Jaargang 2014 Nr. 3

Hierbij bieden wij u een OC aan met meer foto’s dan tekst. Want ook op deze manier kunt u het werk van Stichting OZO ervaren als de projecten even gaan zoals ze gaan. Op de boerderij wordt keihard gewerkt aan een goede opbrengst. Het basisschoolproject in Járok wordt gecontinueerd en het polikliniekproject nadert haar voltooiing. Het brandweerproject wordt in de regio steeds meer geholpen. Over het verzorgingshuis kunt u lezen.
Als het gaat over de oorlogssituatie in Oekraïne dienen we intens mee te leven en te bidden. De strijd tussen machtwellustelingen gaat helaas over de ruggen van de gewone Oekraïense burger. We ervaren in ons werkgebied geen oorlogsdreiging, maar wel economische maatregelen waardoor medemensen gedupeerd worden. En dus meer armoede. Maar het resultaat van ons werk hangt niet van ons af, maar van de almachtige, wijze, rechtvaardige en genadige God. Wij kunnen Hem niet narekenen, maar wel vertrouwen!

Foto voorpagina

Een foto van handelaren op de markt in Úngvár. Zij bieden hun koopwaar aan, maar let op hun houding: handen in de zakken en wachten, wachten, wachten. Er lopen altijd heel veel mensen op de markt, maar de omzet laat te wensen over. Wachten op kopers. Het is voor de zoveelste keer crisis in Oekraïne. De machtsstrijd tussen Oost en West is opnieuw opgelaaid en zoals zo vaak in haar geschiedenis moeten de Oekraïense burgers het ontgelden.
Zomaar in een ontmoeting zei een Oekraïner er dit van: “Iets meer welvaart en we kunnen zorgen voor onze gezinnen, voor onze kinderen”. Maar het blijft wachten, wachten, wachten.

Mededelingen verzorgingshuis

Allereerst is er een nieuwe bewoner te vermelden: Michael bácsi. Hij werd geboren in Bákos in 1948 en is nu dus 66 jaar. Wij wensen hem een goede tijd toe in Rehoboth! Bewoner Laci is verhuisd naar wat we noemen het kachelhuis bezijden het verzorgingshuis. Dit klinkt wat denigrerend, maar dat is het niet. In het kachelhuis, waar ook de waterzuiveringsinstallatie zich bevindt, was nog goede woonruimte over en Laci vind het geweldig om hier te bivakkeren. Ondanks zijn stoma kan hij nog goed voor zichzelf zorgen en het geeft weer ruimte voor een nieuwe bewoner binnen het verzorgingshuis. Tussen haakjes: in het kachelhuis staat sinds kort een houtkachel. Een ideale noodoplossing in plaats van de gaskachels, vanwege de enorm gestegen gasprijzen! Twee verpleegsters hebben ontslag genomen: Jolika en Agica. Jolika vanwege familie omstandigheden en Agica gaat werken in het buitenland. We danken deze twee dames voor hun geweldige inzet voor de bewoners en wensen hen alle goeds voor de toekomst! In hun plaats verwelkomen we twee nieuwe verpleegsters: Aniko en Marianna. Goede tijd toegewenst!

Van Gizike

Voor de bewoners is het altijd een feest als er jongeren komen. Regelmatig komen er jongeren uit de gemeente op bezoek om samen te zingen en te praten met de bewoners. Onlangs was dit weer het geval: vanuit het kinderhuis in Nagydobrony was er een excursie georganiseerd naar Rehoboth waarin leerkrachten, vaders en moeders en de leerlingen zelf allerlei verhalen en gedichten voordroegen uit het heden en verleden van de Hongaarse cultuur. Het geheel stond onder leiding van de zeer gedreven godsdienstlerares Victoria, die een indringende Bijbelse invulling gaf aan het geheel. Voor de bewoners is dit een happening waar ze nog dagen over praten. Wat een fijne middag hebben we met elkaar gehad!

De netwerksite Facebook is bij velen bekend of is er zelfs lid van. Stichting OZO vindt het belangrijk om zich op zoveel mogelijk manieren te presenteren en na overleg is besloten om een eigen Facebook pagina te starten. Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne is te vinden op Facebook! Wilt u/jij op de hoogte blijven van ons werk zoek ons op Facebook en geef het door aan anderen!

Rectificatie

Volkomen ten onrechte vermeldden we in de vorige OC het stoppen van de kaartverkoop van de dames Kievit uit Nieuwe- Tonge. Deze mededeling berust op een communicatiefout van onze kant, waarvoor onze welgemeende excuses. Met niet aflatende ijver maken de dames prachtige zelfgemaakte kaarten voor het goede OZO doel waar zij geheel achter staan. Hiermee willen we deze fout rechtzetten en iedereen attent maken op het adres voor de aankoop van prachtige zelfgemaakte kaarten: fam. Kievit, Koningin Julianastraat 8 te Nieuwe-Tonge, telefoon 0187-652367.

Overlijden bewoner

Een trieste mededeling vanuit ons verzorgingshuis. Hoofdzuster Gizike liet via de mail weten dat bewoonster Kaszony Elizabet op 27 augustus is overleden in de leeftijd van 89 jaar. In één week tijd verslechterde haar gezondheid en ze is in haar middagslaap overleden, in het bijzijn van haar enige dochter die in die week bij haar op bezoek kwam en besloot tot in de laatste ogenblikken bij haar moeder te blijven. Elizabet kwam een jaar geleden vanuit haar woonplaats Nagybereg naar Rehoboth waar zij een goede en gezegende tijd gewoond heeft. Directeur Jenö regelde de begrafenis in haar eerdere woonplaats Nagybereg, die plaatsvond onder leiding van één der predikanten van Nagydobrony. Haar dochter Iluska verzocht de hoofdzuster met grote dankbaarheid Stichting OZO te danken voor de goede zorg in Rehoboth.

Wanorde

Welke krachten hebben de recente gebeurtenissen in Oekraïne bepaald? Het is duidelijk dat president Poetin Oekraïne afhankelijk wilde maken, zoals in de tijd van de Sovjet-Unie. Een zwakke regering, geleid door een marionetten president, gaf dit plan goede kans van slagen. Verontwaardiging over de keuze van Janoekovitsj keuze voor Moskou maakte evenwel duidelijk dat velen zich een vernieuwing van de samenleving volgens westerse waarden voorstelden. Om het protest neer te slaan had Janoekovitsj wanorde nodig, destabilisatie. Er was onder de betogers een kleine strijdlustige minderheid van nationalisten die daar graag toe bereid was. Maar er waren ook provocateurs, die door Janoekovitsj of door Poetin betaald werden. Ongetwijfeld speelde de Russische geheime dienst een kwalijke rol hierin. De opstand werd in de Russische media afgedaan als werk van extremisten, terroristen en fascisten.

De bedoeling was kennelijk dat een Russische krijgsmacht, na een verzoek van de wettige president van Oekraïne, de orde zou gaan herstellen. De vlucht van Janoekovitsj maakte dat onmogelijk, maar misschien lagen er voor Poetin wel andere, meer Russisch gezinde delen van Oekraïne voor het grijpen.
Ook hierbij speelde de kunst van het destabiliseren een rol. De plotselinge aanwezigheid van niet als Russen identificeerbare soldaten op de Krim en de omsingeling van het schiereiland door een Russische land-, zee- en luchtmacht creëerden voldoende nervositeit waardoor annexatie van de Krim een kwestie van dagen was.

Hoe verder? In de grote steden in het Oosten, waar de oligarchen het voor het zeggen hebben en de arbeiders aan het regime van Kiev miserabele herinneringen hebben, is verdere destabilisatie geen probleem. Terwijl tienduizenden goed getrainde Russische militairen klaar staan om in te grijpen doen ook hier de provocateurs hun vernietigende werk. Waar gaat het heen met Oekraïne?

Bron: Oekraïne Magazine

Engelse kofferbakverkoop

Op het grasveld bij familie Koole, Bommelsedijk 19a in Achthuizen was er op 28 juni een kofferbakverkoop. Er werd van alles aangeboden, van schilderijen en levensmiddelen tot brocante verkoop. Ook St. OZO verkocht vanuit de kofferbak diverse artikelen voor het goede doel, aangevuld met informatie over de projecten in Oekraïne. We mogen terugzien op een geweldig fijne dag met veel belangstelling voor onze activiteiten.