Jaargang 2009 Extra editie

Een speciale editie van het ‘Onderling Contact’ ligt voor u. Met deze extra uitgave willen we u op de hoogte brengen van ons nieuwe project: het redden en renoveren van een aftandse polikliniek.

In deze speciale uitgave geven we - in woord en beeld - een overzicht van onze plannen voor dit nieuwe project omdat wij vinden dat open en eerlijke informatie essentieel is voor een goede vertrouwensband tussen u als donateur en ons als bestuur van de stichting. We zijn blij dat we dat vertrouwen tot nu toe altijd van u hebben gehad!
We hopen dan ook dat u ons nieuwe project financieel wilt steunen. Als bestuur van St. OZO weten we ons naast u als donateur zeker ook afhankelijk van God. Hij die ons, in de tien jaar van ons bestaan rijk zegende, zal ook Zijn zegen over dit nieuwe project moeten geven, willen we het tot een goed einde kunnen brengen.

Diverse organisaties uit verschillende landen hebben de, in slechte staat verkerende, polikliniek al in ogenschouw genomen. “Niemand wilde daadwerkelijk aan de slag gaan met dit instituut”, zo vertelde ons een teleurgestelde medewerkster. Wij zijn er van overtuigd dat we met uw hulp ook dit project kunnen doen laten slagen.

Verheugd zijn we over nog twee nieuwe, kleinere projecten die kortgeleden op onze weg kwamen: Een bestelbus voor vervoer van ouderen en voor het vervoer van farmproducten naar de markt, is financieel helemaal rond! Een tweede project betrof brandweerpakken, bevrijdingsmateriaal en misschien zelfs een complete brandweerwagen. Te belangrijk om niet even in deze speciale editie te vermelden. In een volgend blad zal hierover ongetwijfeld meer te lezen zijn. Ik wens u veel leesplezier en we hopen van harte dat uw instemming met ons nieuwe project uitdrukking mag vinden in een financiële bijdrage.

Aanleiding

Zoals we in ons vorig Onderling Contact u reeds vertelden, is onze stichtinggevraagd een nieuw project op te pakken.

In de plaats Nagydobrony, Oekraïne, met ongeveer 9000 inwoners staat een polikliniek in deplorabele toestand. Naar aanleiding van deze vraag hebben we ons er afgelopen zomer stevig in verdiept en hebben we een beeld gevormd van de omvang van het project. Afgelopen werkbezoek hebben we met onze Oekraïense medewerkers van de stichting Rehoboth aldaar, de calculatie grondig doorgenomen en is er een reddingsplan bedacht. Tijdens ons laatste werkbezoek is de beslissing definitief gevallen: St. OZO gaat de gemeenschap van Nagydobrony helpen bij redden van de polikliniek!

Wat we aantroffen

Bij het betreden van het polikliniekgebouw, doet niets vermoeden dat het hier gaat om een medisch centrum dat reinheid en frisheid uit zou moeten stralen. Menig keer zijn we langs dit gebouw gereden zonder te beseffen en te weten wat achter de muren van dit grauwe pand schuilgaat.
Wat we binnen aantreffen tart alle beschrijvingen. Het stucwerk van de muren en plafonds ontbreekt op veel plaatsen. Het dak lekt en is in zeer slechte toestand. Hier en daar wordt de betonvloer bedekt met versleten tegels. In een aantal behandelkamers ligt ‘parket’ dat deze naam niet meer zou mogen dragen. Het ligt los van de ondergrond of het staat door vocht omhoog. Ongefilterd grondwater wordt gebruikt om instrumenten te reinigen en de handen te wassen. Een toilet is in het twee verdiepingen tellend gebouw niet te vinden. Een klein magazijntje wordt als een soort afvalcontainer gebruikt.
Deuren, ramen en verfwerk zijn in uitermate slechte conditie. De verwarming van het pand wordt door middel van een redelijk moderne gaskachel verzorgd. De kachel staat echter, volgens overheidsvoorschrift, in een gebouwtje 20 meter verderop. De warmtetoevoerleiding loopt bovengronds naar de polikliniek en is met wat versleten doeken omwikkeld. De in het gebouw aanwezige centrale ‘verwarmingsplaten’ zijn nog van het type ‘grof en zeer onrendabel’ en vóór het warm water de radiatoren bereikt heeft is al heel veel van de warmte verloren gegaan, wat dacht u bij -20 graden Celsius...?

Plan van aanpak

Een polikliniek in Oekraïne wordt ‘ondersteund’ door de overheid. De middelen daarvoor zijn verre van toereikend. Het gevolg laat zich raden… afgetakelde instituten, deplorabele gebouwen en voorzieningen.
De mentaliteit van veel Oekraïners laat het niet toe om de werkzaamheden uit te besteden. St. OZO zal de werkzaamheden daarom zelf ter hand (laten) nemen, waarbij arbeiders en materialen door onszelf worden geselecteerd. Opdrachten tot bepaalde werkzaamheden komen uitsluitend van ons en alle betalingen zullen uiteraard ook alleen via ons verlopen.

In eerste instantie zal het gebouw onder handen worden genomen. Daarnaast moeten degelijke sanitaire voorzieningen worden aangebracht. Een effectief verwarmingssysteem moet worden geïnstalleerd en, hoogst noodzakelijk, een waterzuiveringssysteem.
Nadat dit deel van het project is afgerond zal een nieuwe calculatie moeten worden gemaakt om het grootste deel van de zeer verouderde of niet meer werkende apparatuur te vervangen.

Oproep voor donatie

De degelijkheid waarmee St. OZO haar projecten oppakt en afrondt is de reden geweest om ons te vragen ook dit project op te pakken. Maar zoals bij al onze projecten kunnen we dat alleen met uw steun! Help ons ook dit project tot een succesvol einde te brengen!!
Maak uw bijdrage over op Rabobank nummer 3416.36.851 tnv Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne te Middelharnis onder vermelding “Polikliniek”. Uiteraard kunt u ook gebruik maken van de bijgevoegde acceptgiro.

Brandweerauto voor gemeente Nagydobrony

Toen er laatst brand uitbrak in Nagydobrony, werkte het hele communicatiesysteem niet. De bluseenheid moest elkaar met eigen mobiele telefoon in verbinding stellen.

Meerdere keren hebben we ons op de hoogte laten brengen over de toestand van de blusmiddelen. St. OZO had tot nu toe andere prioriteiten totdat we onlangs met hogere leidinggevenden van de brandweer uit Holland in gesprek raakten. In eerste instantie beperkten de gesprekken zich tot blusmiddelen en beschermingspakken voor brandweermannen. De gesprekken hierover zijn in een vergevorderd stadium. We zien er naar uit om degelijke Hollandse brandweerpakken aan de Oekraïense brandweermannen te kunnen overhandigen.

Tegelijkertijd breiden de gesprekken zich verder uit en werd de mogelijkheid geopperd uit te zien naar een heuse brandweerauto! Inmiddels zijn de gesprekken daarvoor in volle gang en is er goede hoop dat er binnen redelijke termijn een Hollandse brandweerauto naar Oekraïne gaat om daar in een tweede leven de vijfendertig jarige brandweerauto aldaar te gaan vervangen. De toezegging dat een aantal brandweermannen uit Holland mee zullen gaan om een gedegen uitleg te geven over een geavanceerde Hollandse brandweerauto hebben we inmiddels binnen. Ook over dit project zullen we u op de hoogte houden via ons informatieblad.

Financiën voor bestelbus ontvangen!

Steeds vaker drong de gedachte zich aan ons op dat de aanschaf van een bestelbus in aannemersuitvoering, een zeer goede investering zou zijn voor het vervoer van de bewoners van verzorgingshuis Rehoboth. We dachten aan de keren dat we met bewoners naar het ziekenhuis moesten, bezoeken aan familie gebracht werd of er nieuwe bewoners met heel hun hebben en houen verhuisden naar het verzorgingshuis. Een bus met een hoge instap en vervoerscapaciteit zou absoluut nodig zijn.
Nu ook de boerderij draait, zochten we naar mogelijkheden voor het vervoer van de boerderijproducten. Momenteel wordt het vervoer van de door handelaren gekochte producten uitbesteed, hetgeen een forse aanslag is op de winstmarge.

Met de aanschaf van een goede 2e hands bestelbus kan er flink op deze kosten worden bespaard. Op dit moment wordt geprobeerd zoveel mogelijk de privé- auto`s te gebruiken van onze Oekraïense medewerkers. Dat dit regelmatig voor de nodige vervoersproblemen zorgt kunt u op de bijgaande foto(‘s) zien.

We zijn zeer verheugd dat we van een sponsor, die niet nader wenst te worden genoemd, €10.000,= ontvingen voor de aanschaf van een bus. Héél hartelijk dank!!