaag gaat voor het eerst in het herfstseizoen de kachel aan. De afgelopen dagen was het niet alleen buiten, maar ook binnen in Rehoboth behoorlijk afgekoeld. János zorgde ervoor dat het hout in de zelfgemaakte kachel vlug ontbrandde. Langzamerhand werd het gebouw verwarmd. Met spanning werd door de bewoners gewacht of de verwarming het ging doen en toen het eerste warme water door de radiatoren stroomde werd dit zelfs met gejuich ontvangen! Steeds weer opnieuw tonen de bewoners hun dankbaarheid richting Stichting OZO voor de warme veilige plaats die hun geboden wordt in het huis. Ook nu weer werden er schrijnende verhalen verteld. Verhalen van armoede en eenzaamheid, die ze in de periode voor hun verblijf in Rehoboth hebben ervaren. Voor de film werd gevraagd aan één van de bewoners of ze uit een dagboek wilde voorlezen. Met enige trots las ze een heel hoofdstuk uit het boekje voor... Dankbaar was ook Laci met de meegebrachte stoma materialen.
‘s Middags werd een bezoek gebracht aan de ‘bezembinderij’ dichtbij Rehoboth. Dit is ook een project van OZO. Het riet wordt op het land achter Rehoboth en op een aantal andere plaatsen verbouwd en van de rietstengels worden op vakkundige wijze bezems gemaakt. De brandweerkazerne van Nagydobrony werd vervolgens bezocht. Men is bezig de brandweerkazerne uit te breiden en te moderniseren. Een stille wens van de brandweerlieden is om in het bezit te komen van een nieuwe of goede gebruikte brandweerwagen. De polikliniek, waar Stichting OZO veel aandacht en geld aan heeft besteed, werd bezocht. Het drukbezochte medische centrum ziet er keurig en hygiënisch uit. Stichting OZO gaat binnenkort beginnen om de buitenkant van het gebouw onder handen te nemen. Er was een kort gesprek met de directeur van de polikliniek.

Dinsdag 13 oktober;
Met Jenö en János werden verschillende punten besproken die het OZO-bestuur in Nederland al had voorbereid. Medische zaken werden doorgenomen met hoofdzuster Erika. Ook werd het personeelsdossier doorgenomen en bijgewerkt. In de middaguren werd een begin gemaakt met het bezoeken van hulpadressen. Tijdens de tocht viel het weer op hoe slecht de wegen zijn. Aan het onderhoud van een goed wegennet wordt door de Oekraïense overheid bepaald geen prioriteit gegeven. Deze overheid heeft natuurlijk ook wel wat andere zaken aan het hoofd in het oosten van het land. Ook uit het Hongaarse deel van Oekraïne worden jonge mannen opgeroepen om het gebied rondom Donetsk te verdedigen. Het lijkt erop dat de animo hiervoor niet groot is. “Het is niet mijn oorlog”, aldus een reactie als we iemand vragen naar de betrokkenheid van de bewoners in het westen bij de onrust in het oosten. Ook János vindt het leger niet aanlokkelijk voor jongeren van Hongaarse afkomst. Zelf moest hij twee keer de diensttijd vervullen. Dit beviel hem zo slecht dat hij God in zijn gebed vroeg om hem na zijn huwelijk geen jongens te geven, want hij wilde hen de dienstplicht niet aandoen. Wat dit betreft is zijn gebed verhoord, want hij en zijn vrouw Natasja hebben drie leuke dochters gekregen.

Woensdag 14 oktober;
Een bijzondere dag want Michel Koppenaal vierde vandaag zijn 42e verjaardag. Na hem te hebben toegezongen was er koffie met gebak! Bátori József kwam op bezoek. Hij is namens de kerk betrokken bij veel hulpverleningsprojecten en helpt Stichting OZO regelmatig met materialen of advies.
De brandweer van Nagybereg werd ook bezocht. Stichting OZO heeft ervoor gezorgd dat de kazerne nieuwe deuren kreeg en vandaag konden er uniformen worden gebracht. Verder aanvalsslangen, spuitstukken en laarzen. Ook werd er geld overhandigd waarmee ze de brandweerwagen van brandstof konden voorzien. Ze zullen de uitgaven bijhouden zodat Jenö kan controleren of dit goed besteed wordt.

In Munkács werd een hele grote markt bezocht, vanwege een vrije dag in Oekraïne was het daar heel druk. Er werden geen aankopen gedaan maar het was weer een belevenis om zoveel verschillende mensen te zien. Wel lijken de zorgen van de economische crisis en van de oorlogshandelingen in het oosten van de mensen af te stralen. Ook waren er militairen zichtbaar aanwezig op de markt, iets waarvan een aantal jaren geleden geen sprake was. De groep werd meermalen en op verschillende plaatsen gewaarschuwd om niet ongevraagd foto’s te maken.

Donderdag 15 en vrijdag 16 oktober;
Deze laatste twee dagen werden volledig in beslag genomen door het afscheid, de terugreis naar Nederland en nog een bezoek aan bisschop Fábián Sándor. In zijn kantoor in Beregszász werd van gedachten gewisseld over het werk van Stichting OZO en Rehoboth.
Beregszász ligt direct aan de grens en daarom werd deze keer gebruikt gemaakt van de nabijgelegen grensovergang, die in een recordtijd van een half uur kon worden gepasseerd. Vrijdagavond om 20.30 uur was het zover dat de kar kon worden gewassen en de bus weer bij Kees Sperling van ‘De Branding’ kon worden afgeleverd. Het was een voorspoedige reis over de vele honderden kilometers snelweg en Autobahn.
Tijdens dit werkbezoek stond vooral het overleg centraal. Met de medewerkers en verschillende partners moest een aantal zaken worden doorgesproken over het reilen en zeilen van het werk van Stichting OZO in Oekraïne. Het werk is door de jaren heen steeds verder uitgebreid. Dit vraagt natuurlijk een goede organisatie en hiervoor is van tijd tot tijd overleg en vergaderen onontbeerlijk. Nadeel was wel dat minder projecten konden worden bezocht dan was voorgenomen, maar er is alle vertrouwen in de medewerkers ter plaatse dat zij de werkzaamheden en de hulpverlening goed controleren en begeleiden.
Stichting OZO heeft ook nieuwe plannen voor de toekomst. Als deze vaste vormen zullen gaan krijgen zullen de lezers/donateurs via de nieuwsbrief hiervan op de hoogte worden gebracht. Op korte termijn zal via project Algemene Hulp stookhout worden geleverd aan arme gezinnen.

Dit werkbezoek heeft opnieuw aangetoond dat humanitaire hulp in Oekraïne noodzakelijk blijft. Zeker in deze tijd van crisis in dit grote land blijft hulp letterlijk van levensbelang. Er is echter niet alleen behoefte aan materiële zaken. In deze deprimerende omstandigheden werpt het Woord van God licht in de duisternis. Evangelisatieprojecten en lectuurvoorziening, eventueel in samenwerking met plaatselijke kerken, heeft een hoge prioriteit voor Stichting OZO.

De deelnemers aan dit werkbezoek zijn dankbaar dat zij hun werk hebben mogen doen en weer behouden zijn thuis gekomen. Iedereen die in de afgelopen dagen heeft meegeleefd en meegebeden wordt hiervoor dank gezegd. Natuurlijk gaat boven alles de dank uit naar God Die hiervoor de kracht, wijsheid en bescherming heeft gegeven.

Giften allerlei

- mevrouw Hollaar uit Sommelsdijk breidde weer prachtige kleding voor project Algemene Hulp
- van een ziekenhuis werd stomamateriaal ontvangen voor een bewoner uit Rehoboth
- eveneens een gift van stomamateriaal van negen bezoekers uit Duitsland, die onder leiding van een betrokken predikant uit Csonkapapi het verzorgingshuis een bezoek brachten
- bestel digitaal uw fotokaarten bij MN Fotografie www.mnfotografie.nl (zie advertentie in dit blad)

Help mee!
Heeft u deze ”Onderling Contact” uit? Geeft dan dit krantje door!
Overleden bewoner verzorgingshuis Rehoboth

Wij kregen bericht van de directie van Rehoboth dat bewoner Orosz Mihály is overleden op zondag 18 oktober in de leeftijd van 67 jaar. Na een moeitevol leven heeft hij gedurende een jaar intens genoten van de complete verzorging in het verzorgingshuis. Zijn gezondheid ging sinds een aantal weken zienderogen achteruit en nu is hij niet meer. De begrafenis heeft plaatsgevonden in zijn vorige woonplaats Chop, in het bijzijn van zijn enige dochter en een aantal medebewoners.

MVO biedt dé mogelijkheid voor bedrijven om een Kerstgift aan het goede doel te schenken. Stichting OZO ís zo’n goed doel en ANBI gecertificeerd! Wij zorgen voor: Concrete projecten in Oekraïne

- Maximale hulp met minimale kosten
- Al 15 jaar ervaring met betrokken hulp van medewerkers in Oekraïne
- Door kleinschalig werken een hoog rendement

Inkomsten

Van september t/m oktober 2015 werden de volgende giften ontvangen

- Automatische incasso: € 1917-
- Donaties particulieren: € 2529,-
- Donaties kerken: € 1300,-
- Donaties bedrijven: € 216,-
- Diverse opbrengsten € 7500,-

Voor alle bijdragen hartelijk dank!

Werkbezoeken 2015

Dit jaar waren er twee transportreizen want Stichting OZO staat nu op de white-list in Oekraïne, wat betekent dat humanitaire goederen mogen worden ingevoerd. Voor de werkbezoeken van januari en oktober werd de volgeladen OZO-kar getrokken door een Mercedesbus van firma ‘De Branding’ te Ouddorp en dit bedrijf sponsorde ook de brandstof. Graag willen we Kees Sperling, als zeer betrokken OZO sponsor, hiervoor weer hartelijk bedanken! Alle goederen,waaronder een belangrijke hoeveelheid incontinentie en stomamateriaal voor de bewoners van het verzorgingshuis, kwamen veilig in Oekraïne aan. Voor het mei werkbezoek reisden de OZO medewerkers met het vliegtuig en een taxi.

Gast aan het woord

Adri van der Laan, hoofdredacteur Eilanden-Nieuws

Dit weekend gaat de wintertijd weer in. Al een aantal dagen hebben we kunnen wennen aan de donkerte van het komende seizoen. Natuurlijk heeft het winterseizoen ook charmes, maar het is gewoon even wennen aan de sombere dagen, die gelukkig in ons land regelmatig worden afgewisseld door heldere en vooral winderige perioden. Vooral dit laatste brengt weer wat evenwicht in de stemming. Mijn gemoedsgesteldheid is nooit afhankelijk geweest van het weer. Maar daar kwam verandering in toen ik onlangs tien dagen in Oekraïne was. Ik had het voorrecht dat ik met enkele mensen van Stichting OZO een bezoek kon brengen aan een aantal hulpverleningsprojecten in dat land. Drie jaar geleden nam ik ook al aan zo’n tocht deel.

Is er iets veranderd in die tussentijd? Zeker wel. Sinds de vorige keer dat ik er was, bevindt het land zich in een oorlogssituatie. De economie is er daarom niet op vooruit gegaan. Mannen zijn onder de wapenen geroepen en andere mannen zijn naar het westen vertrokken voor werk en - soms ook - voorgoed. Daardoor blijven oudere mensen over in een armoedige situatie. Het beeld werd nog versterkt door het sombere weer.

Tijdens het vorige bezoek dezelfde tijd van het jaar, scheen de zon uitbundig en waren er temperaturen van zo rond de 25 graden. Vrolijke mensen, volksdansen, gastvrijheid en je kon foto’s maken waar je maar wilde. Nu was het miezerig en donker en vrijwel zonder zichtbare zon. Met, voor het oog, sombere mensen, veel water op de slechte wegen, ons werd wel drie keer verzocht om niet ongevraagd foto’s te maken, op verschillende plaatsen waren er bewapende soldaten. Niet iets om in een vrolijke stemming te komen.
Niet veranderd is de saamhorigheid van de bewoners, de inzet van de vele hulpverleners en het doorzettingsvermogen van veel akkerbouwers om toch maar gewoon door te gaan, met de - in onze ogen - schaarse middelen en gebrekkige landbouwwerktuigen. Toch een lichtpuntje!

Wie helpt?

Om een economische oplossing te zoeken tegen de enorm stijgende gasprijzen in Oekraïne is voor de verwarming van het verzorgingshuis een houtkachel geïnstalleerd. Het systeem is met het oog op de komende winter reeds in werking gezet en voldoet prima. Voor de aanschaf van stookhout is al een sponsor gevonden en nu zoeken we naar een nieuwe of een gereviseerde motorkettingzaag om het hout op maat te zagen. In Oekraïne kost een Stihl-machine met een zaaglengte van minimaal 40 cm. ongeveer € 750,-. Wie helpt deze kosten te dragen? Stort uw gift op rekeningnummer NL71RABO 0341636851 ten name van Stichting OZO onder vermelding van ‘motorkettingzaag’. Voor een gereviseerd exemplaar: contact ons door een mail te sturen naar info@stichting-ozo.nl

De medewerkers van St. Onderlinge Zorg Oekraïne
wensen u Gezegende Kerstdagen en alle goeds voor 2016