Jaargang 2003 Nr. 3

Wat kunnen mensen het toch druk hebben. Van de vroege ochtend tot de late avond is men bezig met zijn of haar werkzaamheden. We zien het overal om ons heen: iedereen heeft haast. In de westerse wereld heerst nu eenmaal de leus: tijd is geld. In Oekraïne heerst bij heel veel mensen een ander soort drukte. De stress van de uitzichtloosheid. Een vader, die zich vertwijfeld afvraagt hoe hij de kindermonden kan vullen. Een moeder, die zucht onder de handicap van haar man: geen of heel weinig inkomen. Een oudere, die nog woont in het best bewoonbare deel van het huis, de rest staat op instorten en er is geen zicht op een betere huisvesting. Het leven is er voor velen zo doelloos. Die pijn ervaren we bijna lijfelijk tijdens de werkbezoeken.

Ondertussen is er het dorpsnieuws. Want er wordt in Nagydobrony en omstreken druk gepraat over de bouw van het verzorgingshuis. Er wordt driftig gespeculeerd wie er gaan wonen, wie er gaan werken, er zijn immers verpleegsters nodig, een kok en een beheerder. Begrijpelijk, want straks moet er nu eenmaal gewerkt worden in en om het verzorgingshuis en wie zal er een baan krijgen? Ook met deze zaken moeten we ons in de nabije toekomst bezig gaan houden. Verder kwamen er veel mooie reacties op het vorige “Onderling Contact”. Aan de hand van de fotoreportage kreeg u een indruk van de bouw van het VH tot op dit moment. Fijn dat deze “special” zo overgekomen is. Ook in deze O.C. komen weer allerlei onderwerpen aan de orde, zodat u betrokken blijft op de hulp van St. OZO in Oekraïne.

OZO-nieuws

Op donderdag 2 oktober reisden vier OZO-medewerkers weer richting Oekraïne, in een Volkswagenbus met aanhanger van Flakkee Verhuizingen te Middelharnis. De aanhanger was geladen met zo goed als nieuwe ziekenhuisbedden (gekregen van een ziekenhuis uit Dordrecht), kleding (prachtige nieuwe kleding, geschonken door Melissant Kleding te Nieuwe-Tonge) en sanitair. Vol verwachting werd de reis begonnen. Als vanouds benieuwd om met eigen ogen het reilen en zeilen van de projecten te aanschouwen. Maar nu waren de ogen speciaal gericht op het verzorgingshuis. In mei was de fundering klaargekomen. Via de telefoon zijn we de afgelopen maanden op de hoogte gehouden over de vorderingen, maar hoe zal het eruit zien? Het overtrof onze stoutste verwachtingen. Vol bescheiden trots liet Jenö ons zien hoe er vier maanden lang hard gewerkt was. De verdiepingsvloer was aangebracht en bestaat uit op maat gemaakte betonplaten, afkomstig van het gesloopte cultuurhuis in het dorp. Jenö wist deze platen voor weinig op de kop te tikken en transporteerde ze met zijn eigen tractor (kostenbesparend) naar het VH. Het is ongelofelijk hoeveel energie deze medewerker in de strijd gooit om zo goedkoop mogelijk te werken. Inmiddels zijn dakpannen aangeschaft, gekocht in Hongarije en deze kunnen zonder invoerrechten te betalen de grens over. De dakramen zijn in Nederland gekocht, dankzij de medewerking van Esselink Bouwmaterialen te Middelharnis. Alles bij elkaar genomen kan er tot nu toe onder de begroting gewerkt worden, wat uiteraard moed geeft om op deze manier verder te gaan!
Ook in Nagydobrony geven mensen blijk van hun medeleven. Het moge een ieder die dit leest tot een voorbeeld zijn, dat er daar mensen zijn die van hun armoede nog uitdelen. Een vrouw uit het dorp, die voor de eerste keer haar pensioenbedrag ontving, schonk daarvan de helft aan het VH.
Anderen helpen kosteloos met hand- en spandiensten. Kortom: het realiseren van dit project schenkt de Oekraïense en Hollandse medewerkers, naast alle inspanningen, of misschien wel dankzij die inspanningen, heel veel vreugde!
Ondertussen mag niet uit het oog worden verloren, dat de problemen zich opstapelen in Oekraïne. Er wordt gesproken over een langzame stijging van de economie, maar dit heeft tot resultaat dat de rijken steeds rijker, en de armen steeds armer worden. Er verandert feitelijk niets aan de omstandigheden van de arme bevolking.
De werkeloosheid is nog steeds enorm en er is geen uitzicht op het instellen van sociale voorzieningen. Eén rondje langs de allerarmsten en je bent weer beland in de tragische problematiek van heel veel medemensen. Bijkomend feit zijn de vele mislukte oogsten van de afgelopen zomer. Ook in Oekraïne was de droogte enorm. Reden te meer om de situatie nauwlettend in de gaten te houden en (extra) hulp te verlenen waar dat nodig is!

Het schooltje in Eszény vaart wel bij de financiële steun van St. OZO en kan mede hierdoor in stand gehouden worden. Dit is voor menig ouderpaar een enorme opluchting, want anders zouden deze kinderen verstoken zijn van onderwijs. Alles bij elkaar genomen spreken wij onze hartgrondige dank uit naar iedereen die er, op welke manier dan ook, aan meewerkt dat St. OZO haar projecten kan uitvoeren. Boven alles past het ons de HEERE van hemel en aarde te danken voor het verbinden van Zijn zegen aan de hulp voor de allerarmsten!

Vervoer werkbezoeken

Juni 2003: Opel-dealer v.d. Kooy uit Spijkenisse stelde een Movano-bestelbus ter beschikking en nam de helft van de brandstof voor haar rekening. Dhr. A. Mans uit Middelharnis schonk de andere helft.
Oktober 2003: Van Flakkee Verhuizingen te Middelharnis mocht een bestelbus met aanhanger gebruikt worden. De brandstof werd gesponsord door Verolme Transport te Nieuwe Tonge.
Opnieuw werd St. OZO in de gelegenheid gesteld haar werkbezoeken vrijwel kosteloos af te werken. Bovenstaande bedrijven worden dan ook heel hartelijk dank gezegd!

Ouderenmiddag

Enkele medewerkers verzorgden een videopresentatie op de Ouderenmiddag van de Hervormde Gemeente te Dirksland op 25 november jl. Bijna vijftig ouderen waren getuige van de zeer trieste omstandigheden waarin Oekraïense ouderen moeten leven. Het bestuur besloot spontaan te collecteren voor St. OZO. Aangevuld met de opbrengst van de verkooptafel bedroeg het totaal € 406,28, waarvoor hartelijk dank!

Concerten

In korte tijd vonden vier concerten plaats, waarbij gecollecteerd werd voor de projecten van St. OZO. Het Jong Kamerkoor “Fiori Musicali” trad op in Dreischor en Dirksland (€ 278,16). In de Dom van Goedereede verzorgde ensemble “One More Voice” een optreden (€ 173,52).

St. WWZ organiseerde een zangavond in de Grote Kerk te Tholen m.m.v. “Con Amore” uit Dirksland, Jong Urker Mannenkoor “Soli Deo Gloria” en instrumentalisten (€ 2200,00). Initiatieven zoals deze worden door St. OZO zéér gewaardeerd.

De Oekraïense ouderen slaan vol verbazing de handen ineen als ze horen dat dergelijke avonden voor hen georganiseerd worden. Wees overtuigd van hun dankbaarheid!

Jl. 9 juni (2e Pinksterdag) organiseerde St. Wereld Wijde Zending een koor- en samenzangconcert in de Visafslag te Stellendam.

Naast stichtingen, zoals Ontmoeting, M.A.F., In de Rechte Straat, HCR en Bonisa Zending, verzorgde ook St. OZO een stand op de zendingsmarkt. De opbrengst werd verdeeld tussen de aanwezige stichtingen. Met dank aan WWZ mocht € 800,- worden bijgeschreven op de rekening van St. OZO

Jongeren voor OZO

Jl. 31 oktober zagen de leden van de Hervormde jeugdvereniging te Nieuwe-Tonge de videopresentatie. Deze videobeelden maakten danig indruk! Zelfs zo, dat diverse jongeren een automatische incasso invulden. De verkooptafel bracht € 91,00 op.
We mogen terugzien op een bijzonder fijne avond, met dank voor de opbrengst en de uitnodiging.

Diapresentatie Oudeland

De bewoners van het Oudeland (HDG te Sommelsdijk) komen periodiek bij elkaar om zich te laten voorlichten over allerlei doelen. Op maandag 20 oktober jl. mocht St. OZO een diapresentatie verzorgen voor deze ouderen, die zagen hoe hun leeftijdgenoten in Oekraïne moeten leven. Dit werd als zeer schokkend ervaren. Aan het einde van de middag bracht de collecte € 249,76 op. Heel hartelijk bedankt!

Dienstencentrum

Tijdens de open dag van het nieuw gebouwde Dienstencentrum in Middelharnis werden bezoekers in de gelegenheid gesteld het gebouw te bewonderen en voor deze gelegenheid was er een bazar georganiseerd, waar ook St. OZO haar in Oekraïne gemaakte artikelen te koop aanbood. Er werd voor € 157,50 aan rieten manden, aardewerk, kleedjes, paprikapoeder, etc. verkocht.

Hongarije lid van EU

Hongarije heeft zich middels een referendum uitgesproken over toetreding tot de Europese Unie. De Hongaarse academici, medewerkers van ministeries, onafhankelijke deskundigen en communicatie-experts hebben hun uiterste best gedaan antwoord te geven op de vragen die onder burgers leven. Sociale zekerheid, pensioenen, de toekomst van de Hongaarse munt (de forint), veranderingen in het belastingstelsel en werkgelegenheid zijn thema’s, waarin de Hongaren bijzonder geïnteresseerd zijn.

Tijdens de EU-top in Kopenhagen leek het animo tanende. Heel wat groepen in de Hongaarse samenleving voelden zich benadeeld door het akkoord dat de regering in de Deense hoofdstad sloot, waardoor zij zich teleurgesteld van de EU afwendden. Vooral de boeren, die 7 procent van de Hongaarse beroepsbevolking uitmaken, voelden zich gepakt. De directe inkomenssteun die zij uit Brussel zullen ontvangen, bedraagt niet meer dan 25 procent van hun collega’s in West-Europa. De agrariërs vrezen dat dit de doodsteek voor de landbouw zal betekenen. Weliswaar heeft de leider van de Fidesz-MPP, Viktor Orban, zich herhaaldelijk negatief uitgesproken over het onderhandelingsresultaat dat de regering in Kopenhagen bereikte, toch behoort ook hij tot de Eurorealisten die doordrongen is van de onvermijdelijkheid van het lidmaatschap. Een heet hangijzer was lange tijd de Hongaarse statuswet. Op grond van deze wet kunnen Hongaren in de buurlanden, Hongarije vrij in en uit reizen. Dat is in strijd met het Verdrag van Schengen, dat voorziet in een strenge controle aan de buitengrenzen van de EU.

“Het probleem rond de statuswet is nog niet opgelost”, vertelt dr. L. K. Maracz, docent Oost-Europese studies aan de Universiteit van Amsterdam. “Voor de Slowaakse Hongaren is er weinig aan de hand, omdat Slowakije in 2004 ook lid wordt van de EU. De grens tussen Hongarije en Roemenië blijft ook open, waardoor de naar schatting 1,5 miljoen Hongaren vrij kunnen blijven reizen. Roemenië zal naar verwachting in 2007 ook EU-lid worden en daarom heeft het nu weinig zin om allerlei Schengen-voorzieningen aan te brengen. Voor de Hongaren in Servië wordt het reizen moeilijker, maar zij krijgen waarschijnlijk een soort visum. De Hongaren in Oekraïne zullen daarentegen te maken krijgen met een nieuw IJzeren Gordijn. ” Momenteel werken veel Oekraïners en Oekraïense Hongaren in Midden- en West-Europa. Als blijkt dat ook dit niet meer mogelijk is..........

(Bron: Reformatorisch Dagblad)