Polikliniek

Diverse organisaties uit verschillende landen hebben deze aftandse polikliniek al in ogenschouw genomen. “Niemand wilde daadwerkelijk aan de slag gaan met dit instituut”, zo vertelde ons een teleurgestelde verpleegster. Wij zijn ervan overtuigd dat we met uw hulp een positieve bijdrage kunnen leveren aan een goed georganiseerde polikliniek in dienst van de lokale bevolking.

In Nagydobrony staat een polikliniek in deplorabele toestand. Naar aanleiding van de hulpvraag hebben wij ons stevig verdiept in het belang hiervan. In het werkbezoek van oktober 2010 hebben we met onze Oekraïense medewerkers, van de Stichting Pexoboth aldaar, de calculatie grondig doorgenomen en is er een reddingsplan bedacht. Er volgde een positieve beslissing: Stichting OZO gaat de gemeenschap van Nagydobrony helpen bij het redden van de polikliniek!

Bij het betreden van de polikliniek doet niets vermoeden dat het hier gaat om een medisch centrum dat reinheid en frisheid uit zou moeten stralen. Wat we aantreffen tart elke beschrijving. Het stucwerk van de muren en plafonds ontbreekt op veel plaatsen. Het dak lekt. Hier en daar wordt de betonvloer bedekt met versleten tegels. In een aantal behandelkamers ligt ‘parket’ dat deze naam niet meer zou mogen dragen. Het ligt los van de ondergrond of het staat door vocht omhoog. Ongefilterd grondwater wordt gebruikt om instrumenten te reinigen en de handen te wassen. Een toilet is in het twee verdiepingen tellende gebouw niet te vinden. Een magazijntje wordt als afvalcontainer gebruikt. Deuren, ramen en verfwerk zijn in uitermate slechte conditie.
Er is een redelijk moderne gaskachel. Maar deze kachel staat, volgens overheidsvoorschrift, in een schuurtje. Het hete water beland door slecht geïsoleerde leidingen voor de helft afgekoeld in de misschien wel honderd jaar oude verwarmingsplaten van de polikliniek. Deze zijn voor het oog grof en verdienen het predikaat ‘zeer onrendabel’. Wat denkt u bij -20 C°? Een polikliniek in Oekraïne wordt ‘ondersteund’ door de overheid met een ontoereikende bijdrage. Het gevolg laat zich raden…. afgetakelde instituten, deplorabele gebouwen, vaak niet meer werkende apparaten en voorzieningen uit het communistische tijdperk en gedemotiveerde artsen en verpleegsters.

Eerst werd de dakconstructie gerestaureerd en nieuwe dakbeplating aangebracht, zodat lekkage tot het verleden behoort. Voor deze eerste aanzet verscheen er in een regionale krant een artikel waarin met blijdschap werd verhaald dat Stichting OZO de polikliniek is gaan helpen. Vervolgens werden er door het gehele gebouw nieuwe radiatoren en leidingen aangebracht en evenzo is de elektriciteitsbedrading volledig vernieuwd.Daarna zijn de muren en vloeren gerepareerd en voorzien van stuc- en tegelwerk. Systeemplafonds met verlichtingsarmaturen werden gemonteerd, nieuwe raam- en deurkozijnen werden aangebracht en deuren afgehangen. Wastafels met warm en koud waterkranen werden geïnstalleerd en ook een toilet. In de loop van 2012 zal de begane grond inclusief entree volledig klaar zijn.

Wat overblijft is het gereed maken van de bovenverdieping en de buitenkant van het gebouw. Hiervoor is nog veel geld nodig. Wie helpt?

Nadat dit deel van het project zal zijn afgerond zal er een volgende calculatie gemaakt worden om de zeer verouderde of niet meer werkende medische apparatuur te vervangen. Hiervoor zullen wij in bespreking gaan bij terzake kundige instanties in Nederland.

Uw gift is méér dan welkom voor dit belangrijke project!