Voedselhulp

Als vriendengroep startten wij in mei van het jaar 2000 onze humanitaire activiteiten. Vóór die tijd waren wij al betrokken bij hulptransporten naar Oekraïne voor bekende stichtingen, zoals St. Hulp Oost Europa. Tijdens deze transporten ontstond er een diepe vriendschap met het gezin Hidi in het West-Oekraïense dorp Nagydobrony. Vader, moeder, twee kinderen en oma. Het was bepalend voor de oprichting van Stichting Onderlinge Zorg Oekraïne dat juist deze mensen ons wezen op de onvoorstelbare nood onder ouderen. Vanuit hun eigen armoede gaven zij van hun christen zijn blijk door van hun karige inkomsten een deel te geven aan mensen die het nóg moeilijker hadden. Zou het niet mogelijk zijn om met hulp vanuit Nederland allerarmsten hulp te bieden?

Door het geven van voedsel en, minstens zo belangrijk, een Bijbel of een ‘goed’ boek? Een rondgang door een groot aantal dorpen in het Karpatengebied leerde ons hoe hoog de nood onder ouderen gestegen was. Eenzaamheid, weinig of geen pensioen, slechte woningen, ernstige ziektes, slechte kleding en eenzijdig voedsel.

Het ging ons heel duidelijk om de allerarmsten. We kwamen in huis bij mensen die nog te arm waren om een brood te kopen. Met behulp van familie Hidi werden de eerste voedselpakketten uitgereikt aan een aantal dankbare ouderen! Weer terug in Nederland werd de hand aan de ploeg geslagen: Stichting OZO werd officieel een feit, de fondsenwerving werd opgestart en vele donateurs gaven met gulle hand. Prima gebruikte kleding werd aangeboden en ook werd er in het kader van Bijbelverspreiding een beroep gedaan op de Gereformeerde Bijbel Stichting, die een geweldige hoeveelheid Hongaarse, Oekraïense en Russische Bijbels schonk. In november was het tweede werkbezoek.

We togen met een volle bus en aanhanger naar Oekraïne en op de markt in Úngvár kochten we levensmiddelen in grootverpakking. Voedselpakketten werden in huize Hidi samengesteld met daarin de meest primaire levensmiddelen: brood, boter, meel, macaroni, rijst, fruit en suiker. Elke twee weken gaan de pakketten samen met een Bijbel bezorgd worden op de vooraf geselecteerde allerarmste adressen. Dit werk werd met liefde verricht door onze Oekraïense medewerkers.

In de loop van de jaren werd de hulp uitgebreid. Vaak kwamen er op de adressen meer problemen aan het licht: de woning moest hoognodig worden gerepareerd, of er was (op advies van een arts) een noodzakelijke operatieve ingreep nodig, of de gasrekening kon niet worden betaald.

In al deze trieste omstandigheden mocht Stichting OZO praktisch en financieel de helpende hand bieden. Later werd besloten om dit project een nieuwe naam te geven. Lees verder hiervoor verder bij project algemene hulp.