Jaargang 2000 Nr. 1

Nieuwsbrief O.Z.O.

De eerste nieuwsbrief is bij deze een feit! Op deze manier willen we u, zoals beloofd, graag op de hoogte houden van de verrichtingen van St. Onderlinge Zorg Oekraïne, afgekort St. O.Z.O. Bij alle werkzaamheden bent u immers direct betrokken, hetzij als sponsor, hetzij als verstrekker van praktische middelen.

Hartelijk dank!

Mede dank zij uw gift, in welke vorm dan ook, worden op dit moment 21 arme alleenstaanden of arme gezinnen bezocht en naar behoefte van voedsel voorzien.

Werkbezoek

Mei 2000 brachten we een werkbezoek aan Nagydobrony, Oekraïne. In dit dorp woont de familie Hidi. Met hen hebben wij al jarenlang contact. Door hen werden wij op de hoogte gebracht van de toestand van de ouden van dagen aldaar. We kunnen u vertellen dat ons project in een behoefte voorziet. Naast alle voor en tegenspoed, wat in elk mensenleven voorkomt, zijn er voor deze bejaarden nauwelijks voorzieningen. Géén ouderenzorg, géén bejaardentehuizen, weinig of géén geld voor medicijnen en zéér lage pensioenen. Ook de kerk of de gemeente kan weinig doen door gebrek aan financiële middelen. Na overleg met de familie Hidi (zij stemden van harte in met het O.Z.O. project en zegden hun medewerking toe voor wat betreft de inkoop en distributie van het voedsel) werd besloten om suiker, boter, meel, en rijst aan te schaffen. Deze artikelen zijn in de Oekraïne goedkoper dan in Nederland. Het brood dat samen met de andere levensmiddelen om de twee weken gegeven wordt, wordt gebakken door de familie Hidi. We zijn uitermate dankbaar voor de hulp van de familie Hidi. Daar zij veel beter op de hoogte zijn van de situatie in de Oekraïne, kunnen zij het beste aangeven welke gezinnen of ouden van dagen in aanmerking komen voor hulp. Want voor ons is het moeilijk selecteren: wie is er nu echt arm? Gezien het hoge werkeloosheidcijfer van 85% is lang niet elke familie in staat hun ouderen te verzorgen. Indien nodig worden ook medicijnen verstrekt. Dit gebeurt uiteraard in nauw overleg met de plaatselijke arts. Samenvattend kunnen we spreken van een geslaagd werkbezoek!

CD project

Tijdens ons verblijf in Nagydobrony hebben we een digitale geluidsopname gemaakt van een schoolkoor, een zigeunergroep en de plaatselijke gemeentezang. De bedoeling is een CD te maken waarbij men een indruk krijgt van de muzikale sfeer in het gebied waar wij werkzaam zijn. Zodra deze geluidsdrager klaar is wordt u hiervan via de regionale bladen op de hoogte gesteld. We kunnen u alvast vertellen dat dit een unieke CD wordt.

Financiën

Gezien de positieve reacties en giften wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het aantal adressen. Hierover is al telefonisch contact geweest met de familie Hidi. Het werkbezoek is met minimale kosten uitgevoerd. Dit dankzij een sponsor, die gratis een bestelbus beschikbaar stelde. Spontaan leverde een andere sponsor brandstof. Ook van de CD opname apparatuur mochten wij gratis gebruik maken. Dit komt overeen met het streven zoveel mogelijk geld te besteden aan uw en onze arme naaste. De effectieve besteding van de geldelijke middelen is op dit moment 95%. Gezien de vele vragen van mensen die O.Z.O. willen steunen dmv automatische incasso, kunnen wij u meedelen dat hier aan gewerkt wordt. Wellicht ten overvloede willen wij u er op wijzen dat uw gift aftrekbaar is van uw belasting.

Tenslotte

Voor wat betreft de komende tijd: we hopen meerdere malen per jaar een nieuwsbrief te verzorgen. Het volgende werkbezoek zal D.V. medio november plaatsvinden. Van harte roepen wij u op ons blijvend met uw giften te gedenken. De ouderen in de Oekraïne zijn u er dankbaar voor!