Jaargang 2015 Nr. 3

Onze organisatie is opgericht in 2000. Al weer 15 jaar mogen we iets betekenen voor allerarmsten. Stichting OZO is actief in de hulp aan diverse projecten in Oekraïne. Gedurende deze periode zijn we daar zelf elke vier maanden aanwezig om de projecten te ondersteunen. In het begin was dit nog niet zo eenvoudig omdat humanitaire hulp in een communistisch geschoold land lang een met argusogen bekeken fenomeen was. We moesten opboksen tegen heel veel scepsis: er werd gedacht dat wij alleen maar kwamen om geld te verdienen, om carrière te maken, of om te smokkelen. Niet iedereen kon begrijpen dat er mensen waren die geïnspireerd door hun geloof in God de motivatie hadden om te trachten menselijk leed te verzachten.
En dat er mensen in de wereld zijn, met het hart op de juiste plaats, die dit, omdat ze daar financieel en qua tijd toe in staat zijn, ook nog in de praktijk willen toepassen. In 15 jaar tijd mocht er veel bereikt worden. Veel zegeningen van de Heere ontvangen. Wat niet wil zeggen dat er geen tegenslagen of zorgen zijn. Maar toch: wie Hem vertrouwt; wie op Hem bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. We mogen samen met u allerarmsten hélpen!

Ik hoop dat deze nieuwe OC hieraan weer een bijdrage mag leveren.

Foto voorpagina

Na gedane arbeid is het goed rusten. Irenke is heel de middag bezig geweest met de druivenoogst. Samen met medebewoners worden de druiven in weckflessen gedaan en wordt er sap van gemaakt voor de wintervoorraad. Na de inspanningen loopt Irenke naar de voortuin van het verzorgingshuis, om nog even te genieten van de heerlijke herfstzon. De oorlog in Oekraïne vindt ze verschrikkelijk, haar verblijf in Rehoboth fantastisch. Rehoboth: een oase van rust in een onrustig Oekraïne!

Brandweer Nagybereg

Op onze oproep voor een gift van € 400,- voor nieuwe kazernedeuren in Nagybereg is positief gereageerd door onze sponsors. We berichtten Jenö over dit heuglijke feit en die zette meteen de zaak in gang. In enkele dagen tijd kwam er een stevige en functionele garagedeur in de kazerne, een feit waar de blusploeg enorm blij mee is. Op de foto’s ziet u het resultaat. Hartelijk dank voor uw betrokkenheid! Intussen gaat het nieuws over deze hulp als een lopend vuurtje rond. We ontvingen een email van een kazerne in de regio met het verzoek om ook te komen helpen. We hopen deze kazerne in het oktober werkbezoek te bezoeken.

Vervolg op Navigate North

De opbrengst van Navigate North, de autotoertocht door Noord-Europa waar een team van BAC Hoogwerkers te Waddinxveen aan deelnam, kreeg voor Stichting OZO nog een gouden randje. Het eerder vermelde bedrag van 2000 euro werd verhoogd naar 3000 euro! Jan Dirk Bac overhandigde op 17 augustus de cheque in een hoogwerker op 33 meter hoogte en gaf daarna nog een rondleiding door het bedrijf. Ook BAC Hoogwerkers heel hartelijk bedankt!

Balog János

OZO medewerker Balog János, de rechterhand van directeur Hidi Jenö, is zeer gelukkig in zijn rol als medeverantwoordelijke voor de OZO projecten. János is een harde werker met het hart op de juiste plaats. Dit geldt in de eerste plaats voor zijn gezin. Maar ook voor Stichting OZO is hij een toegewijde medewerker voor wie niets te veel is. Met verve assisteert hij Jenö in de bureaucratische verplichtingen, terwijl hij even later te vinden is in het veld om samen met de bewoners aardappelen te rapen, of nog even het gras te maaien. Als ambtsdrager verzorgt hij meerdere malen per week de dagopeningen voor de bewoners, waar hijzelf én de bewoners Zegen van mogen ontvangen. Kortom een geweldig fijne medewerker die een belangrijke bijdrage levert aan het humanitaire werk van Stichting OZO.

Szanyi Erika

Erika is de nieuwe hoofdzuster in het verzorgingshuis. Zij is de aangewezen persoon, om te zorgen voor de goede sfeer in het huis en de verzorging voor de bewoners. Deze taken zijn haar op het lijf geschreven. Enthousiast en bekwaam geeft zij leiding aan de instelling, heeft oog en oor voor vragen en omstandigheden en is een aanspreekpunt voor zowel personeel als bewoners. Ten aanzien van de bewonersverjaardagen heeft zij structuur aangebracht in de feestelijkheden, vanaf nu worden elke laatste dag van de maand de verjaardagen gevierd van de bewoners die in de betreffende maand jarig waren. Tijdens een eetmoment wordt er gefeliciteerd en een cadeau overhandigd. Een cadeautasje met een fles douchefris, een mooie mok en iets lekkers. De persoonlijke felicitaties doen de bewoners zichtbaar goed, te zien aan de gezichten en de reacties. Een mooi initiatief van Erika!

Giften allerlei

- fam. Kieviet te Nieuwe-Tonge schonk €100,- uit de opbrengst van zelfgemaakte kaarten
- opnieuw een auto vol incontinentie materiaal van Medeco te Oud-Beijerland
- evenals gebreide kleding van een ‘breiploeg’ uit Oude-Tonge. Deze dames breien heel enthousiast de mooiste kinderkleding van restjes wol. Op hun verzoek de vraag om wol. Heeft u nog wol liggen? Lever in bij één van de OZO medewerkers of contact ons via info@stichting-ozo.nl Bedankt!
- eveneens gebreide kleding van een echtpaar uit Bergambacht
- een vorstelijk bedrag van € 7500,- werd ontvangen voor het verzorgingshuis, te besteden aan medicijnkosten, ziekenhuisopnames en doktersconsulten

Alle gevers heel hartelijk bedankt!

Help mee! Heeft u deze ”Onderling Contact” uit? Geeft dan dit krantje door!

Overleden bewoners verzorgingshuis Rehoboth

Verzorgingshuis Rehoboth in Nagydobrony is voor allerarmste ouderen een dankbare zorginstelling in de laatste levensfase. Maar ook de plaats waar het tijdelijke met het eeuwige wordt verwisseld. Met leedwezen vermelden wij het overlijden van Pereszta Margit op woensdag 19 augustus in de leeftijd van 78 jaar. In de vroege morgen werd zij getroffen door een herseninfarct met dodelijke afloop. Op één dag na was ze drie jaar een lieve en dankbare bewoonster, vervuld met verdriet over het wegvallen van haar man en haar dochter. Ze laat een zoon na.
Ook overleed op 95-jarige leeftijd Borscs Vaszil. Juli 2012 kwam hij vanuit zijn woonplaats Lviv naar Rehoboth. Drie jaar lang mocht ook hij verzorging ontvangen, verwondert als hij was over zoveel liefde en zorg aan hem bewezen. De begrafenissen vonden plaats in beider geboorteplaats onder leiding van de predikant van Nagydobrony.

Project Hulp Algemeen:

Hulp aan (alleenstaande) ouderen en arme gezinnen in de meest uitgebreide zin. Er worden voedselpakketten verspreid, Bijbels en geestelijke lectuur aangeboden, er is financiële hulp, gezinshulp, medische hulp of woningen worden bewoonbaar gemaakt.

Gesneuvelde waarheid

Het eerste wat in een oorlog sneuvelt is de waarheid. De Oekraïense bevolking is sinds februari 2014 verdeeld in twee kampen, die elkaar figuurlijk of ook letterlijk te vuur en te zwaard bestrijden. Elk van beide kampen heeft zijn eigen beeld van de situatie. En hoe minder men in staat is eigen analyses te maken en standpunten te relativeren, des te feller wordt de strijd. Terwijl, met westerse informatie, van het begin af duidelijk was dat het neerhalen van de MH17 voor rekening van de pro-Russische rebellen kwam, kon men in een berichtgeving een Oost- Oekraïner in tranen zien, snikkend: “Al die onschuldige mensen, al die kinderen... Dat die smerige fascisten in Kiev toch niet begrijpen wat ze gedaan hebben!”

Ja, dus er zijn er die dat werkelijk geloven. Wie de Russische media volgt, hoort niet anders en weet niet anders. Russische infiltranten verhinderen dat andere meningen gehoord worden. Toen bleek dat de volksopstand in februari anders afliep dan men in Moskou gehoopt had, werd er daar zorgvuldig een vijandsbeeld opgebouwd, bedoeld om de nieuwe regering in Kiev te demoniseren. Er zijn mensen die zich daardoor laten meenemen; families waar het tot een breuk komt, broers en zusters die elkaar niet meer willen zien vanwege hun tegengestelde visie op de situatie.

In Oekraïne wordt een oorlog uitgevochten die dagelijks vele slachtoffers maakt en die nog verder kan escaleren, als straks Amerikaanse wapenleveranties voor Moskou een gerede aanleiding zullen zijn om openlijk Oekraïne binnen te vallen! Die kans is verre van denkbeeldig. Is men werkelijk niet rationeel genoeg om achter het scherm van regeringspropaganda de menselijke belangen te ontdekken, waar het werkelijk om gaat? Te beseffen dat volken, die een lange geschiedenis met elkaar gemeen hebben, elkaar zullen moeten begrijpen en accepteren, liever dan elkaar te ruïneren?

Bron: Oekraïne Magazine

Fietstocht Eilanden-Nieuws

Op 21 juli werd de derde E-N fietstocht gereden over Goeree-Overflakkee. Er werd gestart vanuit een druilerig Stellendam met zo’n 65 deelnemers. Een deel van het inschrijfgeld werd bestemd voor het brandweerproject van St. OZO. De opbrengst bedroeg € 300,-. Eilanden-Nieuws en deelnemers: heel hartelijk bedankt!

OZO Kwartaal flits:

Kies voor ouderen die het niet voor het kiezen hebben

Inkomsten

In juni 2015 t/m augustus 2015 werden de volgende giften ontvangen

Automatische incasso: € 2216,-
Donaties particulieren: € 2600,-
Donaties kerken: € 1417,-
Donaties bedrijven: € 3699,-
Diverse opbrengsten € 550,-

Voor alle bijdragen hartelijk dank!

Overweegt ook uw bedrijf een gift voor Stichting OZO? Uw gift is bij ons in goede handen, want van elke geschonken euro gaat minstens 95 eurocent naar de hulp voor allerarmsten. Dank namens iedereen die we mogen helpen!