Jaargang 2008 Nr. 4

Voor u ligt de laatste Onderling Contact van 2008 en we hebben weer ons best gedaan om u allerlei nieuws te vertellen en te laten zien. Er zal ongetwijfeld herkenning zijn, een teken dat u onthouden hebt wat er de vorige keer in de OC vermeld stond. En dat is heel belangrijk voor u en voor St. OZO!
De armoede in Oekraïne is nog steeds onvoorstelbaar groot. Zeker, het is prachtig dat er, zij het aarzelend, bepaalde initiatieven ontplooid worden. Zo werd er in Nagydobrony een heuse ‘supermarkt ‘ gebouwd en ook een kleine ‘winkelstraat’ waar bijvoorbeeld een handelaar in automaterialen, een kapperszaak en een kledingzaak in gehuisvest zijn. De inzet is bewonderenswaardig! Maar toch: de werkloosheid blijft schandalig hoog en de voedselprijzen zijn in het afgelopen jaar met 30% gestegen. De ‘supermarkt’ zal een uitgekiend prijzenbeleid moeten voeren, want bij gebrek aan klandizie....
Oekraïne blijft zich bewegen in een vicieuze cirkel waarin het leven vaak onvoorstelbaar moeilijk is. Een voedselpakket is voor menig gezin of oudere nog steeds een geschenk uit de hemel. Wilt u hier nog eens aan denken in de komende feestdagen?
Ik hoop dat de geboden informatie u blijvend zal motiveren om uw giften te besteden aan de projecten van St. OZO. Dringend vraag ik u ons werk te blijven steunen, ook in het jaar 2009.
Het is en blijft hard nodig!

Vervoer werkbezoeken

Ook in 2008 werden er drie werkbezoeken afgelegd. De Renault Traffic-bus van onze penningmeester, Albert van Holten, vervulde trouw haar diensten in februari en september. In mei schonk Taxi Centrale Renesse maar liefst drie negen-persoons-bussen, zodat wij met onze gezinnen en enkele gasten de opening van het verzorgingshuis konden bijwonen. Onderstaande bedrijven sponsorden de brandstof:

Februari: Buijsse Mode te Middelharnis
Mei: Auto Indumij te Barendrecht, Van Oeveren-Vervaet te Goes
Bouwmarkt Formido te Middelharnis, Verolme Transport te Nieuwe-Tonge
Cazander Bros. & Sis. te Middelharnis, Noorderglashandel te Middelharnis
September: Fabert Mode te Middelharnis

Gewoontegetrouw noemen we in de laatste OC van het jaar de bedrijven die hun bijdrage gaven voor vrijwel kosteloze werkbezoeken. U hebt mede gestalte gegeven aan de leus van St. OZO: ‘maximale zorg met minimale kosten’. Onze zeer hartelijke dank!

Giften allerlei

• de videopresentatie werd vertoond op de Ouderen Contactmiddag van de Hersteld Hervormde Gemeente Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht jl. 16 oktober 2008. De opbrengst van deze middag, collecte, gift diaconie en verkooptafel, bedroeg € 429,70.
• Mevrouw Suze Hollaar uit Sommelsdijk breit truien voor St. OZO. Onlangs heeft zij de honderdste trui afgeleverd!

Hartelijk dank voor uw giften!

OZO nieuws - verzorgingshuisproject

Welgemoed en vol verwachting togen we jl. september weer op werkbezoek naar Oekraïne. We zagen uit naar de ontmoeting met alle bekenden in Nagydobrony! Zoals gewoonlijk was de aankomst in verzorgingshuis ‘Rehoboth’. Een rustige aankomst wel te verstaan, want het was 03.00 uur in de nacht. Na een korte nachtrust was de volgende ochtend het weerzien daar met de bewoners, het personeel, de directie. We moeten vertellen. Hoe gaat het met jullie? En met jullie gezinnen? Heb je foto’s meegenomen? We doen ons best om op alle vragen, in het aangeleerde Hongaars, antwoord te geven. We informeren naar hun welstand. Het blijkt dat er, naast de collectieve dankbaarheid voor de ontvangen verzorging, ook verdriet heerst. Verdriet vanwege de verslechterde gezondheidstoestand van enkele bewoners. In het afgelopen jaar zijn er twee bewoners overleden en twee andere bewoners zijn ernstig ziek.
We leven mee en we zijn ontroerd als er tijdens het dagelijkse Bijbeluur zoveel medeleven en gebed is voor de zieke huisgenoten. Weer beseffen we dat ‘Rehoboth’ voor de bewoners de laatste woonplaats op aarde is, maar wij (zij!) zijn desondanks zo oneindig dankbaar dat er na zovele jaren van geleden armoede en ellende voor hen aandacht en verzorging was en is.
Wat de verzorging betreft loopt alles naar wens. Wel is er een grote behoefte aan incontinentiemateriaal wat in Oekraïne erg duur is. Gelukkig hebben we een bedrijf in Nederland gevonden die de stichting van een behoorlijke hoeveelheid wilde voorzien.
Voor het personeel is het een dagelijkse vreugde dat zij in het verzorgingshuis mogen werken. Al met al reden genoeg om onze God te danken voor Zijn weldaden!

OZO nieuws - boerderijproject

Deze dank geldt zeker ook voor de opbouw van het boerderijproject. Onze Oekraïense medewerkers kregen de kracht en de gezondheid om een ongelofelijke hoeveelheid werk te verzetten:

• het opknappen van de bedrijfswoning is bijna gereed. Beneden is de kantoorruimte en boven woonruimte voor de wakers.
• de stallen zijn schoongemaakt of opgeknapt / vernieuwd.
• de schuren zijn voorzien van nieuwe deuren en ramen en waar nodig zijn nieuwe muren gemetseld en betonvloeren gestort.
• er is een begin gemaakt met erf verharding. Het gehele terrein was één grote modderpoel. Nu ligt al 1/3 van het terrein in een uitstekende betonbestrating.
• achter het complex ligt een braak liggend gedeelte waar weiland van gemaakt gaat worden.
• de veestapel is gezond.
• een verwarmde opkweekkas voor diverse planten, zoals tomaten, augurken, radijs, etc. is gereed.
• er komen drie verwarmde foliekassen waarvan twee kassen voorjaar 2009 klaar zullen zijn. Op aanwijzen van Hongaarse experts komt er een bepaalde manier van grondbemesting om een goede vrucht te realiseren. Er zullen proeven worden genomen om de planten te enten op de pompoenplant die een zeer stevige wortel heeft.

Dit alles overziend kunnen we dankbaar vaststellen dat de ingeslagen weg om het boerderijproject op een hoger plan te brengen voorspoedig mag verlopen. Toch zijn er enkele zaken die een remmende werking hebben gehad op het resultaat:

• na de vorstperiode van de winter 2007 / 2008 werd er nog op de oude wijze gewerkt. De aardappelen werden zo ongeveer eind april, begin mei in de volle grond gepoot en de augurken, tomaten en radijs in de kassen.

De groei verliep voorspoedig, totdat plotseling een korte maar hevige vorstperiode intrad gevolgd door zeer overvloedige regenval. Veel aardappelen moesten als verloren worden beschouwd en ook de wortels van de kasplanten waren aangetast zodat een goede opbrengst niet haalbaar meer was. Verwarmde foliekassen zullen daarom een uitkomst zijn!

• de landbouwmachines zorgen regelmatig voor fikse kostenposten. Hoewel deze machines vakkundig werden opgeknapt, moeten we constateren dat deze door ouderdom en door gebrek aan de juiste onderdelen niet naar behoren functioneren. Van de grootste tractor moest de motor worden gereviseerd. Van een schijveneg zijn de schijven geheel versleten. Ook het ontbreken van een goede combine (maaidorser) voor de graanoogst wordt als een groot gebrek ervaren. Niet in het minst omdat er met deze machine loon werk voor derden verricht kan worden.

Enkele financiële tegenslagen. Misschien waren de verwachtingen iets te hoog gespannen? Dan moesten we een stapje terug op de projectladder en verdergaan waar we gebleven waren. Zoeken naar oplossingen.

En dan kunnen we nu weer heel positief worden. Weer terug in Nederland na het werkbezoek in september gingen we met deze gegevens aan de slag. Het huiswerk was: hoe krijgen we een beter functionerend landbouwmachinepark binnen de financiële mogelijkheden?
De OZO medewerkers Jaap Koppenaal en Herman van Wezel bezochten een aantal bedrijven en we kunnen u berichten dat er al respectabele giften geschonken zijn om een aantal machines grondig aan te pakken.
Ook wordt de aanstaande reis naar Oekraïne, DV januari 2009, een bijzondere reis. Het wordt een transport van een gesponsorde combine (maaidorser), op een gesponsorde huiftrailer met een gesponsorde truck en gesponsorde brandstof.
In dit geval is het: maximale zorg zónder kosten! Het spreekt vanzelf dat we in de volgende Onderling Contact verslag zullen doen van deze geweldige humanitaire actie!

Zangavond in Sommelsdijk

Op DV 20 december organiseert St. Mission Music een kerstconcert in de oude Hervormde kerk te Sommelsdijk. Verdere gegevens kunt u lezen in de bijgevoegde flyer. Komt u ook luisteren en zingen? De opbrengst van deze avond is voor de projecten van St. OZO. Aanbevolen!

Voor meer informatie: www.missionmusicconcerten.nl

De medewerkers van St. OZO wensen u gezegende Kerstdagen en een voorspoedig 2009