Jaargang 2005 Nr. 1

De verkiezingen in Oekraïne. Veel is er over geschreven, veel is er over gepraat. Oekraïne heeft de laatste maanden wel in de belangstelling gestaan! Eerst de discutabele winst van de pro-Russische Janoekovitsj. Een geknecht volk kwam daardoor in opstand. Maar hoe! Op zeer gedisciplineerde en waardige wijze trotseerden de aanhangers van de pro-westerse Joesjtsjenko de zittende macht in het centrum van Kiev temidden van hevige sneeuwstormen, er van overtuigd dat hun kandidaat van de overwinning was beroofd. Inmiddels weten we de uitslag van de laatste verkiezingsronde, die, volgens buitenlandse waarnemers, eerlijk is verlopen. Een overwinning van de westers georiënteerde Joesjtsjenko was het gevolg, tot grote vreugde van zijn aanhangers. Hiermee is de verdeeldheid in Oekraïne wel aangegeven. Een meerderheid hangt nu naar het Westen, een minderheid tóch naar het Oosten. Arm Oekraïne, dat in de loop der eeuwen steeds speelbal is geweest van grote buitenlandse machten! Het is te hopen dat er in de toekomst onder de nieuwe regering betere tijden zullen aanbreken voor de bevolking van dit armste Oostblokland. Een krachtige regering is, zeker in de huidige omstandigheden, van wezenlijk belang!

Deze verkiezingen hebben ook hun uitwerking gehad op het werk van St. OZO. Met name het voedselproject zal door een 'verkiezingsstunt' een bredere invulling gaan krijgen. Ook over de hulp aan de kleuterschool moet diep nagedacht worden. Op het huis van liefdadigheid 'Rehoboth' hebben de verkiezingen geen vat gekregen, want aan het gebouw is opnieuw hard gewerkt! Hoe het ook zij, St. OZO mág iets betekenen voor de allerarmste Oekraïense ouderen. Nu al weer bijna vijf jaar. Vijf jaar de zegen van God, vijf jaar uw giften, vijf jaar onze inspanningen hebben van St. OZO gemaakt tot wat het nu mag zijn. Verwondering en dankbaarheid!

Leest u met interesse deze O.C. en maakt u gerust uw familie, vrienden en bekenden warm voor de projecten van St. OZO!

Videopresentatie St. OZO

In het wijkcentrum te Middelharnis werd voor de C.V.B. de videopresentatie vertoond. De opbrengst bedroeg € 205,90. Ook deze vereniging heel hartelijk bedankt!

Truien breien

Met niet aflatende ijver breit Suze Hollaar uit Sommelsdijk prachtige truien. Réken maar dat deze kleding 'warm' welkom is voor in de koude Oekraïense winters! Bedankt!

OZO-nieuws

Hoofdschuddend vertelde onze Oekraïense medewerker Jenö tijdens het werkbezoek in januari, dat de pensioenen eind vorig jaar verhoogd waren ten gevolge van een verkiezingsstunt van de later weggestemde Janoekovitsj. Vele pensioenen liggen nu hoger dan de inkomsten van een arbeider! Het is begrijpelijk dat er volslagen onbegrip heerst onder de bevolking over een dergelijke maatregel. Want hoe zit het nu met de scholen, de studenten op de universiteiten, onderwijzend personeel, de gezondheidszorg, de arbeidersklasse? Zij moeten maar roeien met de riemen die ze hebben! Het is Oekraïne ten voeten uit. Niet gehinderd door wat een eerlijk regeringsbeleid zou moeten zijn, vaardigt de overheid op last van een enkel individu een dergelijke maatregel uit. Persoonlijke macht, daar gaat het hen om! Volgens Jenö wacht de nieuwe president, alleen al wat dit betreft, een zware taak. Want wie gaat deze pensioenverhoging nu betalen? Er is geen geld en het terugdraaien van deze maatregel zal hem zeker kwalijk genomen worden.

Voor het voedselproject heeft deze nieuwe situatie consequenties, want veel ouderen zijn nu in staat om hun dagelijks brood zelf te kopen. Jenö kwam met het voorstel om de bestaande adressen tóch te blijven bezoeken. Een doktersrekening of een operatie zal voor hen zeker niet te betalen zijn. En: hoe lang zal de pensioenverhoging duren! De hulp zal nog meer toegespitst worden op zaken zoals het opknappen van een huisje, een nieuw dak, enz. Wat dit betreft is er werk genoeg, in het algemeen verkeren veel woningen in een slechte conditie (zie O.C. september 2004). Ook in bepaalde gezinssituaties blijkt deze hulp zeer welkom. Een voorbeeld hiervan is het opknappen van een bouwvallig schuurtje van zes vierkante meter, in een naburig dorp, voor een moeder met haar twee kinderen. Deze mevrouw met haar kinderen werden op een gegeven moment door haar dagelijks stomdronken echtgenoot 's avonds op straat geschopt en moesten het verder maar uitzoeken. Ze vroeg haar kerkenraad om hulp, de eerste prioriteit was onderdak. In samenwerking met St. Talentum en St. OZO werd het schuurtje achter hun woning bewoonbaar gemaakt en had deze mevrouw in ieder geval onderdak en warmte.
Inmiddels is bekend dat haar echtgenoot graag bij haar wil terugkomen, maar zij stelt de eis dat hij niet meer zal drinken. Zij smeekte haar hulpverleners uit te zien naar professionele hulp om haar man van zijn drankprobleem af te helpen. Op een volgend adres troffen we een echtpaar aan, waarvan de man door een onbekende ziekte getroffen was. Onbekend in die zin, dat hij absoluut geen medische hulp wilde. Angst? Tot een stukje onder de knie was zijn linkerbeen weggeteerd en staken de beenderen weerzinwekkend uit het vlees. Als mens tegenover mens sta je in zo'n situatie met lege handen. Handen die je alleen nog maar kunt vóuwen! Voelt u iets van de nood die je in het hulpverleningscircuit tegenkomt? Structureel hulp verlenen bestaat echt niet uit het lukraak rondstrooien van voedselpakketten! De kleuterschool heeft te kampen met problemen. De subsidie van de Staat dreigt om onduidelijke redenen te worden ingetrokken (gevolg van de pensioenverhoging?) en de schoolleiding verzocht St. OZO om verdubbeling van haar bijdrage. Hierover moet intensief worden nagedacht. Is de school hiermee gered, of verdwijnt het geld in een bodemloze put? We zijn er nog niet uit, maar houden u op de hoogte!
Bovenstaand een impressie van de wederwaardigheden tijdens het laatste werkbezoek. Wat zou het mooi zijn wanneer er voor Oekraïne betere tijden aanbreken! Maar, zoals gezegd, er zal nog een lange weg te gaan zijn. Mogen we op u rekenen?

Oekraïense gastvrijheid tijdens verkiezingen

De megamanifestatie op het Kievse Onafhankelijkheidsplein heeft de beste geestelijke krachten aan het licht gebracht waarover Oekraïners beschikken. In een weergaloze gastvrijheid omzien naar elkaar! Met z'n honderdduizenden voor een betoging bijeenkomen is niet zo moeilijk, zolang iedereen z'n eigen proviand meebrengt. Maar dán, als de betoging dagen en weken gaat duren, wie zorgt er dan voor de elementaire behoeften van zo'n menigte? President Poetin had de plank wel heel erg mis geslagen toen hij de weerstand tegen de verkiezingsuitslag als een chaos typeerde. Nooit eerder in de geschiedenis van Oekraïne hebben zoveel mensen op een zo geordende wijze voor elkaar gezorgd. Soep, warme maaltijden en dranken, chemische toiletten en alles wat een mens maar kan beschermen tegen de snijdende kou, werd aangeboden. Honderden restaurants en levensmiddelenbedrijven stelden tegen bodemprijzen hun producten beschikbaar, huisvrouwen zetten hun grootste pannen op het fornuis om die, welgevuld en dampend, naar de menigte daar buiten te kunnen brengen.
Huisdeuren, anders altijd zorgvuldig gesloten en vergrendeld, gingen open om onbekende gasten op verhaal te laten komen. Gastvrijheid is bij de Oekraïners van oudsher een bijzondere deugd. Menige buitenlander die bij een Oekraïense familie op bezoek kwam, kan ervan getuigen.

Maar veelzeggend zijn vooral de maaltijden! Gasten ontvangen betekent alles uit de kast halen wat je maar te bieden hebt. Meerdere gerechten worden tegelijkertijd opgediend, zodat de gasten hun keuze kunnen maken als bij een lopend buffet. In de armelijke omstandigheden, waarin ál te veel Oekraïners verkeren, komt het erop neer dat ze boven hun macht moeten grijpen. Maar er is zoiets als een sociale druk die hen belet het allemaal wat soberder te doen. Niet alleen bij een huwelijk, ook bij een begrafenis hoort er zo'n grandioze ontvangst.

Maar de gastvrijheid, die in 2004 op en rondom het Onafhankelijkheidsplein verleend is, zal als een absoluut hoogtepunt de geschiedenis ingaan.

Bron: Oekraïne Magazine

Huis van liefdadigheid "Rehoboth" nadert voltooiing

Dát was nieuws, toen de medewerkers van St. OZO jl. januari in Nagydobrony (Oekraïne) arriveerden. Want het in bedrijf stellen van het St. OZO project Verzorgingshuis is niet mogelijk zonder officiële registratie naar Oekraïense regelgeving en binnen de kaders waarin een buitenlandse stichting een dergelijk project gestalte mag geven. Dankzij het voorwerk van St. Talentum, de diaconale stichting van de kerkelijke gemeente in Nagydobrony, zijn nu alle formaliteiten afgewikkeld en is er van officiële zijde groen licht gegeven voor het bestaan van Huis van liefdadigheid "Rehoboth"!
Om het St. OZO-project 'Verzorgingshuis' als officieel geregistreerd te boek te doen staan, moet een compleet model van bestuur en organisatie worden ingediend bij het Bureau voor Humanitaire zaken, onderdeel van het Uzhgorod Regionaal Staatsbestuur van de regio Transkarpatia in Oekraïne. Dit model bestaat uit vastgestelde Statuten, waarin zaken zoals de naamgeving, Algemene Bepalingen, directie, personele zaken, sociale bescherming, financiering, organisatie van onderhoud, e.d. omschreven staan, alsmede een officieel besluit tot goedkeuring van het Presbyterium van de Hongaars Gereformeerde gemeente ter plaatse (buitenlandse hulpverlening moet in naam van het kerkelijk instituut plaatsvinden) én de financiële garantstelling van St. OZO zo lang als dat nodig zal zijn.
De directie - het officiële bestuur van de instelling, bestaande uit een hoofdbestuur en een controlerend bestuur - is tot volle tevredenheid van alle partijen samengesteld. Deze besturen bestaan uit vertegenwoordigers van het Presbyterium van de kerk, St. Talentum, een arts en de Hollandse medewerkers van St. OZO. Tot directeur van "Rehoboth" is de Oekraïense OZO medewerker Hidi Jenö benoemd. Tot ieders vreugde heeft deze man, die al zo veel voor St. OZO heeft betekend, zijn benoeming aanvaard. Naast de leiding van de bouw van het huis heeft hij in zijn nieuwe functie onder meer de taak om personeel aan te stellen, wat inmiddels heeft geleid tot het aanstellen van een gediplomeerd hoofdzuster.
Naar aanleiding van deze bij het Humanitaire Bureau ingediende stukken, kondigde eind vorig jaar een delegatie van dit Bureau (zie foto) haar bezoek aan om de bouw en de organisatie van "Rehoboth" in ogenschouw te nemen. Het resultaat van dit bezoek was de toezegging om positief verslag uit te brengen aan het Staatsbestuur. Verder sprak men in lovende bewoordingen over de kwaliteit van het tot nu toe gebouwde verzorgingshuis en het doel waarvoor het gebouwd wordt en zij spraken de wens uit dat vele ouderen hun weg mochten vinden naar deze prachtige en doelgerichte instelling. Inmiddels is de officiële goedkeuring een feit.
Dít was het goede nieuws tijdens het werkbezoek van januari. De door St. OZO ingeslagen weg, om namens de giften van haar donateurs en sponsors een verzorgingshuis te realiseren voor de allerarmste Oekraiense ouderen in het algemeen en voor de daaruit voortvloeiende schrijnende situaties in het bijzonder, blijkt in alle opzichten een begaanbare weg te zijn. Het wachten is nu op de voltooiing van het huis van liefdadigheid "Rehoboth". Het huis bevindt zich in de afbouwfase en hoewel er nog veel werk te doen is hoopt het huis voor de komende winter haar eerste bewoners te kunnen herbergen.

Hervormd Ouddorp aan de slag voor St. OZO

De Commissie Verenigingswerk van de Hersteld Hervormde gemeente te Ouddorp is namens alle verenigingen heel het winterseizoen al bezig met acties ten bate van St. OZO. Diverse activiteiten vonden reeds plaats, zoals een autowasdag, een verkoping, een knutselmiddag en een tekenwedstrijd voor de kinderen, enz. Jl. 19 maart is er een gemeente-ontmoetingsdag gehouden. We bedanken hen alvast voor hun inspanningen! De opbrengst is nog een verrassing.