Jaargang 2009 Nr. 3

Al weer de derde OC van dit jaar, vol met nieuws en wederwaardigheden. Over het allerlaatste nieuws, een nieuw project, kunnen we nog niet zo veel vertellen maar achter de schermen wordt er hard gewerkt. Momenteel worden er in Oekraïne prijscalculaties gemaakt. Zodra deze bekend en haalbaar zijn wordt u op de hoogte gesteld van de plannen. Ook houdt u nog een interview met een bewoner van verzorgingshuis ‘Rehoboth’ van ons tegoed. Aangezien dit gesprek in het Hongaars aangeleverd is, kost het nogal wat vertaalwerk om op de juiste manier weer te geven wat bedoeld wordt. Verder trof mij, uit een interview in een landelijk dagblad, de uitspraak van een medewerker van Artsen zonder Grenzen. De vraag werd gesteld: ‘is uw werk niet vaak een druppel op de gloeiende plaat?’. Het antwoord was veelzeggend: ‘een druppel op de gloeiende plaat? Wat dan nog? Als een oma in Afrika met drie verhongerde kleinkinderen bij me komt, de moeder is overleden aan aids en de vader spoorloos is, moet ik dan zeggen: jammer van die drie mensenlevens? Nee, laten wij dan maar al onze energie inzetten voor mensen in nood’. Druppel op een gloeiende plaat? Daarover maar niet nadenken. Helpen!

Foto voorpagina

Een straat in de stad Mukacevo.

Een achterbuurt?
- Nee hoor, dit is gewoon een doorgaande weg waar elke dag het verkeer overheen raast.

Ja maar, die gaten?
- Nou, dat zijn rioolputten waarvan iemand de deksels heeft afgehaald om als oud ijzer te verkopen.

Maar dit is toch levensgevaarlijk?
- Jawel, maar je hebt niet voor niets ogen gekregen!

Hier moeten zo snel mogelijk nieuwe deksels op.
- Daar is geen geld voor en bovendien worden ze dan weer gejat.

Oekraïense logica. En er gebeurt…..niets!

Vreugde: Ándrász en Margit getrouwd

U leest het goed: twee bewoners van verzorgingshuis ‘Rehoboth’, hij 76 en zij 77, hebben elkaar gevonden en zijn op 14 februari 2009 in de huwelijkse staat verbonden. De plaatselijke predikant ds. Horkay heeft hun huwelijk kerkelijk ingezegend tijdens een huisdienst in het verzorgingshuis. Het was een waar feest! Ándrász is een bedrijvig mannetje die zich vol overgave bezighoud met bijenvolken. Zonder schroom ( geen enkele bijensteek!) waagt hij zich in de bijenkasten. De overheerlijke honing wordt dagelijks gesmeerd op de boterhammen voor de bewoners. Margit heeft een ellendig (huwelijks-) leven achter de rug en was blijkbaar gecharmeerd van de toenadering van een echte heer met een warm kloppend hart voor haar al even warme persoonlijkheid. Nu doen zij alles samen. Mooi toch?

Nieuwe banden voor tractor

De banden van deze tractor, de grootste op de boerderij, zijn letterlijk tot op de draad versleten. Vier nieuwe banden kosten in Oekraïne € 1200,-. Helpt u mee om deze belangrijke tractor weer werkbaar te maken? Stort uw bijdrage op rek. 3416.36.851 t.n.v. St. OZO onder vermelding van ‘TRACTORBANDEN’.

Beter drinkwater voor vee

Op advies van veeteeltdeskundigen uit Hongarije is het vee op het boerderijproject gebaat bij betere drinkwatervoorzieningen. Nodig zijn een drinkwaterreservoir, koperen buizen, drinknippels, isolatie en aansluitkosten Er is € 750,- nodig. Wie helpt? Stort uw bijdrage op rek. 3416.36.851 t.n.v. St. OZO onder vermelding van ‘DRINKWATER VOOR VEE’.

Te vondeling

Bij een geboortekliniek aan de George Washingtonstraat in Lviv wordt het eerste Oekraïense ‘vondelingenluik’ geopend. Moeders kunnen daar anoniem hun baby achterlaten. Na een druk op de knop sluit het luik zich en wordt een waarschuwingssignaal afgegeven. Wie zich later bedenkt kan haar kind terug krijgen. Het ‘levensluik’ gaat terug op een initiatief van paus Johannes Paulus II en komt uit Polen waar het brede verspreiding heeft. Het luik moet nu op andere plaatsen in Oekraïne ingang vinden.

Bron: Oekraïne Magazine zomer 2009

Kaarten voor Erzsike

Op onze oproep in de vorige OC om Hidi Erzsike een kaart te sturen in verband met haar ziekte, heeft een flink aantal donateurs gereageerd. Haar situatie is redelijk stabiel, maar bijkomend probleem is dat zij een ernstige vorm van suikerziekte heeft. Enkele weken geleden is zij opnieuw voor onderzoeken opgenomen in het ziekenhuis. Ze is zeer bemoedigd door de belangstelling uit Nederland. Namens Erzsike: heel hartelijk dank!

Nieuws algemeen

De maaidorsmachine heeft zich in haar eerste seizoen kranig gedragen. Ondanks een in Holland niet onderkent technisch mankement zijn zowel de machine alsook de opbrengsten ronduit positief. Ook aan loonwerk is er goed verdiend met deze geweldige Massey Ferguson!

Ook dit is Oekraïne: de hoogbejaarde mevrouw (OC april 2009) blijft in de privé-kliniek nabij Úngvár. Om onbegrijpelijke redenenwordt elk contact vermeden....

In een vorige OC maakten wij melding van financiële hulp aan een inwoner van Nagydobrony, een man met blaaskanker. Hij heeft in een Hongaars ziekenhuis de nodige kuren ondergaan. Ondanks deze hulp én eigen inbreng (het verkopen van privé-bezittingen) is hij deze ziekte niet te boven gekomen. Onlangs is hij overleden en hij laat zijn vrouw met twee kleine kinderen achter.

Wol gevraagd

Gebreide truien zijn nog steeds zeer welkom in Oekraïne en voor dit doel is er weer wol nodig. Heeft u nog wol in de aanbieding? Te bezorgen bij M.J. Koppenaal, Pr. Bernhardlaan 100 te Middelharnis. Alvast vriendelijk bedankt!

T(e)huis

Een enquête van de gemeente Kiev onder 3500 inwoners zou aantonen dat 55 % van de ondervraagden graag in een tehuis woont. De belangrijkste redenen waarom in 2009 gepensioneerden en invaliden wilden verhuizen zijn eenzaamheid, het verlangen naar een gesprekje en onverschillige familieleden en bekenden. Bovendien willen ze de kinderen niet met hun problemen opzadelen. Toch kan de gang naar een tehuis een zware belasting zijn voor de familie. Heeft iemand nog directe familieleden, dan moeten zij tot 100% van de kosten van € 300 per maand ophoesten. In Kiev alleen al leven zevenhonderdduizend gepensioneerden en invaliden. Meer dan vijftigduizend zijn alleenstaand. Bron: Oekraïne Magazine zomer 2009

Een nieuw keyboard

Het is al eens eerder gememoreerd in de OC: muziek heeft in Oekraïne een belangrijke plaats in het kerkelijk leven. In de erediensten wordt met veel vreugde gebruik gemaakt van het prachtige Johannus-orgel (zie OC april 2009) en voor muziekuitvoeringen van het vrouwenkoor, het jongerenkoor en het schoolkoor is het keyboard een ideaal hulpmiddel. Maar aangezien het aanwezige apparaat getroffen was door onoplosbare technische problemen, bleek een nieuw exemplaar allernoodzakelijkst. Reden voor de heer Bakker uit Sommelsdijk om samen met enkele vrienden en bekenden op zoek te gaan naar een goed werkend keyboard. Het apparaat werd tijdens het laatste werkbezoek aangeboden aan de zeer muzikale ds. Horkay, die met glinsterende ogen zijn nieuwste aanwinst in ontvangst nam.

Acceptgiro

Elke keer treft u in de OC de blauwe automatische incasso formulier aan. In het vervolg wordt deze op de achterzijde meegedrukt (zie onder). Wilt u regelmatig een gift geven dan kunt u de automatische incasso uitknippen en invullen. Vanaf nu wordt ook een acceptgiro bijgevoegd. Voor eenmalige giften kunt u gebruik maken van deze mogelijkheid. We hopen dat u er in grote getale gebruik van maakt.