Jaargang 2013 Nr. 3+4

Met het oog op de najaarseditie van de OC toog ik aan het schrijven toen we in oktober op werkbezoek waren in Oekraïne. Niet zoals gewoonlijk ontsproten op de zolderkamer van onze woning in Middelharnis, maar geschreven vanuit het verzorgingshuis in Nagydobrony. Ik vond even tijd om in het kantoor van directeur Jenö enkele regels aan een Word document toe te vertrouwen. Er heerste een weldadige rust in Rehoboth. Er waren geen ernstig zieken, het personeel was bezig met de dagelijkse verrichtingen, we mochten goede projectbesprekingen samen met onze Oekraïense medewerkers hebben en diep in mijn hart juichte het: wie ben ik, dat ik dit doen mag! Voor we op reis gingen stuurde iemand nog een email: “Namens ons een gezegende reis toegewenst. Besteed je talenten onder de allerarmsten. Want zo heb je onwetend engelen (kinderen van God) geherbergd. Heb oog voor de zwakke mensen. Wens iedereen Gods zegen toe in verzorginghuis Rehoboth”. Bemoedigend!

Intussen zit ik toch weer op mijn zolderkamer te schrijven, op een herfstachtige dag in november. Want door allerlei omstandigheden en drukte lukte het niet om in oktober de OC te laten verschijnen. Met elkaar hebben we besloten om deze december OC extra dik te maken en minstens zo informatief als altijd, zodat u volledig op de hoogte blijft van de humanitaire arbeid in Oekraïne.

De decembermaand is aangebroken. De maand van advent, Kerst en een nieuw jaar op komst, als God het geeft. Namens alle medewerkers van Stichting OZO en namens allen die geholpen worden wens ik u rijk gezegende Kerstdagen en een voorspoedig 2014. Dank voor het vertrouwen in Stichting OZO. Ieders steun in het afgelopen jaar heeft ons moed, kracht en inspiratie gegeven om blijvend hulp te bieden aan allerarmsten. Helpt u ook volgend jaar weer mee?

Dank aan God en dank aan u. In het oktober werkbezoek kreeg ik de gelegenheid om na de kerkdienst in Nagydobrony namens Stichting OZO de gemeente toe te spreken. Ons aller dominee Horkay László is dan de vertaler van Engels naar Hongaars. “Gemeente, de medewerkers van Stichting OZO zijn verheugd om u hier in de kerk te ontmoeten. De kerk is immers de beste plaats, want hier wordt het Woord van God verkondigd. Het Woord van God maakt ons wijs tot zaligheid. Dit is voor alle mensen het belangrijkste en het is de meest blijde boodschap voor iedereen: Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Wie in Hem gelooft zal niet sterven maar heeft eeuwig leven!
Vanaf deze plaats in de kerk willen wij alle sponsors in Holland hartelijk danken voor het realiseren en continueren van de OZO projecten in Oekraïne. Zonder deze hulp was er geen verzorgingshuis, geen boerderijproject, geen renovatie van de polikliniek of welk ander project ook. Er wordt in Holland voor u gegeven en gebeden.
Maar wij willen ook u bedanken. Uw belangstelling, liefde en medeleven voor de ouderen in het verzorgingshuis maken ons blij en dankbaar. Jongeren bezoeken met regelmaat het verzorgingshuis. Hiervoor zijn wij dankbaar. Wij wensen u als gemeente en ieder persoonlijk Gods rijke zegen toe. De Heere zegene u uit Sion, Hij, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft”.

Foto voorpagina

Wat schetst deze afbeelding een wereld van verschil in vergelijking met Nederland. Wij bereiden ons voor op de winter, kopen winterbanden en straks is het Kerstfeest. Deze mannen zitten in de vrieskou op de houten paardenwagen. De lading achterop de wagen is bestemd als haardvuur thuis. In veel gevallen de enige verwarming, in de winter die voor deze mensen alles voor het zeggen heeft. Terwijl wij in een heerlijk verwarmd huis zitten, bevinden mensen in Oekraïne zich in schrijnende omstandigheden. Hoe overleven zij deze winter? Hoe zorgen zij voor hun gezin? Zou er genoeg eten zijn en dekens voor de ijskoude nacht? Wat zijn wij als Stichting OZO dankbaar dat we samen met u de mogelijkheid hebben om onze naaste te kunnen helpen. Er is veel nood, veel zorg en veel onzekerheid.

Onze vraag is dan ook, of alle lezers veel voor deze mensen en vele anderen zullen bidden. Niet alleen op het gebied van overleven, maar ook in geestelijke zin. Met Gods zegen mag het voor mensen in deze omstandigheden, al is het in de bittere kou, ook Kerstfeest zijn.

Nieuwe wasdrogers

Tijdens het afgelopen werkbezoek bleken er problemen te zijn met de wasdrogers in het verzorgingshuis. Bij nadere inspectie kon er maar één conclusie worden getrokken: niet te repareren en dus veel te gevaarlijk om mee door te modderen. Meteen werd via Facebook een actie voor een nieuwe wasdroger op touw gezet. Via dit medium maakten donateurs hun gift over, en aangevuld met het bedrag van de congresmeeting in Frankrijk kon er een nieuwe wasdroger worden aangeschaft. Een tweede wasdroger is ook op komst want door de verhuizing van de ‘Vliedberg’ in Ouddorp zijn een groot aantal materialen aan Stichting OZO ter beschikking gesteld. Bijkomend lichtpuntje is dat het er naar uit ziet dat we DV het volgend werkbezoek weer met een transport naar Oekraïne kunnen gaan.

Een nieuwe OZO auto

Heel dankbaar kunnen we vermelden dat het project ‘een nieuwe OZO auto’ al weer kan worden afgesloten. Op de oproep in de vorige OC kwam een groot aantal giften binnen. Vervolgens besloot een sponsor het benodigde bedrag aan te vullen en dus kon er in Oekraïne, bij een betrouwbare autohandelaar in Munkács, een prachtige tweedehands Volkswagen Caddy worden aangeschaft.

Al op de dag van aankomst van het oktober werkbezoek werd de auto bekeken, geïnspecteerd en gekocht. Opgetogen reed Jenö terug naar Nagydobrony met zijn soepel lopende aanwinst. Namens Jenö: heel hartelijk bedankt!

Nagyon szépen köszönöm!

(Heel hartelijk bedankt!)

Van Gizike

Deze zomer was er weer een dorpsdag in Nagydobrony. Allerlei verenigingen, maar ook de scholen en de kerk presenteren zich. Het is altijd een zeer gezellige dag waar velen uit ons dorp en de omringende dorpen naar toe komen. Ik denk wel 8000 mensen!

De bewoners keken al wekenlang uit naar deze dag, want wij presenteren ons als verzorgingshuis ‘Rehoboth’ natuurlijk ook op dit festijn! Alle bewoners werden piekfijn aangekleed en naar het dorp gereden om plaats te nemen in de ‘Rehoboth’ stand. Onder de heerlijk schijnende zon waren de dames bezig met handwerken en de heren praatten over vroeger. Heel enthousiast vertelden ze aan iedereen hoe fijn het is in het verzorgingshuis. Het is voor de bewoners heel goed om onder de mensen te zijn, ze zitten dan niet steeds in hun eigen wereldje. Aan het eind van de dag zijn ze helemaal uitgeput en komen moe maar voldaan thuis. Echt een dag waar veel saamhorigheid is en waar nog lang over nagepraat wordt!

OZO Kwartaal flits

We geven om elkaar

Woningbrand

Tijdens het werkbezoek in oktober waren we op een late avond getuige van een woningbrand. De brandweer was snel ter plaatse, maar zij kon niet voorkomen dat de bovenverdieping van de woning volledig afbrandde. Debet hieraan is de te lange tijd die de brandweer nodig heeft om elders bluswater te halen. Intussen was de toegestroomde menigte bezig om met emmers water de brand te lijf te gaan. De paniek die er was tart elke beschrijving! In de vroege morgen bood de afgebrande woning een troosteloze aanblik.

Grote problemen voor de betreffende familie! De volgende dag riep de burgemeester alle dorpelingen op om een financiële bijdrage aan de getroffen familie te schenken. Ook Stichting OZO heeft een financiële bijdrage geleverd.

Internationaal medeleven

Afgelopen najaar maakte Jenö op haar verzoek een afspraak met een lerares van de Hogeschool in Beregszász. Zij had een oogartsenteam uit Amerika te gast en er was door hen voorgesteld een bezoek te brengen aan het verzorgingshuis om oogmetingen te verrichten bij de bewoners, eventueel een bril aan te meten of oogziektes te behandelen. Deze belangstelling was ontstaan door hun deelname aan congressen die door Hongaren, die sinds de Tweede Wereldoorlog verspreid wonen in veel Europese landen, georganiseerd worden. Dit jaar ontmoette men elkaar in Frankrijk. Onder hen waren er personen die het verzorgingshuis in Nagydobrony bezocht hadden en de congrescollecte hiervoor wilden bestemmen.

Graag wilde deze lerares kennis met ons maken. Dus maakten we tijd vrij voor een ontmoeting met haar in Beregszász waar we ontvangen werden in het monumentale Hogeschoolgebouw. Onder het genot van lekkere koffie vertelden we over onze drijfveer om vanuit christelijk oogpunt hulp te verlenen aan allerarmste ouderen in Oekraïne. Over alle projecten in het algemeen en het verzorgingshuis in het bijzonder.

Op haar beurt vertelde de lerares over haar werk en over haar motivatie (haar ‘droom’, zoals ze zei) om Hongaarse landgenoten in Oekraïne te helpen. Er wordt geprobeerd om met financiële hulp vanuit Hongarije en met sponsoring vanuit de hele wereld oude gebouwen terug te krijgen die vroeger Hongaars bezit waren. Dit heeft te maken met het Verdrag van Trianon, besloten na de 1e Wereldoorlog op 4 juni 1920 tussen de overwinnaars en de overgebleven rompstaat Hongarije. Hongarije werd gereduceerd tot slechts 29% van zijn grondgebied waarvan een deel aan Oekraïne ging toebehoren. Zodoende kwamen miljoenen Hongaren op vreemd grondgebied te wonen en een deel vormt in Oekraïne tot op de dag van vandaag een gediscrimineerde minderheid.
Het was gelukt om het Hogeschoolgebouw terug in handen te krijgen waar nog veel aan gerestaureerd moet worden, maar nu al krijgen honderden etnische Hongaarse jongeren hier een opleiding.
Om ouderen te kunnen helpen is men nu bezig een volgend pand terug te krijgen, vandaar haar interesse voor het verzorgingshuis in Nagydobrony.

Met veel genoegen overhandigde zij de congrescollecte, die bestond uit allerlei valuta’s en ongeveer € 600,- bedroeg. Een mooi internationaal gebaar voor ons verzorgingshuis! Hierna kregen we nog een rondleiding door het gebouw. Wat opviel waren de vele foto’s en platen aan de muur over de eeuwen oude Hongaarse historie. De Hongaar is trots op zijn geschiedenis! Na het uitwisselen van emailadressen namen we afscheid van elkaar. Het stemde ons verwonderd dat mensen die in het verleden vervolgd en verdrukt werden en ook nu nog te kampen hebben met heel veel tegenslag en discriminatie, nog steeds hun ‘dromen’ hebben en hieraan daadwerkelijk gestalte willen geven!

Belangrijk bericht van de penningmeester

Voor donateurs die Stichting OZO machtigen een periodieke gift van hun rekening af te schrijven zijn in Europees verband wijzigingen gekomen. In het betaalverkeer wordt het verplicht over te stappen van de Nederlandse incasso naar de Euro-incasso, door de komst van één Europese betaalmarkt (SEPA). Deze Euro-incasso is in een aantal opzichten anders dan de incasso die we nu gewend zijn. Het terugboekingrecht van 56 dagen blijft voor uw incasso gehandhaafd. Wij zijn volgens de nieuwe wetgeving wettelijk verplicht om u ons incasso ID mee te delen op uw rekeningafschrift vanaf 1 februari 2014: NL29ZZZ243117750000.
Het incassomoment vindt plaats rond de 5e van de maand. Ik verzoek u van deze gewijzigde regelgeving goede nota te nemen.

Albert van Holten, penningmeester

Help mee! Heeft u deze ”Onderling Contact” uit. Geeft dan dit krantje door!

Werkbezoeken

Het januari werkbezoek was een hulpgoederentransport. Onderstaande bedrijven sponsorden de brandstof waarvoor onze hartelijke dank.

- Xsarus internet diensten
- Bosman Kalis
- De Graaf & Plaissier (Lansigt Accountants)

Voor de werkbezoeken in mei en oktober was er geen transport mogelijk omdat er geen duidelijkheid was over de veranderde regelgeving vanuit de Oekraïense overheid. We hebben Oekraïne bezocht per vliegtuig en taxi.

OZO Kort

- op Open Monumentendag jl. 14 september organiseerde de activiteitencommissie van de Herv. Gemeente te Ouddorp een presentatiemarkt. Evenals meerdere christelijke hulpverleningsorganisaties kon ook Stichting OZO informatie verstrekken aan bezoekers. Hiervan werd, ondanks de herfstachtige weersomstandigheden, goed gebruik gemaakt. Er waren goede ontmoetingen en gesprekken, zowel met bezoekers als met de diverse standhouders. Een heel mooi initiatief van de activiteitencommissie, we mogen terugzien op een zinvolle dag!

- aan de polikliniek wordt gestaag doorgewerkt. Ook de bovenverdieping wordt steeds mooier.

- hoofdzuster Gizike mailde dat er drie nieuwe bewoners in het verzorgingshuis gekomen zijn: Patai Anna (64 jaar) uit Beregszász, Kucsinka Vaszilij (71 jaar) uit Úngvár en Moscsak Erzsébet (80 jaar), eveneens uit Úngvár. Wij wensen hen een goed en gezegend verblijf toe in ‘Rehoboth’! Er worden nu achtentwintig ouderen verzorgd of verpleegd in het verzorgingshuis.

- voor de bewoners is er van de hiervoor bestemde gift van een sponsorgroep een prachtige tuin aangelegd. Er staat nu één door Jenö gemaakte tuinbank, er komen er nog twee bij. Een kippenren komt er ook nog!

- één van de wasmachines in het verzorgingshuis had te kampen met een lek deurmanchet. We probeerden het maar op een westerse manier op te lossen: via internet een nieuw manchet bestellen en laten leveren op plaats van bestemming. En dit is gelukt dankzij een pas begonnen pakketdienst in Oekraïne!

School helpt school

De kinderen van SBO ‘de Wegwijzer’ in Middelharnis hebben in de maanden mei en juni hun best gedaan om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het schoolproject Basisschool Járok in Oekraïne.

Na de prachtige presentatie van Stichting OZO was het voor de leerlingen heel erg duidelijk waar het geld voor nodig was. Nieuwe wc’s, een dak voor op de nieuw te bouwen keuken en de waterleiding. Tijdens een sponsorloop hebben de leerlingen hun ‘beste beentje’ voorgezet en ontzettend veel rondjes gerend.
Iedere leerling had zich laten sponsoren door ouders, familie, e.d. Daarnaast was er nog een verkoop fotokaartenactie. Met deze twee activiteiten haalden ze een bedrag van ruim € 1000,- op. Daarnaast hebben de leerlingen van ‘de Wegwijzer’ over het gehele eiland en zelfs daarbuiten lege flessen verzameld. In totaal werden 2375 flessen ingeleverd. Dit alles gaf bij elkaar een eindresultaat van wel € 1984,55.

Een geweldig groot bedrag waar Stichting OZO erg blij mee is. Met dit geld kan het schoolproject weer een stukje verder vorderen. Als beloning voor hun enorme inzet hebben alle leerlingen een heerlijk ijsje gekregen van de school.

Mocht u ook iets willen schenken aan Stichting OZO of zelf een actie hiervoor opzetten, dan kunt u voor meer informatie terecht op www.stichting-ozo.nl

Dit alles gaf bij elkaar een eindresultaat van wel € 1984,55

Giften allerlei

- Apotheek Dirksland schonk zalf voor decubituswonden, kliniplast tape en spiercrème voor de bewoners van het verzorgingshuis

- Medeco te Oud-Beijerland schonk opnieuw incontinentiemateriaal. Heel belangrijk voor een aantal bewoners van het verzorgingshuis en ook voor mensen via het project Algemene Hulp

- in de winkel van Kaasboerderij Van Schaik te Stellendam zijn er in de afgelopen tijd honderden fotokaarten verkocht ten bate van Stichting OZO.

- door een donateur is er een schenkingsakte aangevraagd voor een periodieke notariële schenking ten gunste van Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne. Het betreft een periodieke gift per jaar voor onbepaalde tijd, ingaande in 2014

- de spaarlampen voor het boerderijproject werden dankzij een hiervoor bestemde gift aangeschaft

- een mail: ‘fooienpot geleegd op de Klepperstee in Ouddorp. € 45.00. Groeten van de gevers’

- voor het in stand houden van het verzorgingshuis, het autoproject en voor project Hulp Algemeen werd er ruim € 20.000,- geschonken. Hierin zitten ook giften van een groeiend aantal diaconieën uit allerlei kerkverbanden.

Voor ieders medeleven heel hartelijk dank!

Basisschool Járok

Allereerst heeft er dit jaar een wijziging plaatsgevonden in de verbouwing. Was het eerst de bedoeling om een aanbouw aan de basisschool als eetzaal in te richten, er is nu besloten dit te realiseren in een tweede gebouw in het dorp waarin de kleuterschool gehuisvest is. In eerste instantie was dit tweede gebouw niet in beeld, maar we realiseerden ons later dat we met de renovatie van dit gebouw twee vliegen in één klap konden slaan. Er is inpandig genoeg ruimte voor een eetzaal met keuken en er blijft genoeg ruimte over voor de kinderen van de kleuterschool en de bibliotheek.

Werkzaamheden tot nu toe aan de basisschool, gebouw 1:

- het kachelhuis/toiletgebouw met afvoer naar een septic tank is klaar, alleen de buitenkant moet nog worden afgewerkt.

Werkzaamheden tot nu toe aan de kleuterschool, gebouw 2:

- de kapconstructie is waar nodig gerepareerd en er is nieuwe dakbeplating aangebracht
- de houten vloeren zijn gerepareerd
- de keuken en de hal zijn voorzien van nieuwe wandtegels
- van restmateriaal is een voorlopig houten toiletgebouw gemaakt.

Nog te verrichten werkzaamheden aan de kleuterschool, gebouw 2:

- sanitaire voorzieningen
- inrichting van keuken en eetzaal

Wij zijn ervan overtuigd hierin een verstandige beslissing te hebben genomen. Voor dezelfde kosten zijn er nu twee gebouwen in restauratie waar straks kinderen van 4 tot 12 jaar weer een keurig onderkomen hebben. Ook zijn we buitengewoon tevreden over de werkzaamheden van het bouwteam.

HHG Goedereede steunt Stichting OZO

In het afgelopen winterseizoen 2012-2013 is de Jeugdraad van de Hersteld Hervormde Gemeente van Goedereede actief geweest voor Stichting OZO. Door middel van allerlei activiteiten werd geld ingezameld voor het instandhouden van verzorgingshuis ‘Rehoboth’, het op Goeree-Overflakkee welbekende verzorgingshuisproject van Stichting OZO, voor allerarmste ouderen in het Oekraïense Nagydobrony.

Heel veel jongere en oudere gemeenteleden zijn op allerlei manieren actief geweest om het project te steunen. Door jongeren werd er een enorme hoeveelheid statiegeldflessen verzameld. Ook brachten zij waspoeder mee voor het verzorgingshuis en maakten tekeningen voor de bewoners. Deze tekeningen hebben een mooie plaats gekregen aan de kamermuren van de ouderen. Ze waren er erg blij mee!
De JV was weer bereid om een ouderwetse stamppotavond te regelen, een hele organisatie en vele uren aardappelen schillen. En de nachtmarathon niet te vergeten. Ook de mannenvereniging hield een collecte tijdens een doordeweekse kerkdienst. Na alle activiteiten werd de opbrengst geteld en dit bedrag werd verdubbeld door de diaconie, zodat het geweldige bedrag van € 7638,78 werd gerealiseerd!
In overleg met de Jeugdraad is besloten het bedrag te besteden voor de dagelijkse zorg in het verzorgingshuis te Nagydobrony. Concreet vallen hieronder de kosten voor eten, medicatie en alle verdere kosten die naar voren komen in de dagelijkse zorg van de bewoners.

Het verzorgingshuis is een thuis voor ouderen die komen uit zeer moeilijke omstandigheden. Voor nu en in de toekomst wil Stichting OZO hen dit thuis bieden. Mede door uw inzet blijft dit mogelijk. Het bedrag is in het oktoberwerkbezoek symbolisch overhandigd.
Stichting OZO is dankbaar en verwonderd over de Goedheid van de Heere, Die zorgt voor het voortbestaan van het verzorgingshuis. Naast de dank aan Hem willen de medewerkers van Stichting OZO, namens directie, personeel en bewoners van verzorgingshuis ‘Rehoboth’, de gemeente van Goedereede heel hartelijk danken voor hun gebed, betrokkenheid, inzet en creativiteit.
Om in het Hongaars te zeggen: nagyon szépen köszönöm és Isten áldjon meg (heel hartelijk bedankt en God zegene u)!

Bent u de winterhulp?

Met de winter in aantocht zullen er extra voedselpakketten worden uitgereikt aan allerarmsten. Het gaat om de belangrijkste levensmiddelen, maar ook om brandhout of een kachel. Ouderen kunnen niet terugvallen op sociale voorzieningen, daarom vragen wij om uw steun als het weer koud wordt. Helpt u mee? Stort uw gift op rekening-nummer 3416.36.851 ten name van Stichting OZO onder vermelding van ‘mijn winterhulp’.

Wie helpt?

In Oekraïne is het sinds kort verplicht dat elke auto in de winter voorzien moet zijn van winterbanden. Voor de Volkswagen Caddy kosten een set winterbanden inclusief velgen € 400,-. Stort uw gift op rekeningnummer 3416.36.851 ten name van Stichting OZO onder vermelding van ‘winterbanden’.

Boerderij

De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat het heel veel energie kost om goed beleid op het boerderijproject te zetten. Het is gebleken dat de kassenteelt (komkommers, paprika, tomaten, radijs, ed.) goede opbrengsten genereert. Dit geldt ook voor de landbouwproducten, zoals aardappelen, maïs en tarwe, uiteraard afhankelijk van de beursprijzen en de weersomstandigheden. Voor de veeteelt ligt het moeilijker omdat de prijzen het gehele jaar al zeer laag zijn.

Volgens onze boerderijcoördinator Pisti importeert Oekraïne helaas liever vlees vanuit het buitenland dan dat zij de nationale veeteelt op een hoger plan wil brengen. Niettemin zijn we heel dankbaar dat de boerderij zichzelf financieel voorziet. Positief is de vaste afname van producten aan handelaren en die voor het verzorgingshuis en het christelijk Lyceum ter plaatse. Toch is het in de huidige omstandigheden heel moeilijk om meer uit het boerderijproject te halen en dan doelen wij op een bijdrage aan de exploitatie van verzorgingshuis ‘Rehoboth’. Een voorbeeld van kostentoename is de onlangs afgekondigde parlementaire maatregel om de belasting op grondprijzen van particulieren en bedrijven drastisch te verhogen. Bouwgrond wordt het hoogst getroffen, maar ook landbouwgrond wordt fors hoger belast. Het behoeft geen betoog dat deze maatregel impact heeft op de inkomsten van het boerderijproject.
Voor het volgende seizoen gaan we de mouwen hoe dan ook weer opstropen. Er is met elkaar een goed plan opgesteld om zo economisch en intensief mogelijk door te gaan met de eerdere investeringen. Aan motivatie ontbreekt het niet en om zegen mogen we bidden!

Wie helpt?

Het expansievat (500 liter) van de watervoorziening in het verzorgingshuis is kapot. Een nieuwe kost in Oekraïne € 900,-. Wie helpt deze kosten te dragen? Stort uw gift op rekeningnummer 3416.36.851 ten name van Stichting OZO onder vermelding van ‘expansievat’.